gult vand.!
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9200 Aalborg SV
- Geografisk sted: Aalborg
gult vand.!
Hej mit vand er en lille smule gult. kan ikke ses hvis man står ligefor. men kigger man igennem side roden , kan man se det!
Jeg har hørt at aktiv kul kan hjælpe!
Ligeledes har jeg hørt man skal tage en sok og fylde aktiv kul i og ligge i retur kammeret, rigtig el. forkert?
kan man overdoser med det, hvormeget må man bruge i hvorlang tid?
Dennis
Jeg har hørt at aktiv kul kan hjælpe!
Ligeledes har jeg hørt man skal tage en sok og fylde aktiv kul i og ligge i retur kammeret, rigtig el. forkert?
kan man overdoser med det, hvormeget må man bruge i hvorlang tid?
Dennis
650 balje med 130 sump, 2 x 250hqi og 2 x 54 T5, Cirkulation 21.000, 2x bubbel magus skummer. deltec509 nitratfiler
M.V.H
Dennis
M.V.H
Dennis
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
Re: gult vand.!
Du kan ikke overdosere akvivt kul. Det bliver opbrugt på et tidspunkt, og så skal det skiftes. Der hvor sokken ligger, skal vandet blive "presset" igennem. Det vil sige at det skal ikke være muligt for vandet at komme uden om det, så det er ikke sikkert at returkammeret er godt nok.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
så måske hæge det i mit overløb?
650 balje med 130 sump, 2 x 250hqi og 2 x 54 T5, Cirkulation 21.000, 2x bubbel magus skummer. deltec509 nitratfiler
M.V.H
Dennis
M.V.H
Dennis
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Tror du vil faa problemer med at det stopper overloebet eller mindsker flow.dennisp skrev:så måske hæge det i mit overløb?
Kan du ikke saette en sok med kul i en sump og bruge en lille pumpe med en slange til at fylde vand i sokken?

-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8464 Galten
- Geografisk sted: Østjylland (hjertet i danmark)
Easy life flydende filter er hammer godt til at tage misfarvning af vand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Jeg er ville ikke turde dosere ukritisk.. Aktivt kul kan efter zeohovederne overdoseres og give STN. Derudover skal man passe på en del mærker af aktivt kul kan lække fosfat.. Jeg skylder mit i osmose vand og slutter af med og lade det ligge i kogende Osmose vand. Desuden skal man passe lidt på de koraller som står tæt på lyset. De kan godt blive lidt brændt hvis vandet lige pludseligt klarer op..christiantt skrev:Du kan ikke overdosere akvivt kul. Det bliver opbrugt på et tidspunkt, og så skal det skiftes. Der hvor sokken ligger, skal vandet blive "presset" igennem. Det vil sige at det skal ikke være muligt for vandet at komme uden om det, så det er ikke sikkert at returkammeret er godt nok.
Jeg ville nøjes med 100ml pr 100L, i en filtersok og ælt den dagligt også skifte det en gang om måneden..
/Henrik
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 17
tak for de mange gode svar.!
nu siger du ml. er aktivkul ikke i fast form?
så skal jeg bruge ca 600 el. 700 ml til min balje i en sok i sumpen med en lille pumpe tilsluttet?
og lade det køre en månede ca. skal jeg så holde en pause til det eventuelt blver gult igen, før jeg så starter op med det igen.
er det rigtigt forstået?
nu siger du ml. er aktivkul ikke i fast form?
så skal jeg bruge ca 600 el. 700 ml til min balje i en sok i sumpen med en lille pumpe tilsluttet?
og lade det køre en månede ca. skal jeg så holde en pause til det eventuelt blver gult igen, før jeg så starter op med det igen.
er det rigtigt forstået?
M.V.H
Dennis
M.V.H
Dennis
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
Hvad er argumentet for at aktivt kul kan overdoseres?? - altså ud over at visse typer kan lække forskellige stoffer, hvis de eer af dårlig eller forkert kvalitet.
/Hans
/Hans
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg syntes da argumentet med at det kan lække uønskede stoffer (fosfat) er rigeligt, men:
- Dels er for store pludselig ændringer sjældent gode for koraller. (Alting med måde)
- Dels er det da åndsvagt at bruge mere end nødvendigt.
Her er mere læsning:
http://saltaquarium.about.com/cs/filtra ... 061098.htm
http://reefsources.itgo.com/guide/chemical.html
http://glassbox-design.com/2008/vsv-qa- ... bon-usage/
- Dels er for store pludselig ændringer sjældent gode for koraller. (Alting med måde)
Her er mere læsning:
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: vordingborg
VANDSKIFTE ER OGSÅ EN GOD MÅDE AT KOMME AF MED FARVET VAND. MEN AKTIVT KUL ER ALTID GODT DET SKAL BARE UDSKIFTES JÆVNLIGT.
DET BEDSTE ER AT SÆTTE DET I EN SPANDPUMPE ELLER LIGNENE SÅ HELE VANDMÆNDEN KOMMER I KONTAKT MED DET.
DET BEDSTE ER AT SÆTTE DET I EN SPANDPUMPE ELLER LIGNENE SÅ HELE VANDMÆNDEN KOMMER I KONTAKT MED DET.
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Jeg ville klart også prøve med en gang easy life ffm, Dert klarer vandet rigtig godt. Min erfaring er at det klarer vandet lige så godt som ozon.
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
Som jeg også skrev i mit indlæg er det jo evident, at det ikke er en god idé at bruge aktivt kul, som lækker fosfat. Men det må man jo sikre sig imod ved at købe det aktivt kul, hvor producentetn "garanterer" at dette ikke sker eller også må man måle om noget frigives. Jeg synes ikke at dette har noget med argumentet om at man ikke skal bruge for meget at gøre.Musiker skrev:Jeg syntes da argumentet med at det kan lække uønskede stoffer (fosfat) er rigeligt, men:
Her er mere læsning:
Jeg er enig i argumentet om at for storeHurtige ændringer godt kan påvirke koraller negativt og at det er åndsvagt at bruge mere end højest nødvendigt.
I de hjemmesider, som du nævner i din mail, er der også en del af diskussionen om hvorvidt aktivt kul fjerner en masse stoffer, (sporelementer), som bør være i akvariet. Denne diskussion trænger meget til en kvalificering idet aktivt kul ikke har den samme affinitet overfor alle stoffer. Med andre ord fjerner det nogle stoffer mere effektivt end andre. Der er ifølge visse af mine kollleger, der er kemikere, næppe nogen tvivl om, at aktivt kul er rigtigt godt til at fjerne organiske forbindelser (herunder de "gule" forbindelser), meden uorganiske forbindelser fjernes i mindre og meget forskellig grad. Man skal desuden også tænke på, at der er stor konkrurrence om pladserne på det aktive kul fra både monovalente (f.eks. Na) og divalente (f.eks. Mg) ioner, når man prøver at regne ud, hvilke sporstoffer, der bindes til det aktive kul. men dette var naturligvis et sidespring.

/Hans
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Netop fordi der ikke er nogle klare bud på i hvilke mængder sporstoffer bindes, undlod jeg at nævne det argument..
Men omvendt, hvis ikke det er særligt kvalificerede bud der gives på hvilke mængder der bindes af forskellige stoffer - Er det efter min mening, blot endnu en årsag til at være forsigtig med mængden af kul man anvender.
Mht forslaget om at bruge det aktivt i en spandpumpe. Vil jeg sige at passivt i sumpen også "ælte" det en gang om dagen (Ikke kritisk hvis man springer en dag eller tre over), fungere forrygende.. Når man bruger det aktivt skal man bruge endnu mindre og være endnu mere forsigtig for ikke at opleve problemer med STN eller svedne SPS (I det mindste hvis man basere sig på erfaringer fra zeovit).
Mvh
Henrik
Ps. En anden god side som ind imellem fremhæves ved aktivt kul er at det også binder giftstoffer som korallerne frigiver i deres evige kamp med hinanden. Jeg har dog ikke nogle kilder som efterviser det....
Men omvendt, hvis ikke det er særligt kvalificerede bud der gives på hvilke mængder der bindes af forskellige stoffer - Er det efter min mening, blot endnu en årsag til at være forsigtig med mængden af kul man anvender.
Mht forslaget om at bruge det aktivt i en spandpumpe. Vil jeg sige at passivt i sumpen også "ælte" det en gang om dagen (Ikke kritisk hvis man springer en dag eller tre over), fungere forrygende.. Når man bruger det aktivt skal man bruge endnu mindre og være endnu mere forsigtig for ikke at opleve problemer med STN eller svedne SPS (I det mindste hvis man basere sig på erfaringer fra zeovit).
Mvh
Henrik
Ps. En anden god side som ind imellem fremhæves ved aktivt kul er at det også binder giftstoffer som korallerne frigiver i deres evige kamp med hinanden. Jeg har dog ikke nogle kilder som efterviser det....