Karentæne samt kur
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
Karentæne samt kur
Vi har et stort akvarie hvor det er umuligt at fange en fisk uden at splitte det hele ad. Derfor tænker jeg at sætte nye fisk i karentæne i fremtiden. Derudover tænker jeg at man måske også kunne give en f.eks varmekur eller ligefrem forebyggende medicin.
Jeg ved godt at mange vil stejle over dette, men den sygdom vi lige har haft startede uden nogle symptomer og pludselig var de to første fisk døde, derefter har vi sat gang i behandling men har alt i alt mistede for flere tusind kr - for ikke at sige hvor ked af det man bliver når en fisk man har haft og passet og håndfodet i flere år går hen og dør.
Men hvad gør i ? Hvis jeres fisk går i karentæne, hvor lang tid går de så ?
Jeg ved godt at mange vil stejle over dette, men den sygdom vi lige har haft startede uden nogle symptomer og pludselig var de to første fisk døde, derefter har vi sat gang i behandling men har alt i alt mistede for flere tusind kr - for ikke at sige hvor ked af det man bliver når en fisk man har haft og passet og håndfodet i flere år går hen og dør.
Men hvad gør i ? Hvis jeres fisk går i karentæne, hvor lang tid går de så ?
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Nordborg
- Kontakt:
Re: Karentæne samt kur
Jeg er begyndt at sætte mine i karantæne inden de kommer i stue akvariet.
Jeg giver dem en metylene blåt kur ved udpakning/tilvendning og så går de mindst en uge med kobbersulfat.
Jeg giver dem en metylene blåt kur ved udpakning/tilvendning og så går de mindst en uge med kobbersulfat.
Med venlig hilsen
Reeflife
http://www.reeflife.dk
info@reeflife.dk
MSN: reeflife@live.dk
--------------------------------------------------------
Altid frisk med et godt tilbud.
Reeflife
http://www.reeflife.dk
info@reeflife.dk
MSN: reeflife@live.dk
--------------------------------------------------------
Altid frisk med et godt tilbud.
- MiksBiks
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8240 Risskov
- Saltvand siden?: 2001
- Geografisk sted: Århus
Har også prøvet det som i har,og miste næsten halvdelen af akvariet. Føler med jer.
Har aldrig brugt karentæne til nye fisk da jeg synes at så skal de bare tilvendes 2 gange.
For at undgå det du skriver, så har jeg tænkt mig frem over at tilvende nye fisk i sumpen, og bruge det størreste midterste rum til det. Og mens de går der har jeg et 54w eller 39w uv( kan ikke lige huske det
) som jeg sætter til. Og når de har gået der en dag, to eller tre kommer de op i akvariet.
Har aldrig brugt karentæne til nye fisk da jeg synes at så skal de bare tilvendes 2 gange.
For at undgå det du skriver, så har jeg tænkt mig frem over at tilvende nye fisk i sumpen, og bruge det størreste midterste rum til det. Og mens de går der har jeg et 54w eller 39w uv( kan ikke lige huske det

Mvh Michael
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Jeg har indtil nu ikke brugt karantæne, men har længe overvejet det, og er da ved at bygge en ekstra tank op til formålet.
men samtidig er det osse min mening at tilslutte et "lille" 110watt (2*55 watt) UV til systemet som primært skal køre ved indsættelse af nye fisk og andet levende
men samtidig er det osse min mening at tilslutte et "lille" 110watt (2*55 watt) UV til systemet som primært skal køre ved indsættelse af nye fisk og andet levende
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Jeg har svaret nej, men jeg har lavet et net bur, som jeg så hænger ned i akvariet i nogle dage hvor den nye fisk så går i, dette for at de ikke skal blive mobbet af de gamle eller svømme om bag alle de ls og dø og så ''svine'' vandet til.
Jeg ved godt at de stadigvæk kan have en sygdom med sig og smitte de andre, da de jo går i samme vand.
Jeg ved godt at de stadigvæk kan have en sygdom med sig og smitte de andre, da de jo går i samme vand.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
det er osse den metode jeg har brugt indtil nuLars S skrev:Jeg har svaret nej, men jeg har lavet et net bur, som jeg så hænger ned i akvariet i nogle dage hvor den nye fisk så går i, dette for at de ikke skal blive mobbet af de gamle eller svømme om bag alle de ls og dø og så ''svine'' vandet til.
Mvh. Brian
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
Bliver fiskene ikke vildt stressede af at gå i et net bur, hvor de ikke kan gemme sig? Jeg går ud fra at de andre fisk kan se ind og den nye kan se ud i akvariet...
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg har ikke oplevet det som et problem, men sidst jeg bare satte en fisk i tanken, en Pseudochromis fridmani, så jeg den i den tid jeg afklimatiserede den og derefter så jeg den aldrig mere, derfor begyndte jeg at bruge metoden med nettet, og det har virket. Der har været mere ro i tanken ved indsættelse af nye beboere
Mvh. Brian