Erfaring med flatworm exit

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Erfaring med flatworm exit

Indlæg af Carsten »

Som bekendt har jeg i lang tid kæmpet med de små røde planarier, en fuldstændig håbløs kamp, som kun kunne vindes med kemikalier.
Forhåbentligt har jeg nu vundet kampen, men ikke uden omkostninger.
Et par koraller ser ud til at være mere eller mindre gået til. Kun tiden kan vise om de kommer sig. Det er især ærgeligt at en enkelt Acropora er gået til, den var nemlig rigtigt kraftigt blå.
Derudover har et par koraller tabt en del farve, det er nok ikke på grund af kemikalierne, men at der skal foretages et stort vandskifte også. Som tørlægger korallerne i en periode.

Jeg kan kun sige at midlet er MEGET effektivt mod de røde planarier. 10 minutter efter at jeg havde kommet giften i vandet begyndte planarierne at flyde rundt i vandet.
På det tidspunkt skal man begynde at filtere over aktivt kul. Jeg ofrede en 25 liters spand som blev lavet om til en filterbeholder med 7 kilo(20 liter kul), selvom låget var limet fast med silicone, kunne den alligevel ikke holde til trykket, og den "exploderede" efter ca 1 time.
Derefter var der kun en mulighed for at få fjernet giften fra planarierne og kemikalierne ved et vandskifte.
Heldigvis havde jeg tappet 400 liter vand, som var klar med salt.
Men at få tappet så meget vand fra akvariet tager desværre en hel del tid, selv med et kraftigt powerhead, og påfyldningstiden er jo lige så lang.

Mit råd til andre der lider under planarierne er, planlæg det hele meget nøje, og undervurder ikke den tid vandskiftet tager.
Hvis det er muligt så fjern koraller der vil komme oven vande. Men skyl dem lige i rent ferskvand inden de kommer tilbage i akvariet, det vil ikke være så fedt at genintruducere planarierne i akvariet.

Nu er der så basis for at gå igang med næste fase, en kamp mod nogle alger, muligvis dinoflagelater.
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Re: Erfaring med flatworm exit

Indlæg af DennisJ »

Hej Carsten,

Jeg har selv 2 gange behandlet med FW Exit, Jeg mistede ikke nogle koraller, men polypperne på nogle af dem trak sig tilbage en dags tid, men alt vendte tilbage til tidligere form.

problemet er at efter nogle uger vendte planarierne tilbage, skal nu igang med 3 behandling inden længe.

Dennis
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Desværre er de koraller som jeg tror er gået til, blevet noget blege i farven og drfor tror jeg de er gået til.
Det lyder da ikke rart at planarierne kommer igen.
Er det generelt at de dukker op igen, eller har du blot været møg uheldig??
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DennisJ »

Godt spørgsmål, jeg har ikke set noget om det de steder jeg har læst om FWE.

Det vælter rundt i baljen med døde planarier efter behandlingen så det virker, men der må være nogle der er ekstra hårdføre, ellers sidder de gemt godt væk et sted.
Tror jeg prøver at vente lidt tid inden jeg starter på kul behandlingen næste gang.
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Er selve kemikaliet man behandler med giftigt? Jeg ved godt at der kommer giftstoffer ud når planarierne dør.

Hvis giften kun kommer med planarierne, kunne man så ikke lave en dobbelt behandling, eftér endt kulfiltrering? Den mængde planarier der er tilbage efter første behandling vil vel kun afgive en så lille mængde gift at det ikke skader?
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

thyme skrev:Er selve kemikaliet man behandler med giftigt? Jeg ved godt at der kommer giftstoffer ud når planarierne dør.

Hvis giften kun kommer med planarierne, kunne man så ikke lave en dobbelt behandling, eftér endt kulfiltrering? Den mængde planarier der er tilbage efter første behandling vil vel kun afgive en så lille mængde gift at det ikke skader?
Aner ikke om kemikalierne er giftige. Men den ide du kommer med, lyder ret indlysende.
Der er vel kun en som kan fortælle om kemikalierne er giftige, og det er Salifert.
mr salz
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af mr salz »

Jeg har benyttet mig af Flat worm exit, uden problemer, jeg har så os kun et 250 L akvarie. Selve kemikaliet skulle ikke være giftigt for hverken koraller eller fisk, men de gifstoffer ormene udskiller når de dør skal man ikke undervurdere. Jeg var klar med net og fiskede alle de døde/døende orme ud, eller så mange jeg kunne. Jeg havde så tilgengæld brugt lidt for meget aktivt kul og det gik lidt på fiskenes slimhinder. Jeg kan så tilgengæld sige at du med næsten sikkerhed skal behandle igen om en uges tid, ellers kommer de langsomt tilbage. ! Det gjorde mine ihvertfald.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg vil obserevere akvariet, og se om der dukker nogen op.
mr salz
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af mr salz »

God ide, men jeg ville bare behandle igen om en uge, for du kan ikke se dem lige med det samme, du ser dem først når der er kommet en betydelig del tilbage og så skal du igang igen med vandskift osv, hvis du laver en behandling til behøver du ikke gøre andet end at tilføre Flat worm exit. Og så vil de få sidste DØ !!!
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"