Hvordan kan man fjerne lyden af en rislende bæk i overløbet??
Det kan godt være at det er meget smukt i naturen, men damen er ikke helt tilfreds med at vi også skal høre på det her hjemme
Faldet er omkring 3-4 cm. Hvis jeg sætter det højere op, så bliver jeg nødt til at lukke for meget for kugleventilerne.
En durso vil ikke hjælpe. Jeg har ikke "normalt" overløb, så rørene kører ikke til bunden af akvariet, så jeg har ikke mulighed for at sætte overløbsrøret over vandoverfladen.
christiantt skrev:Faldet er omkring 3-4 cm. Hvis jeg sætter det højere op, så bliver jeg nødt til at lukke for meget for kugleventilerne.
En durso vil ikke hjælpe. Jeg har ikke "normalt" overløb, så rørene kører ikke til bunden af akvariet, så jeg har ikke mulighed for at sætte overløbsrøret over vandoverfladen.
Det forstår jeg ikke? Har du ikke rør inde i overløbet som vandet løber ned igennem, ned i sumpen? Hvis du har rør kan det også lade sig gøre at lave en durso. Hvis du ikke har rør, har du så ikke huller i overløbet, hvor du kan sætte rør fast? Uanset hvad så burdet det da kunne lade sig gøre.
Jeg syntes nogenlunde at jeg har noget der ligner. Problemet er mere at jeg ikke kan få vandstanden i overløbet til at være den samme hele tiden Der er kugleventil på, men det er umuligt at indstille den lige præcis der hvor den skal være.
At dreje det knæk op ad og sætte et T-stykke på i lodret stilling. Derefter lader du vandet flyde ind af det midterste hul i T-stykket og for oven sætter du et endestykke på som går fx. 10 cm. over vandoverfladen. I dette endestykke borer du et hul så du kan trække luft ind. Dette vil forhindre den larmende lyd som i et wc..... og vuuuuups.. så har du en slags durso. Bruger selv durso og den er total lydløs. Siger ikke et klap. Det du skal sigte efter er, at du får et så lille vandfald hen fra overløbskammen og ned i overløbet. Prøv om du kan ramme 1 cm. i præcision. Hvis faldet er 4 cm. så vil det vandfald nok larme lidt.
Ja som olsen siger, en durso kan helt sikkert gøre det lydløst med det begrænsede fald du har. Hvis flowet er stort kan en Hofer være nyttig. Det har jeg selv skiftet til efter ny retur.
Prøv at ramme et fald på 1 cm over overløbskammen, det er rigeligt og larmer ikke..
som jeg ser det laver dit overløb hævert virkning hele tiden og din vandstand vil stå og stige og falde konstant, det er ikke til at indstille som det er der. prøv bare at dreje bøjningen så den ligger vandret det burde hjælpe så er jeg sikker på du kan instille vandstandshøjden på din kuglehane.
hei christiantt
jeg har lidt samme problem som dig jeg snakke de med john i fra john's saltvands butik i århus om problemet.
jeg har et setup der minder lidt om dit mine rør løre bare ud gennem bunden som normalt men bruger også et kugleled til at justerer vand højden i kammeret hvilket dere r rigtig smart hvis det ellers virkede.
det john sagde var at han boede et sted hvor lednings nettet var gammelt og under dimentioneret, så når der var mange som brugte strøm på linien faldt spændingen og dermed også vandstanden. men hos ham ver det måske 10-15 cm det svingede. han fik nogle folk ud som målte spændingen og og efter følgende nåtte grave et ekstra kabel ned.
jeg ved ikke om du kan bruge histiorien til noget, men det er ikke selve røret som er problemet det er højden imellem de to vand stande ik'