sidste chance er nu mod alger ellers lukker jeg akvariet ned
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: sidste chance er nu mod alger ellers lukker jeg akvariet ned
Antired, er også mod cyano, men må kun bruges i fiskeakvarier. Ingen koraller og andre bløddyr kan tåle det.
Hvis du havde kigget på de link jeg sendte, så ville du vide at algen-ex er mod dinoflagelatter.
Man kan sagens lave et fosfat filter selv. Har du et gammelt spandfilter stående?? Så fyld det med fosfatfjerner, og sæt det som et bypass på returløbet. Men husk at gennemløb hastigheden skal ligge på ca 200- 300 liter timen.
Hvad er det for noget fosfatfjerner du har liggende??
Hvis du havde kigget på de link jeg sendte, så ville du vide at algen-ex er mod dinoflagelatter.
Man kan sagens lave et fosfat filter selv. Har du et gammelt spandfilter stående?? Så fyld det med fosfatfjerner, og sæt det som et bypass på returløbet. Men husk at gennemløb hastigheden skal ligge på ca 200- 300 liter timen.
Hvad er det for noget fosfatfjerner du har liggende??
-
- Rev haj
- Reactions: 0
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Jeg ved at der for tiden er meget "hype" omkring Zeovit.....men alligevel bliver jeg nødt til at sige at dette system har løst mine problemer omkring for meget næring (NO3 Ca. 30) og dermed alger og bakterier.
Efter 3 måneder med Zeo er jeg der hvor jeg ikke længere gider måle for NO3 og PO4 for jeg ved at der ikke er noget uanset om jeg fodrer meget eller lidt. Små tilløb til cyano undervejs har jeg blot pustet væk med en pipette og ladet skummeren tage sig af resten og det har aldrig udviklet sig mere.
Jeg kører kun med det basale Zeo d.v.s. Zeolitsten, aktivt kul, zeobakterier og zeostart (føde til bakterierne) samt meget våd afskumning og 5% ugentligt vandskift for at tilføre forbrugte sporstoffer.
Det kræver tålmodighed og omhyggelighed til gengæld er det nemt, og der bliver etableret et stabilt akvariemiljø.
Der gives ingen garantier i saltvandsverdenen, men er man desperat og har den nødvendige tålmodighed var det måske værd at prøve i stedet for de mange hovsaløsninger med kemi og lignende som måske virker lige nu og her, men ikke løser problemerne på langt sigt.
Der findes også på zeovitforum folk som har problemer så vi snakker ikke mirakler her....men er man villig til at vente den tid det tager for at systemet virker og lade akvariet være i fred, er jeg overbevist om at de fleste vil få løst deres alge/næringsproblemer.
Det var så mit bud og jeg ønsker jer held og lykke med løsningen på jeres problemer
.
Efter 3 måneder med Zeo er jeg der hvor jeg ikke længere gider måle for NO3 og PO4 for jeg ved at der ikke er noget uanset om jeg fodrer meget eller lidt. Små tilløb til cyano undervejs har jeg blot pustet væk med en pipette og ladet skummeren tage sig af resten og det har aldrig udviklet sig mere.
Jeg kører kun med det basale Zeo d.v.s. Zeolitsten, aktivt kul, zeobakterier og zeostart (føde til bakterierne) samt meget våd afskumning og 5% ugentligt vandskift for at tilføre forbrugte sporstoffer.
Det kræver tålmodighed og omhyggelighed til gengæld er det nemt, og der bliver etableret et stabilt akvariemiljø.
Der gives ingen garantier i saltvandsverdenen, men er man desperat og har den nødvendige tålmodighed var det måske værd at prøve i stedet for de mange hovsaløsninger med kemi og lignende som måske virker lige nu og her, men ikke løser problemerne på langt sigt.
Der findes også på zeovitforum folk som har problemer så vi snakker ikke mirakler her....men er man villig til at vente den tid det tager for at systemet virker og lade akvariet være i fred, er jeg overbevist om at de fleste vil få løst deres alge/næringsproblemer.
Det var så mit bud og jeg ønsker jer held og lykke med løsningen på jeres problemer

Senest rettet af leifkrarup søn 16. nov 2008 10:18, rettet i alt 1 gang.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- Carsten
- Rev haj
- 21
Uden at ville tage stilling til noget som helst, kunne jeg godt lide at vide hvorfor afskumningen skal være meget våd?
-
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Den skal ikke...men det anbefales....ihvertfald i starten indtil man har opnået det næringsfattige miljø. Mon ikke ideen er at jo vådere skummet er jo hurtigere får man proteinerne ud af systemet. Jeg hælder 1 liter tefarvet afskumning ud hver anden dag og tilsætter så det mistede salt til top off systemet....der er jo så også en måde at lave et jævnt vandskift.Carsten skrev:Uden at ville tage stilling til noget som helst, kunne jeg godt lide at vide hvorfor afskumningen skal være meget våd?
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
-
- Dværg kejser
- 16
- Postnummer: 8450 Hammel
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: 8450 hammel
har ikke noget spandfilter desværre. carsten jeg har læst det indlæg du skrev. og er meget taknemlig for din hjælp
det forsfatfjerner jeg har hedder AQUA PHOS. som ligger i en filtersok i mit rislefilter. ville det måske være bedre og ligge sokken i overløbet? der er jo vandgennem strømning begge steder? kender ikke så meget til zeovit leif. men tak for indlægget. ville sætte mig og læse på det og se om det kunne være en løsning for mig. 

- Carsten
- Rev haj
- 21
Hvor du skal lægge det, kan du bedst selv svare på, det skal blot være et sted hvor vandet ikke kan slippe forbi.
Husk at "ælte" sokken med fosfatfjerner hver dag, så det bliver blandet.
Jeg faldt lige over dette lille filter.
http://cgi.ebay.com/Nano-Internal-Filte ... m153.l1262
smid fosfatfjerneren i en strømpe og så ind i filteret.
Koster så lidt at det vist ikke kan vælte noget budget.
Husk at "ælte" sokken med fosfatfjerner hver dag, så det bliver blandet.
Jeg faldt lige over dette lille filter.
http://cgi.ebay.com/Nano-Internal-Filte ... m153.l1262
smid fosfatfjerneren i en strømpe og så ind i filteret.
Koster så lidt at det vist ikke kan vælte noget budget.
-
- Dværg kejser
- 16
- Postnummer: 8450 Hammel
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: 8450 hammel
super carsten så må jeg lige bestille sådan et 

- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Oeh. anemoner er ikke korallerkrebs36 skrev:Giver jeg en reje i lage, er det kun en enkelt i meget små bidder med en pincet,og kun til de koraller der kræver dette.(f.eks. mine 2 anemoner) Nogle gange hugger et par fisk en smule, men så er det også spist, og der ligger ikke noget og går til nogensteder.

Og den med at det bliver spist saa det ikke gaar til duer ikke.
Det bliver bare til fiske affoering isetdet og derefter til ammoniak etc.
At smide en hel masse liv ind er ikke meget af en loesning da de ikke vil goere andet end at forhoeje affalds niveauet.krebs36 skrev:Og så vil jeg ud og købe en røvfuld invertebrater (som jeg ikke har så mange af mere) og en Hugo, og så venter jeg bare nogle uger endnu, og ser om dette vil hjælpe.? Koraller skal jeg ikke have, før alle alger er væk og alt i balance igen. Der er kun få tilbage nu, og det er kun blødkoraller.
Koraller kunne rent faktisk hjaelpe med at optage naering uden at udskille affalds stoffer. Men held og lykke

- krebs36
- Naso kirurg
- 17
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland
Undskyld Miamus, håber det er o.k jeg lige svarer på denne.
Til UrbanSage: O.k tak det vil jeg da så tage til efterretning.
Har bare fået af vide, at anemoner bør have en reje ind imellem, så det har jeg gjort?. Jeg synes nu ellers jeg kunne se mine er vokset meget af det.? Min Klovnfisk fodrer ivrigt med en reje til sin symbiose anemone (når den hugger en). Og anemonen er blevet enorm efterhånden.
Den var meget lille, da klovnen flyttede ind for få måneder siden.
Ja, jeg er også blevet klogere på, at det havde været godt at have en masse koraller, da jeg har læst at det skulle gavne både til at dække for noget af den plads der ellers kunne gro alger på, og dels også skygge lidt i områder omkring korallerne, så der derved heller ikke så let ville gro alger. Bare områder, er lette gropladser for alger, hvis de først kommer desværre. (og jeg har næsten ikke andet efterhånden
)
Jeg regnede også med at skulle have haft mange koraller, men når de bliver ved med at "gå ud" og dør, så er det lidt svært.
Jeg tænkte blot, at et ordentligt oprydnings "Crew" var en god ting, og har ikke rigtigt har så mange til dette nu. De skulle jo ellers tage evt. overflødige foderester, "PUH", og måske døde dyr (hvis man er uheldig og ikke ser dem), og skulle jo også rydde op og æde alger.?
Men det er da vel ikke muligt, at have et akvarie og undgå at der kommer affaldsstoffer både fra fisk, invertebrater men også fra korallerne? De forurener jo også, efter hvad jeg har læst og hørt.? Derfor har vi jo alle også en skummer - og helst en god og kraftig en.
Men kan da være jeg tager fejl?
mvh Kim

Til UrbanSage: O.k tak det vil jeg da så tage til efterretning.

Har bare fået af vide, at anemoner bør have en reje ind imellem, så det har jeg gjort?. Jeg synes nu ellers jeg kunne se mine er vokset meget af det.? Min Klovnfisk fodrer ivrigt med en reje til sin symbiose anemone (når den hugger en). Og anemonen er blevet enorm efterhånden.

Ja, jeg er også blevet klogere på, at det havde været godt at have en masse koraller, da jeg har læst at det skulle gavne både til at dække for noget af den plads der ellers kunne gro alger på, og dels også skygge lidt i områder omkring korallerne, så der derved heller ikke så let ville gro alger. Bare områder, er lette gropladser for alger, hvis de først kommer desværre. (og jeg har næsten ikke andet efterhånden

Jeg regnede også med at skulle have haft mange koraller, men når de bliver ved med at "gå ud" og dør, så er det lidt svært.

Jeg tænkte blot, at et ordentligt oprydnings "Crew" var en god ting, og har ikke rigtigt har så mange til dette nu. De skulle jo ellers tage evt. overflødige foderester, "PUH", og måske døde dyr (hvis man er uheldig og ikke ser dem), og skulle jo også rydde op og æde alger.?
Men det er da vel ikke muligt, at have et akvarie og undgå at der kommer affaldsstoffer både fra fisk, invertebrater men også fra korallerne? De forurener jo også, efter hvad jeg har læst og hørt.? Derfor har vi jo alle også en skummer - og helst en god og kraftig en.
Men kan da være jeg tager fejl?

mvh Kim

Nu med kun 160L vand, og LED lys.
- Lars S
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Nu vil jeg ikke prøve at gøre mig klog på alger, men er ca. 90 kg. ls i 800 l vand ikke lige lidt nok, jeg vil mene at du gerne skulle op på ca. 150 - 170 kg, jeg har f.eks. 120 kg i 530L og jeg kunne da godt bruge lidt mere.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
-
- Rev haj
- Reactions: 3
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hadbjerg
Har desværre først lige set dit indlæg. Har selv døjet dinoflager, og efter en del læsning herinde og tests af vandet, var jeg næsten sikker på at det var dinoflager. En af de bedste kendetegn er at der næsten ikke er nogle alger når lyset tænder, og her efter dækker de bund sten i løbet af få timer. Der er ikke ret meget der hjælper mod dem, ud over algen-ex.
Læste oven i købet i en artikel, at ude i havet hvor de også forekommer, kan de i større mængder og tæthed forårsage muskelkramper hos fisk. Så det må være nogen skrappe sataner
http://www.shop-meeresaquaristik.de/ind ... ntrol.html her kan du købe algen-ex hvis det er dinoflager du har. Dette er endda på engelsk...
Der skal bruges 6 ml til 100 L vand hver anden dag
Der skal doseres om aftenen (når lyset er slukket) for bedre virkning
Lystiden reduceres til 6-7 timer
Vigtigt!!! phosphatfjerner, aktivtkul, ozon & uv skal være slået fra...
Læste oven i købet i en artikel, at ude i havet hvor de også forekommer, kan de i større mængder og tæthed forårsage muskelkramper hos fisk. Så det må være nogen skrappe sataner

http://www.shop-meeresaquaristik.de/ind ... ntrol.html her kan du købe algen-ex hvis det er dinoflager du har. Dette er endda på engelsk...
Der skal bruges 6 ml til 100 L vand hver anden dag
Der skal doseres om aftenen (når lyset er slukket) for bedre virkning
Lystiden reduceres til 6-7 timer
Vigtigt!!! phosphatfjerner, aktivtkul, ozon & uv skal være slået fra...
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten