sidste chance er nu mod alger ellers lukker jeg akvariet ned
-
- Dværg kejser
- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: 8450 Hammel
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: 8450 hammel
sidste chance er nu mod alger ellers lukker jeg akvariet ned
som sagt døjer jeg med de brune alger. og kan ikke komme dem til livs. så nu er mit spørsmål. kan man købe algenex i nogle danske butikker. for er en klaphat til tysk. eller er der måske nogle der ligger inde med noget jeg kunne købe. mvh miamus
- martin
- Rev haj
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Re: sidste chance er nu mod alger ellers lukker jeg akvariet ned
Ikke for at være næsvis, men hvis du fortsat har problemer med brunalger så har du et langt mere fundamentalt problem end du bare kan løse med kemi.
Du har for meget næring i dit system. Om du så vil fodre mindre eller få mere effektiv fjernelse af den det kommer an på hvad du gør nu, men det er det der skal til.
Du har for meget næring i dit system. Om du så vil fodre mindre eller få mere effektiv fjernelse af den det kommer an på hvad du gør nu, men det er det der skal til.
/martin
-
- Dværg kejser
- 16
har såmænd prøvet alt muligt forskelligt de sidste 3 månder. mine værdier er super efter testsæt.(ved godt det er fordi mine alger optager det). har skiftet sand suget sand. skiftet pærer i lampe. suget alger på levende sten. tilsat forsfat fjerner. sat en eksta skummer til. fodret meget sparsomt. skiftet i alt vandet i akvarie og sump ca 800 liter. 4 dage efter var der alger igen. så ved snart ikke hva jeg ellers skal prøve. der er måske andre forslag?. ja bruger osmosevand med silikat filter.
- martin
- Rev haj
- 20
Hvor længe har det kørt? Hvor stort er det? Hvad har du på af udstyr? Hvad har du i af fisk? Hvor mange levende sten?
/martin
-
- Dværg kejser
- 16
det haar kørt 2 år. godt nok blevet flyttet for ca 4 måneder siden. har 10 fisk. 90 kg levende sten. masser af cirkulation 30x. fisk koraller og andet levende trives meget fint. det er såmænd bare udsenet jeg ikke kan lide når jeg kigger på det 

- martin
- Rev haj
- 20
Når du flytter det så får du frigivet en masse slam, det er umiddelbart mit bud på hvad der er gået galt.
/martin
-
- Dværg kejser
- 16
det ville jeg da give dig helt ret i. men efter 4 måneders kamp. uden at være kommet nærmere målet. så er det nok fordi der er et eller andet der ikke skal være der som jeg ikke kan fjerne. så må jeg jo prøve kemi vejen. hvis jeg ikke skal lukke det ned
- martin
- Rev haj
- 20
Kan godt forstå din frustration, men det lader også til at du har prøvet en del. Har akvariet fået ro? For spørgsmålet er om du har fået vendt godt rundt på tingene og så er det lige om akvariet er nået at komme i balance igen inden du har forsøgt at rette det op.
/martin
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Har du en Protein Skimmer? Samler den en kopfuld snask om ugen?
Det foerste aars tid af et akvaries liv haenger jeg mig ikke saa meget i hvor sundt det ser ud.
Det foerste aar sker der alt for mange ting som er udenfor vores kontrol. Cyano (som jeg tror du har) har nogle op og nedture.
Du boer ikke fodre mere dagligt end hvad dine fisk kan spise paa faa minutter. En mundfuld per fisk ca.
Derudover skal du ikke tilsatte phyto plankton eller lignende da det meste af det er produceret ved hjaelp af goedning som ikke er meget andet end fosfat. hvis du er heldig har de i det mindste brugt organisk fosfat.
Min holdning er at du skal ned og goere mindst overhovedet muligt mens dit akvarie tager sig af sig selv.
Hold skummer og pumper nogenlunde rene. Skift 10% vand mindst hver anden uge. Hold dKH og calcium stabile og saa lad tiden gaar.
Det foerste aars tid af et akvaries liv haenger jeg mig ikke saa meget i hvor sundt det ser ud.
Det foerste aar sker der alt for mange ting som er udenfor vores kontrol. Cyano (som jeg tror du har) har nogle op og nedture.
Du boer ikke fodre mere dagligt end hvad dine fisk kan spise paa faa minutter. En mundfuld per fisk ca.
Derudover skal du ikke tilsatte phyto plankton eller lignende da det meste af det er produceret ved hjaelp af goedning som ikke er meget andet end fosfat. hvis du er heldig har de i det mindste brugt organisk fosfat.
Min holdning er at du skal ned og goere mindst overhovedet muligt mens dit akvarie tager sig af sig selv.
Hold skummer og pumper nogenlunde rene. Skift 10% vand mindst hver anden uge. Hold dKH og calcium stabile og saa lad tiden gaar.

-
- Dværg kejser
- 16
ro og ro. har jo suget sandet for alger + stenene. ellers har det da haft ro i ca 4 månder
-
- Dværg kejser
- 16
fodrer kun med frost og granulat og kun sparsomt så det er væk på under 1 minut. frost er 2 gange om ugen og granulat hver aften. de 2 skummere laver ca en kop om ugen ja. har chekket for cayno og det er det ikke. det er nok nærmere dinofag alger jeg har. skifter ca 10 procent vand om ugen lavet med osmose vand og silikat filter på
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
10 fisk siger ikke ret meget, ud over antallet. Hvad er det for fisk?
Jeg forstår så udemærket din fustration, har selv været meget tæt på at slukke lamperne over akvariet af samme grund. Guldfisk er sgu lettere og billigere at holde.
Jeg forstår så udemærket din fustration, har selv været meget tæt på at slukke lamperne over akvariet af samme grund. Guldfisk er sgu lettere og billigere at holde.
-
- Dværg kejser
- 16
har 2 klovne. 1 gul kirug 2 pirator. 2 palet kiruger 1 dværg kejser. 1 fuglegylte. og 1 chomis. en anemone og en 10 koraller lidt snegle og krebs
- Carsten
- Rev haj
- 21
"2 pirator"
Hvad er det for nogen??
Hvad er det for nogen??
-
- Dværg kejser
- 16
kan ikke poste billeder ved ikke hvorfor. men du kan se dem på saltvandsbutikken. under sidste sending på billed 2 og 3 der er de blå med striber. mener da bestemt de bliver kaldt pirator. men nok mig der er gal på den så
- krebs36
- Naso kirurg
- 17
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland
Hejsa.
Vi har det på nøjagtig samme måde som du. Og vores er også efterhånden en katastrofe at se på, og der har simpelthen ikke været pause mellem de forskellige algefaser vi har været igennem, og der er så lige startet en ny. SUK! Og hver dag nu, går vi også overvejer at sælge L....! For ja, vi føler også efterhånden at ferskvand er sgu´ både langt billigere og nemmere.
Men vi ville bare så gerne have det i balance igen så det kan se pænt ud, og vi ville kunne købe nye koraller der kunne overleve, og vi har ligefremt spurgt en ekspert om han ville komme og se hvad det evt. er vi gør galt.? Men det koster jo... Øv.
Vi læser ivrigt med herinde, og prøver at gøre alt som folk skriver, ligesom du. Men ligemeget hjælper det.
Vi vil så også følge dig med denne tråd, og måske kunne det være nogen kunne hjælpe dig, som vi også kunne drage nytte af, så vi ikke også bliver nødt til at gøre noget drastisk, hvis der ikke snart er noget vi kan afhjælpe problemerne med.
Held og lykke til dig.
Vi har det på nøjagtig samme måde som du. Og vores er også efterhånden en katastrofe at se på, og der har simpelthen ikke været pause mellem de forskellige algefaser vi har været igennem, og der er så lige startet en ny. SUK! Og hver dag nu, går vi også overvejer at sælge L....! For ja, vi føler også efterhånden at ferskvand er sgu´ både langt billigere og nemmere.
Men vi ville bare så gerne have det i balance igen så det kan se pænt ud, og vi ville kunne købe nye koraller der kunne overleve, og vi har ligefremt spurgt en ekspert om han ville komme og se hvad det evt. er vi gør galt.? Men det koster jo... Øv.
Vi læser ivrigt med herinde, og prøver at gøre alt som folk skriver, ligesom du. Men ligemeget hjælper det.

Vi vil så også følge dig med denne tråd, og måske kunne det være nogen kunne hjælpe dig, som vi også kunne drage nytte af, så vi ikke også bliver nødt til at gøre noget drastisk, hvis der ikke snart er noget vi kan afhjælpe problemerne med.
Held og lykke til dig.

Nu med kun 160L vand, og LED lys.
- Helena
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Mit gæt er også at du døjer med eftervirkningerne af en flytning, og hvis det hele har været oppe, og er kommet i igen, er du faktisk startet forfra
Jeg kan ikke helt tyde størrelsen på akvariet, men hvis du har skiftet 800 l vand, kan det ikke være helt lille
Så antallet af fisk er da rimeligt, mit har kørt et år nu, og det er først nu det er helt stabilt, algemagneter er kun noget man bruger en gang om ugen, så det med tålmodighed og saltvand er ikke helt løgn 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Dværg kejser
- 16
det er ca 800 liter ja. har ikke alger på min rude mere end normalt. ville så sige 2 gange om ugen jeg bruger magnet. det er på sand og sten mine alger er.
- William Jr
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
- Er vandets mætning af ilt høj nok? Og er der flow nok? (Disse to faktorer syntes at have hjulpet her)
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- Helena
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Der menes vist Imperator
Nogle billeder ville gøre underværker, bor der ikke en erfaren akvarist i nærheden som kunne hjælpe.Carsten skrev:"2 pirator"
Hvad er det for nogen??
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Dværg kejser
- 16
det ved jeg ikke om der gør. men tråden startede jeg med og spørge om der var nogle der viste et sted i danmark man kunne købe algen ex. eller der var nogle der havde noget jeg kunne købe
-
- Dværg kejser
- 16
carsten var det pga alger du har været tæt på at lukke ned? hvis ja hvad har du gjort for og komme det til livs(kemi) og hva alger var det du havde?
- William Jr
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
- Måske denne kan hjælpe: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=20770
/Flemming,

-
- Dværg kejser
- 16
ja men det ved jeg sku ikke lige om jeg tør. det er vist noget krads noget har jeg hørt. algenex er vist noget mildere. men tager selvføldig osse længere tid end rsr gør
-
- Naso kirurg
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Ørestaden
Hej,martin skrev:Når du flytter det så får du frigivet en masse slam, det er umiddelbart mit bud på hvad der er gået galt.
Efter jeg flyttede mit akvarie oplevede jeg det samme. Det gik rigtigt fornuftigt efter selve flytningen, men kunne løbende se at aglevæksten steg uden af værdierne gav nogen forklaring. Det nye "slam" fra stenene som havde ligget i 2 års tid var blevet aktiveret igen. Og grundet for lidt cirkulation bag stenene var det blevet en lille bombe ved en flytning.
Løsningen blev at jeg trimmede det ned ved at flytte fisk etc over i et andet og så tage stenene op og lade dem ligge i en balje uden lys i 3 uger. Derefter satte jeg det op igen. Vandet og sandet blev i akvariet sammen med en stak agler til at sikre alt næring er væk.
Efter genindsættelsen blev alt godt igen

Måske drastisk, men det ville ikke rigtig forsvinde ellers.
/HerrO
- krebs36
- Naso kirurg
- 17
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland
Ja jeg har brugt kemi nogle gange, med mellemrum naturligvis(efter behov).miamus skrev:krebs har du prøvet og putte kemi i akvariet?
Jeg har brugt Algen-ex, engang jeg havde et andet kæmpe boom af alger (bryopsis regner jeg med det var), og det virkede det helt fint. Men tålmodighed skulle der naturligvis til, og jeg kunne også se resultat for hver dag. Det tog ca. 2½ måned før det var helt væk.

Desværre fik jeg ødelagt det igen senere, da algerne var næsten væk, med en overbelastning af akvariet, desværre. (Dyre lærepenge ØV.)
Men ellers bruger jeg kun Red Slime Remover, når der er brug for dette, som f.eks lige nu.
Jeg har en plan nu, om at jeg skrubber alger væk med en tandbørste hvor det er muligt, slamsuger og blæser "møj/støv" ud mellem og på stenene, og suge dette op samtidig så det ikke lægger sig igen, forsøger at fjerne og opsuge så mange af de de bobbelalger jeg også har som muligt, anskaffe yderligere en pumpe, og sætte mere cirkulation på.(har ellers en 2000-15.000 l/t m. wavemaker) og denne vil jeg så sætte i modsatte ende af akvariet. Det skulle give endnu mindre chancer for alger til at kunne sætte sig fast, og skidt til at samles (har jeg lige læst i en bog om alger).
Jeg skal lige sige, jeg har meget lidt sandbund, og ingen problemer med "døde" områder. Det er kun sten og reef baggrunden der er berørt.
Så har jeg bestilt et fosfatfilter fra udlandet, så jeg kan begynde at køre med Rhowaphos filtrering. (Skulle også hjælpe iflg. bogen).
Jeg har lige haft ordnet min pumpe, skummer og andre filtermaterialer, som jeg gør hver uge, så dette behøves ikke i denne omgang.
Og så fodrer jeg fremover KUN med enten flagefoder el. granulat, kun en Lille bitte smule, 2-3 gange ugentligt, som jeg også har gjort i de sidste 14 dage, hvor algerne har taget til.(også selvom jeg har 2 Anthias!)
Jeg tilsætter ikke noget, og fodrer ikke med frost. (har ikke gjort det længe). Giver jeg en reje i lage, er det kun en enkelt i meget små bidder med en pincet,og kun til de koraller der kræver dette.(f.eks. mine 2 anemoner) Nogle gange hugger et par fisk en smule, men så er det også spist, og der ligger ikke noget og går til nogensteder.
Og så vil jeg ud og købe en røvfuld invertebrater (som jeg ikke har så mange af mere) og en Hugo, og så venter jeg bare nogle uger endnu, og ser om dette vil hjælpe.? Koraller skal jeg ikke have, før alle alger er væk og alt i balance igen. Der er kun få tilbage nu, og det er kun blødkoraller.
Er der nogen der har andet eller mere man kan gøre, eller andre forslag evt, er de velkomne.

Mvh Kim

Nu med kun 160L vand, og LED lys.
- Carsten
- Rev haj
- 21
Direkte alger var det nu ikke, men dog også lidt det. Jeg havde en del cyanobakterier. Og tanken om at behandle ca 1500 liter, var ikke tiltalende, dertil kom at jeg havde massive fosfat problemer, og stort set alt jeg forsøgte virkede ikke.miamus skrev:carsten var det pga alger du har været tæt på at lukke ned? hvis ja hvad har du gjort for og komme det til livs(kemi) og hva alger var det du havde?
Da jeg så sætte et filter over med Rowaphos forsvandt det i løbet af ca 7-10 dage, så var både fosfat og cyanobakterier væk.
- Carsten
- Rev haj
- 21
Du må ikke sammenligne de to midler. De virker IKKE mod de samme ting. RSR er kun mod cyanobakterier.miamus skrev:ja men det ved jeg sku ikke lige om jeg tør. det er vist noget krads noget har jeg hørt. algenex er vist noget mildere. men tager selvføldig osse længere tid end rsr gør
-
- Dværg kejser
- 16
rsr er kun mod cayno skriver du. hva er antired så mod af alger? dinoflagletter ? jeg har noget forsfat fjerner. kan man selv lave et filter til at smide det i for og få vandet presset igennem?