Den ene Euphyllia 'gren' er ?død?..

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Meilhede
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16
Postnummer: 6000 Kolding

Den ene Euphyllia 'gren' er ?død?..

Indlæg af Meilhede »

Da vi i dag kommer hjem fra en forlænget weekend, opdager vi at den ene gren på vores Euphyllia er helt væk..
Hva dælen kan det skyldes? Og kan vi forvente at resten også dør?!
Lige lidt vandværdier, for god ordens skyld, og der kan vi umiddelbart kun se at de Alkaliniteten der ikke er for god.
NaCl 1,025
pH 8,4
NO2 0
NO3 0
Calcium 435
Magnesium 1380
Alkalinitet 9,3
Temperatur 25

.. og så lige et billede...
Billede

.. og til sammenligning fra den 31.10.08
Billede
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: Den ene Euphyllia 'gren' er ?død?..

Indlæg af Vænge »

Det er ikke sikkert de andre også ryger - jeg har selv prøvet at miste en enkelt "gren" uden resten røg.

Hvorfor man mister en gren er ikke altid let at fastslå...Dine oplyste værdier ser ret fine ud!
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

I er ikke alene, der er en del der har mistet hele og halve Euphylliaer det sidste stykke tid, mig selv incl. hvorfor vides ikke.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Kirling »

har lige været ude for samme problem, jeg fragtmenteret de raske hovder og de står flot den dag i dag :wink:
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Med den algevækst du har, tror jeg ikke helt disse målinger holder stik:

NO2 0
NO3 0

Og det ser rimelig skidt ud for de sidste hoveder også.

Nu drøner din blåbenede eremit ikke for meget rundt oven i den ?
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
AndersBaun
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør
Geografisk sted: Korsør

Indlæg af AndersBaun »

syntes også du har utroligt meget alger i.. nå men. jeg havde lidt den samme oplevelse, bare med min wondercoral.. den stod flot den ene dag, og om morgnen var der kun halvdelen tilbag. jeg fandt ud af, een af mine fisk, havde fået appatit for wonder-mad..så prøv lige at holde øje med dine fisk
Billede
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Der ser godt nok ud til at der er lige lovlige mange alger i dit akvarie, så dine målinger holder nok ikke helt, desværre.

Men det er vist ikke unormalt ( men da absolut heller ikke ønskeligt ) at et enkelt ben eller 2 kan forsvinde pludselig, jeg har selv 4 forskellige Euphyllia i samme akvarie, og der er der 2 af dem som igennnem den tid jeg har haft dette akvarie har midstet 1 ben / arm hver.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Jeg vil give de andre ret i, at du har for mange alger til de angivne værdier. Grunden kan være, at alger optager næringen således at de ikke fremgår af dit testsæt. Enten det, eller også er testsættene for gamle.

Derudover ser din resterende hoveder ikke for godt ud (som Joekill er inde på). Hvis de begynder at gå i opløsning, så op og ud med dem, da de vil tilføre endnu mere uønsket næring til dit i forvejen belastede akvarie.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Meilhede
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16

Indlæg af Meilhede »

Altså sidst No2 og No3 har slået ud, var 1. juli hvor No3 var 1, ellers har de været i 0. Testsættene er ikke for gamle, kan holde til 2010 allesammen.
Når vi stixer er de 0, og til mere præcis måling har vi 2 forskellige slags, RedSea og Salifert, og de siger begge 0.. Så værdierne holder.. .. så det må være som herzberg siger med at algerne optager næringen, andet kan jeg ikke se det skal være..

Tilbage til korallen, der er en gren mere der ser noget mere skidt ud i dag, end den gjorde i går..
Meilhede
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16

Indlæg af Meilhede »

joekill skrev:Med den algevækst du har, tror jeg ikke helt disse målinger holder stik:

NO2 0
NO3 0

Og det ser rimelig skidt ud for de sidste hoveder også.

Nu drøner din blåbenede eremit ikke for meget rundt oven i den ?
Nej, det gør den ikke..
Vi har en dannebrogsreje, men den render i en af de andre koraller, vi har ikke observeret at den har rørt denne..
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Har i prøvet at kigge hvad der sker om natten, man bliver nogen gange overrasket, når man sidder der med en lygte :3d:
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Jeg har aldrig hørt om en dannebrogsreje der spiste af levende koraller, men halvdøde koraller kan det godt tænkes at de vil pille lidt i. Jeg har meget svært ved at tro, at din dannebrogsreje eller eremit er skyld i det. Jeg er ikke i tvivl om, at det enten er dårlige vandforhold eller sygdom evt. en kombination.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Meilhede
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16

Indlæg af Meilhede »

herzberg skrev:Jeg har aldrig hørt om en dannebrogsreje der spiste af levende koraller, men halvdøde koraller kan det godt tænkes at de vil pille lidt i. Jeg har meget svært ved at tro, at din dannebrogsreje eller eremit er skyld i det. Jeg er ikke i tvivl om, at det enten er dårlige vandforhold eller sygdom evt. en kombination.
Er lidt på bar bund må jeg indrømme.. Vandforholdnene er jo OK, i om med værdierene er fine, at der så er mange alger i, kan vel ikke have nogen betydning for korallerne?

Dannebrogsrejen vader rundt i korallerne, den kan ikke gå udenom :) Men har ikke set den spise af nogen af dem..
Meilhede
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16

Indlæg af Meilhede »

Helena skrev:Har i prøvet at kigge hvad der sker om natten, man bliver nogen gange overrasket, når man sidder der med en lygte :3d:
Hehe, nej.. Men der sker nok mange sjove ting.. Nogen gange er vores ene klovnfisk hoppet om i et rum bagved selve akvarie, der hvor pumpen er.. Der har vi fundet den 5 gange nu, og hvorfor må guderne vide :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"