Er ved at gå ud af mit gode skind pga alger
- Bosse
- Dragefisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Re: Er ved at gå ud af mit gode skind pga alger
hehe, uanset om vi er enige om hvilke alger det er, kan vi vel blive enige om der ikke skal være silikat i vandet 

Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
- maria_elle
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9850 Hirtshals
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8450 Hammel
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: 8450 hammel
det står stadigvæk ved magt det jeg skrev til dig. hvis du er intresseret
- maria_elle
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
nåå ja ups det glemte jeg gelt hvordan og hvorledes virker det? og hvor kan man få silicatfilter til det henne?
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8450 Hammel
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: 8450 hammel
det virker ved du sætter det på vandhanen. ogå er der 2 slanger. den ene til de gode vand og den anden til det dårlige. et silikatfilter kan du købe i de fleste saltvandsbutikker. koster ca 200 kr for sådan et
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Delvist for nok kan silicat være med til at fremme væksten af de små diatom alger, men de kan sagens komme uden den mindste smuleBosse skrev:hehe, uanset om vi er enige om hvilke alger det er, kan vi vel blive enige om der ikke skal være silikat i vandet
silicat. På den anden side er vi helt enige om at alt som ikke er ønsket ikke skal være i akvariet, men det er jo nok utopi.
- maria_elle
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2008
- krebs36
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland
Hej, jeg vil så bare lige spørge, om nogen ved om lyset/lyseffekten/typen kan have nogen betydning for algernes fremkomst?
Jeg spørger nu, fordi da jeg købte min lampe, for ca. 8 mdr. siden, var der MH 150W 12.000 K i. Jeg kunne se, for ca. 1 måned siden, at de var færdige, da sandet blev rustfarvet, og jeg skyndte mig at skaffe nogle nye. Jeg har så valgt 10.000 K denne gang.
Og det er faktisk siden skiftet af pærerne at disse alger er taget til, og de ligner faktisk "opstarts alger".?
Ved nogen om dette kan være årsagen til mit problem.? Burde jeg måske have skiftet pærerne da jeg modtog den nye lampe fra start?
Jeg har desuden målt værdier idag, og det var kun MG(1170ppm) og CA(280ppm) der var lidt for lave, og dem har jeg så buffet. Min Nitrat er helt nede på 2 ppm. Alt andet 0.
Med venlig hilsen Kim.
Jeg spørger nu, fordi da jeg købte min lampe, for ca. 8 mdr. siden, var der MH 150W 12.000 K i. Jeg kunne se, for ca. 1 måned siden, at de var færdige, da sandet blev rustfarvet, og jeg skyndte mig at skaffe nogle nye. Jeg har så valgt 10.000 K denne gang.
Og det er faktisk siden skiftet af pærerne at disse alger er taget til, og de ligner faktisk "opstarts alger".?
Ved nogen om dette kan være årsagen til mit problem.? Burde jeg måske have skiftet pærerne da jeg modtog den nye lampe fra start?
Jeg har desuden målt værdier idag, og det var kun MG(1170ppm) og CA(280ppm) der var lidt for lave, og dem har jeg så buffet. Min Nitrat er helt nede på 2 ppm. Alt andet 0.
Med venlig hilsen Kim.

Nu med kun 160L vand, og LED lys.
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Har læst (mener det var på RC) at fra 10000k og ned genn. gav flere brunalger!!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Er det ikke meget normalt at man opdager alger igen når man skifter pærer altså fordi lys styrken lige pludselig bliver meget kraftigere der for skal man hæve lampen lidt i starten og så sænke den lidt.
Tror også det vil hjælpe meget at du kommer til og køre med osmos vand da det sagtens kan være noget der er i dit lednings vand. Det hjalp mig meget og skifte til osmos havde ikke lige de samme alger som dig men mange andre brunalger og der mindskede kraftigt da jeg gik over til rent vand
Mvh Thue
Tror også det vil hjælpe meget at du kommer til og køre med osmos vand da det sagtens kan være noget der er i dit lednings vand. Det hjalp mig meget og skifte til osmos havde ikke lige de samme alger som dig men mange andre brunalger og der mindskede kraftigt da jeg gik over til rent vand
Mvh Thue
- maria_elle
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Alting vil gro hurtigere ved lavere (til en hvis graense) kelvin grader.peder skrev:Har læst (mener det var på RC) at fra 10000k og ned genn. gav flere brunalger!!
Sol (dagslys) er ca. 5600K saa vidt jeg husker og koraller vil faktisk gro bedst under denne grad. Det vil alger og planter naturligvis ogsaa.

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde
Prøv at slukke lyset i nogle dage, lig et tæppe/sorte skrallesække over akvariet, på anden eller tredjedagen, laver du et vandskift, og tænder lyset igen. Er selv endelig sluppet af med mine slimalger på denne simple måde, havde også prøvet med redslimeremover.
Alger er små og har et meget lille lager af sukker, som de stort set forbrænder i løbet af natten. derfor kan de ikke overleve særlig længe uden lys.
Jeg har ikke særlig lyskrævende koraller, men var stadig lidt nervøs for dem på tredjedagen, men du kan jo starte med at berøve dem lys for en enkelt dag.
Eneste krav er at skummeren er tændt, da ilt er super vigtigt ved afbrænding af sukker. kører normalt selv kun med skummer om natten, da jeg ikke vil udgasse alt co2 om dagen.
Håber det hjælper, og tusind tak til hvem det så end var der nævnte det at slukke lyset.
Danny
Alger er små og har et meget lille lager af sukker, som de stort set forbrænder i løbet af natten. derfor kan de ikke overleve særlig længe uden lys.
Jeg har ikke særlig lyskrævende koraller, men var stadig lidt nervøs for dem på tredjedagen, men du kan jo starte med at berøve dem lys for en enkelt dag.
Eneste krav er at skummeren er tændt, da ilt er super vigtigt ved afbrænding af sukker. kører normalt selv kun med skummer om natten, da jeg ikke vil udgasse alt co2 om dagen.
Håber det hjælper, og tusind tak til hvem det så end var der nævnte det at slukke lyset.
Danny
Mvh. Danny
- maria_elle
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
mit er heldigvis også væk
en dag med 4 timers lys, og næste 6 timer, nu er jeg op på 9-10 timer uden problemmer.

en dag med 4 timers lys, og næste 6 timer, nu er jeg op på 9-10 timer uden problemmer.