Der er forskel på salte, ofte blot fra spand til spand - Men nogle salte indeholder mere Po4 end andre, nogle svinger parametrene meget fra spand til spand..
Det og lave en
test af f.eks. 10 forskellige salte er ikke en helt lille opgave.. Man er jo nødt til at teste fra flere spande for at være sikker på at det er et gennemsnit man får målt. Uden at have et laboratorium til sin rådighed er det også begrænset hvor præcist man kan måle 50gange i træk (10 mærker af 5 prøver f.eks.), men følgende kunne man nok måle:
1. Salinitet ved xxg/l
2. pH
3. KH
4. Po4 - Præcisionskit eller Hannah colormeter nødvendig!
5. No3
6. MG
7. Ca
Mine personlige oplevelser med salt er begrænset til:
1.
Tropic Marin Pro - Ingen probs
2. Red Sea Coral Pro - Meget høj Ca værdi og har det mistænkt for at have et højt indhold af fosfat (har dog ikke fået målt endnu) - Føler at det har givet mine
alger ekstra grobund når jeg skiftede vand.. Stoppede med og bruge det..
3. Reef crystals - Lugtede syntetisk og agressivt når man blandede.. Jeg stoppede med og bruge det...
4. Reefers Best Salt - Den salt jeg bruger i dag. Bruger jeg udelukkende fordi den indeholder nok K+ til at jeg ikke skal tilsætte ekstra (K+ forsvinder hurtigere end normalt når man bruger
Zeovit).
Jeg ville ikke have problemer med og bruge
Tropic Marin igen, men hverken RedSea eller Reef crystals var en success hos mig..
Anyways..
Jeg kan levere
RBS, ReefCrystals og RedSea Pro hvis nogen skulle føle trang til at kaste sig over sådanne målinger

Mvh
Henrik