erfaringer med Akvastabil
-
- Copepod
- Reactions:
- 16
- Postnummer: Ikke angivet
erfaringer med Akvastabil
Hej
Jeg er ny i dette forum, og vil lige præsentere mig selv. Jeg hedder Henner, er 28 år gammel og bor ca. 40 km syd for Tønder. Jeg bor altså på den tyske side af grænsen.
Jeg har i 7 år haft ferskvandsakvarier. Ialt havde jeg 5 Akvarier med ialt 1200L. En stor del er solgt, og det der er tilbage, skal omstilles til saltvand. Af hensyn til pungen (og damens nerver) kommer det nok til at tage et par måneder, inden jeg har hele teknikken sparet sammen.
Jeg overvejer at aomstille mit 250L (100x50x50 cm) Akvastabil effectline akvarie til saltvand. Jeg har dog et par spørgsmål til om det er fornuftigt. Måske har nogle erfaringer med disse akvarier.
1) Er der problemer med akvariets ramme af aluminium og saltvandet?
2) Bundpladen ligger ikke plan på skabet, men viler på akvariets ramme. Tåler den boringer så en sump under akvariet kan indrettes?
3) Hvor egnet er et heldækket effectline amatur, hvis man installerer 4 gange 39W t5 rør?
Jeg håber der er nogle, der kan hjælpe mig med et par gode råd.
Hilsen Henner
Jeg er ny i dette forum, og vil lige præsentere mig selv. Jeg hedder Henner, er 28 år gammel og bor ca. 40 km syd for Tønder. Jeg bor altså på den tyske side af grænsen.
Jeg har i 7 år haft ferskvandsakvarier. Ialt havde jeg 5 Akvarier med ialt 1200L. En stor del er solgt, og det der er tilbage, skal omstilles til saltvand. Af hensyn til pungen (og damens nerver) kommer det nok til at tage et par måneder, inden jeg har hele teknikken sparet sammen.
Jeg overvejer at aomstille mit 250L (100x50x50 cm) Akvastabil effectline akvarie til saltvand. Jeg har dog et par spørgsmål til om det er fornuftigt. Måske har nogle erfaringer med disse akvarier.
1) Er der problemer med akvariets ramme af aluminium og saltvandet?
2) Bundpladen ligger ikke plan på skabet, men viler på akvariets ramme. Tåler den boringer så en sump under akvariet kan indrettes?
3) Hvor egnet er et heldækket effectline amatur, hvis man installerer 4 gange 39W t5 rør?
Jeg håber der er nogle, der kan hjælpe mig med et par gode råd.
Hilsen Henner
- vildihjelm
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Geografisk sted: Kolding
Re: erfaringer med Akvastabil
Prøv at søge erinde der er mange tråde om netop dette emne
men det skulle ikke være et problem

Fragmenter i stærke farver købes i nærheden af Kolding
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
1. ingen problemer, mit Akvastabil kører på 3 år.
3. fordelen med amaturet er at du undgår en del vandfordampning men varmen kan blive et problem, en blæser ved sumpen burde dog klare det. Jeg vil dog opgradere til 6 rør. Men det komme helt and på hvad du vil holde!
3. fordelen med amaturet er at du undgår en del vandfordampning men varmen kan blive et problem, en blæser ved sumpen burde dog klare det. Jeg vil dog opgradere til 6 rør. Men det komme helt and på hvad du vil holde!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
-
- Copepod
- Reactions:
- 16
Det har jeg prøvet, men jeg har ikke rigtig fundet svar.vildihjelm skrev:Prøv at søge erinde der er mange tråde om netop dette emne
Hvordan er det med reflektorene i amaturet? Er de gode nok, eller burde de erstattes?
Hilsen Henner
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: Roskilde
Jeg ville nu skifte det ud. Aluminiumen vil uundgåeligt tære med tiden, specielt ved samlinger og nitterne i overliggeren. Et nyt helglas akv. i den størrelse med ordentlig overløb koster ikke mange basseører og det er nu engang riiiimelig besværligt at skifte akvariet ud når/hvis du engang fortryder.
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Selvom det er en stor mundfuld fra starten er det billigere at købe et komplet sæt - der er mange som sælger ud i øjeblikket. Selvom 6-8-10.000 virker dyrt så er de penge hurtigt brugt når man køber udstyr hver for sig - også selvom det er brugt.
Bare min erfaring
Bare min erfaring

SPS : Stability provides succes
-
- Copepod
- Reactions:
- 16
Hej Niels
Det kan godt være at du har ret, men pungen tillader ikke at jeg køber et komplet sæt. Derfor køber jeg teknikken sammen, og når jeg så har overskud til også at betale indretningen går jeg igang. Jeg regner med at hele projektet varer et halvt år, før jeg starter akvariet. Selvom det måske er dyrere, er det den eneste fornuftige mulighed jeg har.
Henner
Det kan godt være at du har ret, men pungen tillader ikke at jeg køber et komplet sæt. Derfor køber jeg teknikken sammen, og når jeg så har overskud til også at betale indretningen går jeg igang. Jeg regner med at hele projektet varer et halvt år, før jeg starter akvariet. Selvom det måske er dyrere, er det den eneste fornuftige mulighed jeg har.
Henner
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Der er så lidt hvis det er der så det har slet ingen betydning! Det alu som akvastabil bruger er elokseret så det er rigtig godt beskyddet. selv efter 3 år med en ramme med mange riser kan jeg ikke se det mindste der tyder på tæring!troels skrev:Jeg ville nu skifte det ud. Aluminiumen vil uundgåeligt tære med tiden, specielt ved samlinger og nitterne i overliggeren. Et nyt helglas akv. i den størrelse med ordentlig overløb koster ikke mange basseører og det er nu engang riiiimelig besværligt at skifte akvariet ud når/hvis du engang fortryder.
Nitten i overlæggeren "som kun er i de gamle modeller" ruster godt nok lidt, men den kan let skiftes ud med en syrefast!
Nogle smøre overliggeren og underkanten ind i scilikone, det er jo også en mulighed

Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
4x39W T5 er ret fint til et 250 liters, det kan selvfølgelig blive bedre men som udgangspunkt er det fint nok.
Reflektorfolien på Effektline holder ikke ret længe, så det vil nok være en ide at skifte dem med det samme hvis armaturerne er mere end ca 6 mdr.
Det er en god ide at lave en ramme på ca 5-10 cm der løfter armaturet over akvariet. Både fordi du så kan sætte en blæser her til køling og fordi at du jo nok vil vælge en blanding mellem blå og hvide rør og hvis armaturet ligger lige ovenpå akvariet som normalt vil du få nogle ret tydeligt områder med forskel i lysets farve. Hvis de bliver hævet 5-10 cm blander lyset sig meget bedre.
Reflektorfolien på Effektline holder ikke ret længe, så det vil nok være en ide at skifte dem med det samme hvis armaturerne er mere end ca 6 mdr.
Det er en god ide at lave en ramme på ca 5-10 cm der løfter armaturet over akvariet. Både fordi du så kan sætte en blæser her til køling og fordi at du jo nok vil vælge en blanding mellem blå og hvide rør og hvis armaturet ligger lige ovenpå akvariet som normalt vil du få nogle ret tydeligt områder med forskel i lysets farve. Hvis de bliver hævet 5-10 cm blander lyset sig meget bedre.
-
- Copepod
- Reactions:
- 16
Hej Chris
Lige nu kører amatureret som dæmpbar t8, så jeg skal ligeledes smide penge i lyset. Spørgsmålet er bare om jeg ombygger det nuværende amatur, eller køber noget andet.
Henner
Det er noget jeg overhovedet ikke havde tænkt over. Men jeg må ærligt indrømme, at det ville ødelægge akvariets fine design. Hvis det er nødvendigt med en større afstand, skal jeg måske tænke over en hængende lampe alligevel.Chris2500DK skrev: Det er en god ide at lave en ramme på ca 5-10 cm der løfter armaturet over akvariet. Både fordi du så kan sætte en blæser her til køling og fordi at du jo nok vil vælge en blanding mellem blå og hvide rør og hvis armaturet ligger lige ovenpå akvariet som normalt vil du få nogle ret tydeligt områder med forskel i lysets farve. Hvis de bliver hævet 5-10 cm blander lyset sig meget bedre.
Lige nu kører amatureret som dæmpbar t8, så jeg skal ligeledes smide penge i lyset. Spørgsmålet er bare om jeg ombygger det nuværende amatur, eller køber noget andet.
Henner
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Hvis akvariet er sort er det ikke noget større problem. En sortmalet ramme af træ ser man næsten ikke. Hvis det er i sølv kan du male det i samme grå farve som plasticenderne på lampen.
Omvendt hvis du alligevel skal ud og købe 2stk 39W T5 grundarmaturer kan du lige så godt købe en helt ny lampe.
Omvendt hvis du alligevel skal ud og købe 2stk 39W T5 grundarmaturer kan du lige så godt købe en helt ny lampe.
-
- Copepod
- Reactions:
- 16
Det er nok rigtigt. Men jeg synes at akvastabil effectline er en meget pæn lampe. Desuden har et heldækket amatur for mig den fordel, at mine katte ikke kan komme ind til akvariet. De kan nemlig finde på hvad som helst.
I fokus skal bare stå, at jeg har en belysning som jeg i længden bliver glad for. Det må være det mest vigtige, når jeg skal putte så mange penge i det.
Henner
I fokus skal bare stå, at jeg har en belysning som jeg i længden bliver glad for. Det må være det mest vigtige, når jeg skal putte så mange penge i det.
Henner
-
- Copepod
- Reactions:
- 16
Mit t8?exzos skrev:Du kan sagtens beholde dit lys, men så må du fravælge nogle koraller.
Jeg vil ikke beholde lyset, fordi jeg sikker i den lange ende kommer til at fortryde det. Ellers tak for informationen.
Henner