AKVARIESTØRRELSE
-
- Naso kirurg
- Reactions: 0
- 18
- Postnummer: 2791 Dragør
- Saltvand siden?: 2005
AKVARIESTØRRELSE
hvor stort et akvarie skal jeg begynde med?
jeg syntes selv jeg er begyndt at vide meget (teoretisk)
men fysisk har jeg (kun) erfaring med ferskvand.
jeg har to (næsten) naboer
der hurtigt kan hjælpe mig hvis der er noget så der er ingen problemer..
jeg køber kun brugt eller billigt og spare der til hvis der går noget galt...
men nu til spørgsmålet : HVAD SKAL STØRRELSEN VÆRE???
(personligt søger jeg 720 liter og så starte i de små uden for mange fisk og få koraller og så lære ud fra
det og så i stedet for at opgradere så allerede starte med den store balje...)
giv jeres mening pfh TAK
jeg syntes selv jeg er begyndt at vide meget (teoretisk)
men fysisk har jeg (kun) erfaring med ferskvand.
jeg har to (næsten) naboer
der hurtigt kan hjælpe mig hvis der er noget så der er ingen problemer..
jeg køber kun brugt eller billigt og spare der til hvis der går noget galt...
men nu til spørgsmålet : HVAD SKAL STØRRELSEN VÆRE???
(personligt søger jeg 720 liter og så starte i de små uden for mange fisk og få koraller og så lære ud fra
det og så i stedet for at opgradere så allerede starte med den store balje...)
giv jeres mening pfh TAK
- Mikkel E
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Re: AKVARIESTØRRELSE
Jeg har selv lige købt et 300 liters og jeg ville ikke starte et der er større (startede selv med 128 l.).
Det skal jo også være mere eller mindre håndgribeligt til at starte med og jeg tror også at man kan købe for stort ind til at starte med, som man måske heller ikke lige kan overskue. Der er jo heller ikke meget ved at stå med et halvtomt akvarie fordi man ikke har råd til at fylde det op: om det så er mangel på penge til teknik eller til koraller/fisk
Det første projekt bliver alligevel heller ikke altid som man har ønsket sig og jeg tror heller ikke at ved at købe et stort akvarie at du så vil undgå at opgradere, så vil du måske bare gerne have et akvarie der er mere gennemtænkt og bedre forarbejdet på et senere tidspunkt. Eller bare med nogle endnu federe mål
Så jeg vil sige 200-300 liter, det er også mit indtryk at den størrelse er der mange der har været glade for at starte med.
Det skal jo også være mere eller mindre håndgribeligt til at starte med og jeg tror også at man kan købe for stort ind til at starte med, som man måske heller ikke lige kan overskue. Der er jo heller ikke meget ved at stå med et halvtomt akvarie fordi man ikke har råd til at fylde det op: om det så er mangel på penge til teknik eller til koraller/fisk

Det første projekt bliver alligevel heller ikke altid som man har ønsket sig og jeg tror heller ikke at ved at købe et stort akvarie at du så vil undgå at opgradere, så vil du måske bare gerne have et akvarie der er mere gennemtænkt og bedre forarbejdet på et senere tidspunkt. Eller bare med nogle endnu federe mål

Så jeg vil sige 200-300 liter, det er også mit indtryk at den størrelse er der mange der har været glade for at starte med.
- Stefan
- Rev haj
- Reactions: 48
- 19
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Hvis det skal være billigt og du gerne vil spare, så skal du huske at store akvarier ofte er dyrere i lys, pumper og generelt strømforbrug. Derudover skal der flere levende sten til, større skummer - ja det hele skal være større, hvilket oftest også betyder dyrere i indkøb og drift.
-
- Naso kirurg
- 18
strømmen er det eneste der ikk skal spares på:) regner med hvis det bliver stort 250w x2 

- Stefan
- Rev haj
- Reactions: 48
- 19
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Kontakt:
Og det er dine forældre også enig med dig i?
Strømforbruget alene for de 2x250W HQI, hvis de brænder 10 timer i døgnet og en kwh koster 2kr er 10kr pr. døgn. Dvs. 3650kr/år. Derudover skal du jo også have en hel masse andet udstyr, som står og patter på elnettet.
Strømforbruget alene for de 2x250W HQI, hvis de brænder 10 timer i døgnet og en kwh koster 2kr er 10kr pr. døgn. Dvs. 3650kr/år. Derudover skal du jo også have en hel masse andet udstyr, som står og patter på elnettet.
- Helena
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Hvor skal det akvarie stå? På dit værelse, så ville jeg mene at det ikke skal være for stort, og max 200 L , du skal også tænke på fordampning, og det der med at betale for strøm sammen med vand, så holder den nok ikke helt, tror du skal involvere din forældre lidt, så de ikke får et chok, og ender med at du skal lukke ned 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- KimJ
- Foxface
- 17
- Postnummer: 4863 Eskilstrup
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Falster
- Kontakt:
Jeg ville også sige, at 200-400 liter er en god størrelse, med mindre der primært er tale om et fiskeakvarium. 2x 250w er faktisk ikke specielt meget til et 720L, og dækningen (hvis det er et standard 2 meter) bliver heller ikke helt god.
Som andre har nævnt, vil der også løbe ret store udgifter på i form af anden teknik, levende sten og, hvis det bliver aktuelt, sporstoffer. Altsammen noget som vokser med et større akvarium. Måske er dine forældre meget gavmilde, men er du helt sikker på, at de har gjort sig klart hvad et saltvandsakvarium bruger i strøm?
Jeg er selv ved at sætte et 350L op, efter at have overvejet at ombygge et af mine gamle 720L ferskvandsakvarier, fordi at jeg fandt ud af, at det faktisk ville være både billigere og bedre at satse på et mindre, men til gengæld dedikeret saltvandsakvarium. Det eneste jeg ved at jeg kommer til at savne, er muligheden for at holde en P. navarchus kejser, men det må vente til det næste akvarium bliver sat op......
Som andre har nævnt, vil der også løbe ret store udgifter på i form af anden teknik, levende sten og, hvis det bliver aktuelt, sporstoffer. Altsammen noget som vokser med et større akvarium. Måske er dine forældre meget gavmilde, men er du helt sikker på, at de har gjort sig klart hvad et saltvandsakvarium bruger i strøm?
Jeg er selv ved at sætte et 350L op, efter at have overvejet at ombygge et af mine gamle 720L ferskvandsakvarier, fordi at jeg fandt ud af, at det faktisk ville være både billigere og bedre at satse på et mindre, men til gengæld dedikeret saltvandsakvarium. Det eneste jeg ved at jeg kommer til at savne, er muligheden for at holde en P. navarchus kejser, men det må vente til det næste akvarium bliver sat op......
-
- Naso kirurg
- 18
altså mine forældre er meget involveret som sagt har to personer meget tæt på et saltvandsakvarie...
mht fordampning på mit værelse er der en udluftningskanal lige over der hvor det er påtænkt at stå

mht fordampning på mit værelse er der en udluftningskanal lige over der hvor det er påtænkt at stå
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions: 3
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Der skal jo også være penge til at fylde det med lækre sager, og et godt fyldt 128L'er er noget federe end et sporadisk fyldt 720L'er.
-
- Naso kirurg
- 18
Du har fundet en pointe der Erik men det er fisk jeg bedst kan lide og uden at det bliver en fish only tank, så et akvarie med blød- og, enkelte stenkoraller i toppen:):) og det er begrænset hvor mange/store fisk der kan være i et 128liters...
- KimJ
- Foxface
- 17
- Postnummer: 4863 Eskilstrup
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Falster
- Kontakt:
Det lyder jo faktisk som om at du har besluttet dig for et 720L.
Hvad var spørgsmålet igen?
Hvad var spørgsmålet igen?
-
- Kejser fisk
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
720L er rigtigt mange litter saltvand, og så er der alle de sten der skal i ca 80kg X 50kr er 4000kr. og alt er dyrt når det er i den størelses orden.
hvad med vægten? kan gulvet holde?
jeg ville starte med noget mindre, jeg er personligt selv glad for jeg ikke sprang ud i noget kæmpe stort, som jeg havde planer om.
hvad med vægten? kan gulvet holde?
jeg ville starte med noget mindre, jeg er personligt selv glad for jeg ikke sprang ud i noget kæmpe stort, som jeg havde planer om.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions: 2
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Hvis økonomien og dine forældre er med på den, så er det da bare at hoppe ud i det....Men når nu det er dit første saltvandsakvarie så forstår jeg ikke helt hvorfor du ikke starter noget mindre op end 7-800 liter, da det kan blive dyre lærepenge...
Men held og lykke
Men held og lykke

- Mikkel E
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Gode sten koster væsentligt mere! 100+ kr./kg. er mere realistisk hvis man vil have nogle der er vær at kigge påmelau skrev:720L er rigtigt mange litter saltvand, og så er der alle de sten der skal i ca 80kg X 50kr er 4000kr. og alt er dyrt når det er i den størelses orden.

-
- Naso kirurg
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Ørestaden
Jeg vil nok ikke starte med en så stort balje. Jeg har fået meget ud af at lære af mine 2 tidligere baljer som har være på de 300-400L.
Det min erfaringer har fortalt mig er at købe noget mindre og mere overkommeligt, og så bruge pengene på noget godt udstyr såsom returpumpe og skummer etc. Disse købes så at de kan videreføres til en større balje når tiden og lysten (og pengene) kommer til dette. Så er opgraderingerne mindre.
Det vil være mit approach til det.
Hilsen
HerrO
Det min erfaringer har fortalt mig er at købe noget mindre og mere overkommeligt, og så bruge pengene på noget godt udstyr såsom returpumpe og skummer etc. Disse købes så at de kan videreføres til en større balje når tiden og lysten (og pengene) kommer til dette. Så er opgraderingerne mindre.
Det vil være mit approach til det.
Hilsen
HerrO
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: 5240 Odense
Vil sige start under 500 liter. Og så tænk setuppet MEGET igennem. Man kan hurtigt få lavet noget lort man vil have lavet om. Det kan meget hurtigt løbe op og de fede fisk koster som regl kassen. Nu ved jeg ikk lige hvad du laver eller din far eller mor laver til daglig. Men det kræver ret store overvejelser at starte et 720 L.
Men held og lykke
Men held og lykke

Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
-
- Foxface
- 17
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Geografisk sted: Hadsund
jeg har været fint tilfreds med mit 325liter i et år,er dog ved at opgradere til det dobbelte nu. vil sige omkring 300liter som max.
-
- Naso kirurg
- 18
.
- Vedhæftede filer
-
- kæft man jeg tegner godt
- akvarie.jpg (16.69 KiB) Vist 1772 gange
Senest rettet af simondegn ons 25. jan 2012 06:49, rettet i alt 1 gang.
-
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
0-100 liter 0% [ 0 ]
101-250 liter 18% [ 6 ]
251 - 375 liter 27% [ 9 ]
376-530 liter 24% [ 8 ]
531-800 liter 30% [ 10 ]
10 personer mener at det skal være over 530L
23 personer mener det skal være under 530L
101-250 liter 18% [ 6 ]
251 - 375 liter 27% [ 9 ]
376-530 liter 24% [ 8 ]
531-800 liter 30% [ 10 ]
10 personer mener at det skal være over 530L
23 personer mener det skal være under 530L
- Lord Mike
- Rev haj
- 20
Først vil jeg bare lige sige at jeg simpelhen ikke forstår at du laver en afstemning når du mere eller mindre allerede havde bestemt dig for et så stort akvarie som 720 liter. Og at du så sidder og bliver "tøsfornærmet" over den kritik, som efter min mening faktisk er konstruktiv og ikke omvendt som du hentyder til, siger mere om hvor gennemtænkt dette projekt er. Så af samme årsag for du som du giver andre her i din tråd også lige et parsimondegn skrev:har gået og tænkt over det i aften her... tror altså jeg køber en balje på 720 liter
ja gulvet kan holde det ved vi pga et oliefyr har stået samme sted en gang og det var større...
som sagt en 720 liter balje men med indvendig sump på 150 liter eller lidt mere...
jeg vil (for at spare) bygge noget sump/overløbs pynt at PUskum og ls
og for at spare mere ca 1/3 døde ls... pumper er sikret det bliver merea...og så bedes maan komme med konstruktiv kritik fra nu af...![]()
men tak for de svar der er kommet ikke noget negativt til dem![]()

Men når nu du har taget den beslutning som du nu har, så syntes jeg at du skal kigge lidt mere på din tegning. Da den ifh til de mål du har lavet slet ikke passer. feks så skal du være opmærksom på at dit overløb kommer til at tage næste halvdellen af din dybte, så der altså vil være ca. 35cm i dybte på ca. halvdellen af akvariets længde. Her tror jeg du kommer til at få meget svært ved at bygge en sten opsætning medmindre du naturligvis gerne vil have dine LS op af forruden. Det du evt. kunne gøre ved overløbet kunne være at bruge keramik søjler/plader. Når nu du ønsker et så stort overløb på bagsiden så vil jeg klart anbefale dig at man kan komme til overløbet netop fra bagsiden (en form for rumdeler).
Men hvorfor ikke bruge en sump ??
Et råd jeg vil give dig, er helt klart ikke at spare kroner og øre på at købe døde LS. Man skal huske på at disse sten er det vigtigste filter dit akvarie vil få, så ligefrem at spare på dette område vil jeg klart fraråde. Med lidt tålmodighed kan der faktisk godt findes gode LS i bla salgstråde her på forummet, og disse koster ikke som hos div forhandlere omkring kr. 100,- kg.
Omkring cirkulationen så nævner du at du vil bruge merea, kan du ikke uddybe dette, størrelse og hvor mange...
Igen held og lykke (positivt ment

- StarF
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
hvis akvariet er 200 langt, skal du næsten ha 3x 250w over, for at få ordenligt lys!
-
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Jeg forstår ikke helt hvorfor du spørger om hjælp her inde når du alligevel ikke vil bruge de råd folk giver dig? Du skal tænke på, at folk her inde også har stået i den situation engang som du er nu.
Dit akvarie du er ved at planlægge, vil komme til at koste over 50000 inden det er færdigt.
Men økonomien er jo også bare en lille del af det som folk prøver at fortælle dig.
Jeg er selv startet med et 86L akvarie, dette var dog lige småt nok og jeg skulle have taget et på 150-200L. Det er ikke let at have saltvand, det er ikke let at starte op - ligemeget om du kender to personer som ved meget om det! Et kæmpe akvarie som du har planer om, tror jeg bliver en for stor mundfuld for dig. Jeg kan ikke forstå hvorfor du ikke prøver, at købe et akvarie brugt her inde, på de nævnte 2-300 L og prøver at få succes med det?
Hvis dine forældre er så vilde med ideen, jamen så skal de da nok også være med på at opgradere, når du engang om et år eller to har lært, hvad det vil sige at have saltvandsakvarie! Det er altså overhovedet ikke lige som at have ferskvand, langt fra endda.
Saltvand skal passes hver dag(+/-), modsat ferskvand som næsten kan passe sig selv hele tiden!
Mit og 99% andre i denne tråds råd er; køb et mindre akvarie end det du har planer om, også selvom det måske er lidt ærgeligt, når du nu har sat næsen op efter et stort! Et akvarie på 2-300L kan altså også blive fantastisk flot, og selvom du primært vil have fisk, er du også nødt til at købe nogle koraller, for ellers vil dine fisk ikke have det godt og opføre sig naturligt! Kig evt. på en som ronny.W's starttråd, for at danne dig et overblik over, hvad det kommer til at koste med et akvarie i den størrelse.
Min mening er min mening, men kan som sagt ikke forstå hvorfor du spørger hvis du ikke vil lytte?
Dit akvarie du er ved at planlægge, vil komme til at koste over 50000 inden det er færdigt.
Men økonomien er jo også bare en lille del af det som folk prøver at fortælle dig.
Jeg er selv startet med et 86L akvarie, dette var dog lige småt nok og jeg skulle have taget et på 150-200L. Det er ikke let at have saltvand, det er ikke let at starte op - ligemeget om du kender to personer som ved meget om det! Et kæmpe akvarie som du har planer om, tror jeg bliver en for stor mundfuld for dig. Jeg kan ikke forstå hvorfor du ikke prøver, at købe et akvarie brugt her inde, på de nævnte 2-300 L og prøver at få succes med det?
Hvis dine forældre er så vilde med ideen, jamen så skal de da nok også være med på at opgradere, når du engang om et år eller to har lært, hvad det vil sige at have saltvandsakvarie! Det er altså overhovedet ikke lige som at have ferskvand, langt fra endda.
Saltvand skal passes hver dag(+/-), modsat ferskvand som næsten kan passe sig selv hele tiden!
Mit og 99% andre i denne tråds råd er; køb et mindre akvarie end det du har planer om, også selvom det måske er lidt ærgeligt, når du nu har sat næsen op efter et stort! Et akvarie på 2-300L kan altså også blive fantastisk flot, og selvom du primært vil have fisk, er du også nødt til at købe nogle koraller, for ellers vil dine fisk ikke have det godt og opføre sig naturligt! Kig evt. på en som ronny.W's starttråd, for at danne dig et overblik over, hvad det kommer til at koste med et akvarie i den størrelse.
Min mening er min mening, men kan som sagt ikke forstå hvorfor du spørger hvis du ikke vil lytte?
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions: 1
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Efter afstemmingen at bedømme er det da kke 99 % som siger meget mindre.AndersNT skrev:Jeg forstår ikke helt hvorfor du spørger om hjælp her inde når du alligevel ikke vil bruge de råd folk giver dig? Du skal tænke på, at folk her inde også har stået i den situation engang som du er nu.
50 % siger 530 - 800
og de sidste 50 % under
- Lord Mike
- Rev haj
- 20
26 stk. ville vælge under 530 liter
10 stk. ville vælge over 530 liter.
Ronny hvordan du for det til 50/50 er for mig en gåde....
10 stk. ville vælge over 530 liter.
Ronny hvordan du for det til 50/50 er for mig en gåde....
Senest rettet af Lord Mike tors 13. nov 2008 17:03, rettet i alt 1 gang.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions: 3
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Men jeg vil foreslå at du laver sump i den ene ende i stedet for, med mindre du har adgang til akvariet fra bagsiden. Det vil gøre det meget nemmere at arbejde med og det vil give en noget mindre overløbskant hvilket betyder at din returpumpe ikke skal være alt for kraftig.