Hjælp til indkøbsliste

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Deaen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2009

Hjælp til indkøbsliste

Indlæg af Deaen »

Hej saltvandsfolk :biggrin:

Jeg har besluttet at jeg skal have mig et saltvandsakvarie!
Da jeg er en fattigrøv er det dog noget der vil tage lidt tid, da jeg ikke sådan lige kan gå ud og købe det der skal bruges på én gang.
Men jeg har en ret go ide om hvad jeg gerne vil have, så måske i kyndige mennesker kan hjælpe mig med en liste over det udstyr (gerne navngivet) som jeg bør købe. Så kan jeg jo se mig om og købe lidt af gangen når jeg falder over et godt tilbud.

• Det jeg gerne vil have er et 300-400l akvarium.
• Jeg kan ligeså godt erkende at jeg nok ender med at skulle udforske koral verdenen til bunds så jeg må hellere få noget godt lys fra starten ;)
• Jeg vil nok holde mig til småfisk så det er lettere at holde vandet sundt.

Jeg har et 110l akvarie der står med ferskvandsfisk i øjeblikket som jeg har tænkt at lave om til sump.
Møblet til det hele regner jeg med selv at lave, men har brug for alt andet :) Så det ville være dejligt hvis i kunne hjælpe mig med at navngive det udstyr jeg bør købe for at få et velfungerende akvarie op at stå :be:

Dea
Brugeravatar
Deaen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16

Re: Hjælp til indkøbsliste

Indlæg af Deaen »

Jeg læser og læser og bliver mere og mere utålmodig... Kan altså næsten ikke vente!
Så nu har jeg sat en hest til salg! Så kommer der da nogle penge ind engang :biggrin:
miamus
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: 8450 hammel

Indlæg af miamus »

hejsa. ville forslå dig og kigge dig om her på siden. også købe et færdigt setup. for det er meget billigere på den måde. for nyt udstyr koster en del penge. så ville være bedre for dig. så kan du skifte lidt ud på det. når der bliver råd til det. mvh miamus
Brugeravatar
Niller
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Niller »

Har du været ude og se andre saltvandsakvarie?? Elles var det jo et godt sted at starte :wink:

Og så håber jeg for dit eget bedste, at det er tarok du har gravet op og sat tilsalg...for det ender med at blive en dyrt og dejlig hobby 8)
Jan
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Man kan sagtens lave en liste over udstyr du kan bruge, men det er nok nemmest at du køber akvariet først, der kan være stor forskel på om du skal have den ene eller anden pumpe, eller lampe afhængig af målene på akvariet. Når du køber akvarie, så tænk på hvordan målene er mest optimale, mit er f.eks fra gulv til kanten af akvariet 140cm, og akvariet er 60 cm dybt, det er nogen gange lidt for meget når jeg skal nå bunden :rolleyes: (Så er det godt at have en lang søn) Tænk også over hvordan det passer ind i rummet, hvor det skal stå, jeg får stadig skældud over at vi har måtte tage en dør af :hehe:
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Deaen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16

Indlæg af Deaen »

miamus skrev:hejsa. ville forslå dig og kigge dig om her på siden. også købe et færdigt setup. for det er meget billigere på den måde. for nyt udstyr koster en del penge. så ville være bedre for dig. så kan du skifte lidt ud på det. når der bliver råd til det. mvh miamus
Ja du har nok ret. Jeg må vel bare være tålmodig :)
Brugeravatar
Deaen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16

Indlæg af Deaen »

Niller skrev:Har du været ude og se andre saltvandsakvarie?? Elles var det jo et godt sted at starte :wink:

Og så håber jeg for dit eget bedste, at det er tarok du har gravet op og sat tilsalg...for det ender med at blive en dyrt og dejlig hobby 8)
Nej jeg har ikke været ude hos nogen private endnu. Kender ingen der har saltvand :) Men har kigget hos forhandlere. Ved godt det ikke er det samme, men det er min eneste mulighed lige nu :)
Brugeravatar
Deaen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16

Indlæg af Deaen »

Helena skrev:Man kan sagtens lave en liste over udstyr du kan bruge, men det er nok nemmest at du køber akvariet først, der kan være stor forskel på om du skal have den ene eller anden pumpe, eller lampe afhængig af målene på akvariet. Når du køber akvarie, så tænk på hvordan målene er mest optimale, mit er f.eks fra gulv til kanten af akvariet 140cm, og akvariet er 60 cm dybt, det er nogen gange lidt for meget når jeg skal nå bunden :rolleyes: (Så er det godt at have en lang søn) Tænk også over hvordan det passer ind i rummet, hvor det skal stå, jeg får stadig skældud over at vi har måtte tage en dør af :hehe:
Tak for advarslen :wink: Jeg har heldigvis ingen mand der kan skælde ud over mine fejltagelser, men derfor er der jo ingen grund til at lave dem!
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

et godt råd, køb brugt, der er mange penge at spare.

alt efter størelsen af akvariet, ku denne her pumpe f.eks være god:

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?p=219750
Brugeravatar
Deaen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16

Indlæg af Deaen »

Hvor stort et akvarie er den type pumpe til?
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Ville HELT klart finde en her inde og besøge. Altså en med at akvarie. Og så se et rigtig akvarie. Det hjælper meget.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
vestergaard
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 9560 Hadsund
Geografisk sted: Hadsund

Indlæg af vestergaard »

hej pumpen kan justeres fra 2500 l/timen til 12000 l/timen og der kan sættes controler til den så man kan lave forskellige effekter. jeg skal ha to stk i mit nye 665liters. du er velkommen til at komme og se på den,så er der også mulighed for at kombinere det med akvarie kig =) mvh pumpens ejer. vestergaard.
Brugeravatar
Deaen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16

Indlæg af Deaen »

vestergaard skrev:hej pumpen kan justeres fra 2500 l/timen til 12000 l/timen og der kan sættes controler til den så man kan lave forskellige effekter. jeg skal ha to stk i mit nye 665liters. du er velkommen til at komme og se på den,så er der også mulighed for at kombinere det med akvarie kig =) mvh pumpens ejer. vestergaard.
Det vil jeg meget gerne :) Tak for tilbuddet
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Fif
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Malmø

Indlæg af Fif »

Et godt råd (start stort) Billiger i længden og nemmer at holde :)

Tro mig jeg kender ikke en som har startet med et lille akv. og ikke har skiftet det udmed et støre inden for et år.
Inkl. mig selv.

Har haft 4 på under 3 år. og de er kun blevet stører. Hvis jeg bare havde købt en 3-500 Liter til at starte med havde jeg sparet rigtig rigtig mange penge.

Men du skriver slev 300-400 Liter, for din egen skyld hold dig til det gå ikke under :)

Og igen køb brugt som der bliver skrevet du kan nemt spare over 50% Og på denne måde er det også lætter at komme igang.

Hvis du vil starte lidt af gangen så køb et akv med overløb, huller og sump.
Returpumpe + pvc rør
Køb nogen levende sten og cirkulations pumper
Køb en lampe (afhængig af Længden - højden på det akv.) Køb en god en fra start de fåes fra 1000 kr og op
Køb en skummer igen fra 600 kr og op

Tror godt du kan købe alt til at starte med til under 5000 kr.

smid de levende sten i akv. og vent 2-3 mdr. I de 2.3 mdr. du har ventet har du nu sparet op til at kunne starte med det sjove (levende dyr og koraller) + lidt teknik :)
Mvh fif

Billede

Mit gamle akv. som nu ejes af Helena
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=21071
Brugeravatar
Deaen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16

Indlæg af Deaen »

Mange tak for de gode råd :) Det er rart at have lidt at holde sig til. Nu håber jeg bare den hest blir solgt snart :)
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Jeg ville i første omgang starte med at specificere akvariestørrelsen lidt mere. Det er jo ud fra akvariet og målene på det du bestemmer udstyret.
Nogle drømmemål til et 300-400 liters akvarie kunne f.eks. være: 100-120x60x50 cm. (lxdxh).

Vent med at anskaffe pvc. til du har helt styr på hvor akvariet skal stå, hvordan sumpen skal være i forhold til og hvilken skummer du har tænkt dig at købe. Jeg ville gå efter 25 mm. pvc.

Af lys ville jeg se efter en 250w HQI. Hvis du laver en lampekasse kan det gøres billigt med en ballast, en reflektor og selvfølgelig en brænder (pære).
En billig løsning (og ganske udemærket) kunne være:
http://rygegrej.dk/provt-250w-hpsmh-ballast-p-595.html
http://rygegrej.dk/reflektor-hpsmh-50cm ... nish-p-606.

http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=569

Og den dyre løsning til den kvalitetsbevidste (men hermed ikke sagt at du for overdrevet meget mere for pengene; lidt af et diskussionsspørgsmål ;) ):
http://korallen.dk/product.asp?product=
http://korallen.dk/product.asp?product=1355

http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=5847

Pærene er helt og aldeles et spørgsmål om hvad man bedst kan lide, hver sin smag, så det var mest for at komme med nogle pris-alternativer. Det er derfor også en god idé, som andre også skriver, at tage ud til nogle der har et akvarie så man kan få dannet sig et overblik over det forskellige udstyr, mål på akvariet, opbygning osv. ;)

T5 belysning kan f.eks. enten være en billig ballast du køber som denne http://planteimporten.dk/ , eller noget mere fancy som denne http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=5940 .

Hvis du søger en frithængene lampe kunne denne måske være noget: http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=459 (der er også t5 lys i så vidt jeg husker).

Denne her kunne være et bud på en rigtig god skummer: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... lit=deltec

Af cirkulationspumper ville jeg nok vælge 2 stk. Tunze 6055, de er dyre, men jeg synes ikke man skal gå på kompromis :GO
Ellers kig på nogle af de store Tunze Stream pumper, som andre og er inde på, de er forholdsvis tit til salg brugt.
Skal de være et billigt alternativ så ville jeg gå efter Marea pumperne, de er super til prisen ;)

Returpumpen vil jeg vente med til du har styr på overløbet og hvordan du vil lave dit pvc. ellers kan det være svært at vurdere hvor kraftig den skal være.

Dit gamle akvarie vil være fint til sump, men hvordan det skal indeles er en smagssag. Der kan f.eks. være: boblefælder, rum til returpumpen, rum til nedløb, rum til skummer, refugie (rum til alger, samt plads til lys ovenover) evt. med små lodrette stykker glas i bunden så eventuelt sand ikke flyver rundt, ferskvandskammer, rum til diverse udstyr som f.eks. nitrat- og fosfatfilter + et hav af andre muligheder.

Jeg håber noget af det kan bruges, ellers må du jo prøve at specificere nogle af dine spørgsmål, når du kommer videre i processen ;)
Hvis du vil se mit splinternye akvarie og kigge på lidt udstyr er du selvfølgelig altid velkommen her til en snak og en kop kaffe (bare jeg ikke skal drikke den ;) )

Til sidst :h

Mvh. Mikkel
Brugeravatar
Deaen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16

Indlæg af Deaen »

Mikkel
Tusind tak for dit gode svar! Det er virkelig skønt at der er nogen der gider sætte sig ned og bruge tid på at forklare og skrive links og alt muligt. Jeg er da blevet meget klogere nu :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"