hvor mange fisk i RSM130

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Brugeravatar
vildihjelm
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Geografisk sted: Kolding

hvor mange fisk i RSM130

Indlæg af vildihjelm »

jeg har nu 2 kolvnfisk 2 kiruger en veliferum og en scopas er der fyldt op eller kan jeg komme flere i når akvariet lige har kørt lidt med de 2 nye kiruger??? :y
Fragmenter i stærke farver købes i nærheden af Kolding
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: hvor mange fisk i RSM130

Indlæg af Alexcpdk »

Jeg ville nok holde der, dine kirurger sviner en del, og med mindre du vil have problemer med værdiérne bør du nok holde.
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Brugeravatar
vildihjelm
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
17

Indlæg af vildihjelm »

Det vil jeg gøre så :-) må sku have en større balje ;-)
Fick
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Dragør

Indlæg af Fick »

Begynd du bare at spare sammen. Med 2 kiruger får du inden længe brug for en større balje. Går ud fra kirugerne er MEGET små.
Brugeravatar
vildihjelm
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
17

Indlæg af vildihjelm »

Det er de omkring 5cm er også så småt ved at kikke efter en anden balje gerne omkring 300-400 liter:-)
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: København NV

Indlæg af keanu »

Alexcpdk skrev:Jeg ville nok holde der, dine kirurger sviner en del, og med mindre du vil have problemer med værdiérne bør du nok holde.

Ej nu må i sgu stoppe? hvordan går det med dit RSM da?
Bare rolig, du kan sagtens smide mere i, har selv et RSM, med bl.a. en gul kirurg der klarer sig mægtig fint, de vokser efter forholdene, men på et tidspunkt ryger den da ud hvis den bliver for stor :) mit indholder

1 Gul kirurg
1 klovn
1 dværg kejser
1 ko fisk
1 muræne ål (Yes, thats right, ca 20 cm lang)
1 dannebrogs reje (temlig stor laben, den ryger snart afsted)
1 kardinal reje
1 lille lilla 400 kr. fætter fra rødehavet jeg ikke kan huske hvad hedder!

Mine værdier har altid være helt fine, og er det stadigvæk, jeg hælder endda vand på fra hanen og bor i København :)

Mit eneste kritik punkt er jeg ikke kan få mit lys hjem så kører kun med et rør pt, men det ændre sig snart :)

Kør du bare flere fisk i, men lad være med at smide 4 i af gangen tag det stille og roligt, har personligt smidt alt det her i over 3-4 mdr. fra tomt akvarie til nu :)
Billede
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

JA, og så må du hellere også stoppe, især med at give dårlige råd, 3-4 mdr er ingen alder for et akvarie, og at fortælle at man bare skal komme flere fisk i et lille akvarie, det er et dårligt råd!
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af keanu »

Helena skrev:JA, og så må du hellere også stoppe, især med at give dårlige råd, 3-4 mdr er ingen alder for et akvarie, og at fortælle at man bare skal komme flere fisk i et lille akvarie, det er et dårligt råd!

Ja, du skulle måske læse det hele før du svarer :BA , jeg skriver til sidst at han ikke skal starte med at smide 4 fisk i på én gang, og det tager tid! Pointen i tråden var ikke at han skulle proppe det MED DET SAMME! det var faktisk heller ikke så meget tiden han spurgte til, efter hvad jeg lige kunne læse, men mere mængden af fisk, og jeg fortæller bare hvordan mit ser ud, og hvor godt det kører, og det kan ingen sgu sige noget i mod!

At han har 4 fisk og folk fortæller det er mere end rigelig, det er direkte dumt efter min mening. :naughty:
Billede
Fick
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Dragør

Indlæg af Fick »

Jeg vil ikke anbefale ham at få flere fisk i overhovedet. Der er også en ting der hedder psykologisk/territorial overbelastning af akvariet. Og hvis han er tæt på/overskredet, så kan man sige at din grænse er overskredet for LÆNGE siden, men det finder du ud af. Bare synd at det skal gå ud over det liv du har i baljen.
P.s Den lille"lilla fætter fra Rødehavet" du har er efter al sandsynlighed en Pseudochromis Fridmani.
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af keanu »

Fick skrev: P.s Den lille"lilla fætter fra Rødehavet" du har er efter al sandsynlighed en Pseudochromis Fridmani.
Præcis sådan en :)

Nu kommer det MEGET an på hvor man spørger vil jeg sige, og de med pladsen tager jeg ikke så højtideligt, hvordan kan du vurdere at dine fisk har det bedre med 200l frem for 100l? når du kommer fra et sted med uanet størrelse...
Så længe fiskene trives og ikke nakker hinanden er der ingen problemer. Tag et smut i klovnfisken på Frederiksberg og se deres RSM, tror der er omkring 10 fisk i, det har kørt siden jeg købte mit, og de har heller ingen problemer!

Personligt synes jeg den med pladsen er lidt søgt at fyre af he he

Men vi har jo vores forskellige meninger og holdninger, det kan være jeg tager fejl, tror det ikke, men skal da nok vende tilbage hvis det skulle ske :-o Jeg kan sagtens erkende det hvis det skulle være :)
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Når du har set et akvarie i Klovnen, skal du ikke tage det for givet at du kan gøre det samme.
Thomas har MANGE års erfaring udi hobbyen, og du ser ikke hvor tit der lige bliver supleret op med fisk.

Samtidig skal du lige have i tankerne at Thomas lever af at sælge fisk (påstår ikke at Thomas giver dårlige råd) , og rigtigt mange forhandlere har en tendens til at sige lige det som køberen vil høre. Nemlig så som "Det er ikke noget problem, at komme den i akvariet" "Den vokser med akvariet" osv...
Vel vidende at fisken ikke vokser med akvariet. Er vandet i iorden, vedbliver fisken at vokse, om end langtsomt. Og at der er alt for mange fisk i akvariet i forvejen.
Brugeravatar
vildihjelm
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
17

Indlæg af vildihjelm »

Jeg har besluttet mig for en større balje der er jo alt for lidt plads så har købt et 468 liters istedet :y
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Fisk vokser til en vis grad efter akvariets størrelse, men kun på ydersiden, deres organer, så som øjne og hjerne, vokser normalt, og derfor får fisk der går i for små akvarier tit en underlig form, med store hoveder og alt for store øjne. Selvom fisken ikke vokser sig for stor i længden, så vokser fiskens organer sig for store i forhold til fisken...
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af keanu »

bio skrev:Fisk vokser til en vis grad efter akvariets størrelse, men kun på ydersiden, deres organer, så som øjne og hjerne, vokser normalt, og derfor får fisk der går i for små akvarier tit en underlig form, med store hoveder og alt for store øjne. Selvom fisken ikke vokser sig for stor i længden, så vokser fiskens organer sig for store i forhold til fisken...

Den var ny, god info! :y

Nu har i jo også ret i han er forhandler, men har alle dage syntes at det med pladsen var lidt af en gråzone :)

Jeg har hele tiden været opmærksom på at ved at have et lille akvarie kommer det også til at "koste" lidt ekstra i og med jeg skal af med fisk løbende pga. størrelsen, bl.a. skal jeg af med den gule kirurg da jeg synes det er blevet for står, havde en aftager, men han hoppe sgu på 2 andre et andet sted, 3 af slagsen er lige friskt nok synes han :P

Det jeg nok mente i første om gang var bare mht. til vandværdier, og det var egentlig det jeg kommenterede på, jeg fik så taget en drejning alligevel som man kan komme til!

Nå men tillykke med den nye balje! gid det var mig! Håber du bliver rigtig glad for den :h
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

bio skrev:Fisk vokser til en vis grad efter akvariets størrelse, men kun på ydersiden, deres organer, så som øjne og hjerne, vokser normalt, og derfor får fisk der går i for små akvarier tit en underlig form, med store hoveder og alt for store øjne. Selvom fisken ikke vokser sig for stor i længden, så vokser fiskens organer sig for store i forhold til fisken...

Det der er noget vrøvl.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Carsten, det er der så nogle stykker der er uenige med dig i. men prøv at tage den med Carsten From og Tonni fra Akvarie West, de færdes på Akvariesiden, ellers er den en lille artikel om emnet på Zoozity's hjemmeside
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

Jeg har 2 klovne, 1 stripet gylte, 1 lille palet, 3 små jomfrufisk. Derudover lidt rejer, erimitter og snegle.

Jeg tør ikke hælde flere fisk i mit RSM130!
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

men skal vi se bort fra fiskenes vækst, så er problemet er vel nærmere, at jo flere fisk der er i tanken jo lettere har akvariet ved at "vælte"
og jeg kunne sagtens forestille mig at det kunne gå rigtig stærkt, hvis systemet er kraftigt overbelastet

lidt det samme som at køre 200 kmt på motorvejen, det går i mange tilfælde godt, men går det galt, så går det rigtig galt
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Brian C skrev:Carsten, det er der så nogle stykker der er uenige med dig i. men prøv at tage den med Carsten From og Tonni fra Akvarie West, de færdes på Akvariesiden, ellers er den en lille artikel om emnet på Zoozity's hjemmeside
Jeg har rodet med fisk siden jeg var 8 år, og det er nogle år siden.
En biolog som jeg havde besøg af engang fortalte at man sagens kan få en fisk op til fuldvoksen størrelse i
et akvarie uden problemer, blot man sørger for at vandet er iorden. Læs masser af rent vand.
Ham tror jeg mere på end et akvariehandlere.
Jeg kan også sagens skrive en artikel hvor jeg fortæller at månen er en grøn ost, på trods af at de astronauter der var der oppe har fortalt at det er klippe.
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af keanu »

Carsten skrev:
Brian C skrev:Carsten, det er der så nogle stykker der er uenige med dig i. men prøv at tage den med Carsten From og Tonni fra Akvarie West, de færdes på Akvariesiden, ellers er den en lille artikel om emnet på Zoozity's hjemmeside
Jeg har rodet med fisk siden jeg var 8 år, og det er nogle år siden.
En biolog som jeg havde besøg af engang fortalte at man sagens kan få en fisk op til fuldvoksen størrelse i
et akvarie uden problemer, blot man sørger for at vandet er iorden. Læs masser af rent vand.
Ham tror jeg mere på end et akvariehandlere.
Jeg kan også sagens skrive en artikel hvor jeg fortæller at månen er en grøn ost, på trods af at de astronauter der var der oppe har fortalt at det er klippe.

Ikke at jeg siger du tager fejl, for det aner jeg virkelig ikke! Hælder også mest til det du siger, men huske på at engang troede alle de klogeste og højst uddannede mennesker i verdenen at jorden var flad, og hele solsystemet kredsede rundt om os :wink:
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Tjae, alt kan jo skrives på nettet..
jeg ville heller aldrig læsse mit akvarie til som Keanu har gjort - Det er efter min mening alt for hårdt belastet.. 5 måneder er efter min mening heller ikke nok til at sige det ikke vil vælte i det lange løb... Dermed ikke sagt at du ikke har check på hvad du laver, med regelmæssige vandskift er det nok muligt.. Men det er ikke lige sådan jeg ville anbefale andre at gøre.

Men her er da lidt læsning.. Garantere ikke for rigtigheden (google search: study fish growth in aquarium):
http://vfu-www.vfu.cz/acta-vet/archives ... 030455.pdf
http://www.drtimsaquatics.com/Library_P ... pacity.pdf

http://www.firsttankguide.net/size.php
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af keanu »

Musiker skrev:Tjae, alt kan jo skrives på nettet..
jeg ville heller aldrig læsse mit akvarie til som Keanu har gjort - Det er efter min mening alt for hårdt belastet.. 5 måneder er efter min mening heller ikke nok til at sige det ikke vil vælte i det lange løb... Dermed ikke sagt at du ikke har check på hvad du laver, med regelmæssige vandskift er det nok muligt.. Men det er ikke lige sådan jeg ville anbefale andre at gøre.

Men her er da lidt læsning.. Garantere ikke for rigtigheden (google search: study fish growth in aquarium):
http://vfu-www.vfu.cz/acta-vet/archives ... 030455.pdf
http://www.drtimsaquatics.com/Library_P ... pacity.pdf

http://www.firsttankguide.net/size.php

Det er også bare helt i orden! Jeg skal nok vende tilbage hvis det skulle gå galt, nu skal det jo lige md at fiskene ikke er fuldvoksne, men lige som det ser ud nu har jeg svært ved at se tingene skulle ændre sig væsentligt :) Men det kan da være jeg bliver klogere :)
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Fisk der vokser spiser...
keanu
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af keanu »

Musiker skrev:Fisk der vokser spiser...
Nu er jeg ikke med mere? :) Nå men som beskrevet tidligere ryger de jo ud løbende, det skal nok gå alt sammen :)
Billede
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Selvfølgelig kan man få en fisk op i fuld størrelse i et akvarie, det var ikke det jeg sagde (i hvert fald ikke det jeg mente). Men en fisk der måske bliver 40 cm. i naturen bliver måske kun 25-30 cm. i et akvarie der er for lille, men organerne vil vokse som hvis den blev 40 cm.. Fisk der bliver 90 cm. i naturen bliver måske 40 cm. i et "lille" akvarie og dør derefter, til dels fordi organerne ikke længere fungere som de skal, bl.a. fordi de er vokset for store...
Senest rettet af bio man 1. dec 2008 20:23, rettet i alt 1 gang.
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Du kan sagtens få en fisk til fuld størrelse i et akvarie bare vandet er iorden. Vil sige jeg kunne få en laks til at vokse ud af et akvarie, hvis vandet var iorden.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

hej vi har pt 7 fisk i vores RSM 1 brun kriug , 1 brøndby fisk , 2 jomfruer , 2 klovne , 1 lille kriug og vi vil da gerne ha lidt flere :wink:
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Brøndby fisk??? Det er vist ikke den korrekte latinske betegnelse ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

bio skrev:Selvfølgelig kan man få en fisk op i fuld størrelse i et akvarie, det var ikke det jeg sagde (i hvert fald ikke det jeg mente). Men en fisk der måske bliver 40 cm. i naturen bliver måske kun 25-30 cm. i et akvarie der er for lille, men organerne vil vokse som hvis den blev 40 cm.. Fisk der bliver 90 cm. i naturen bliver måske 40 cm. i et "lille" akvarie og dør derefter, til dels fordi organerne ikke længere fungere som de skal, bl.a. fordi de er vokset for store...

Det vil sige at du tror mere på et par om end dygtige, armatører, frem for en proffisionel biolog.
Så er det ikke underligt at der kommer så mange underlige skrøner om alt muligt
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Fisk der vokse, de spiser, og når de har spist, så.....
keanu skrev:
Musiker skrev:Fisk der vokser spiser...
Nu er jeg ikke med mere? :) Nå men som beskrevet tidligere ryger de jo ud løbende, det skal nok gå alt sammen :)
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"