I starten, de første 3 uger var der mange lange grønne alger. Efterfølgende kom der lidt brune alger. Og nu ser det ud som om, at de brune alger har ændret sig til grønne alger igen, eller i hvert fald kan vi ikke se nogen brune alger andet end at stenene bagerst i akvariet er lidt mere brune end de øvrige.
MEN nu er der så kommet grønne alger igen. De grønne alger der nu er kommet, ligner slet ikke dem der var der i starten. Disse her ligner mere et "juletræ" i formen, eller et slags blad. Som om de de har en stilk med grene ud fra sig. Høhde 4-9 cm. og 1-3 cm. i bredden. Lidt sådan nogle grønne totter der har sat sig fast på de levende sten, men kun ganske få steder. Det er måske kun 10 % af akvariet der er dækket nu, men de er hverken tiltaget eller aftaget den seneste uge. Er det bare almindelige grønne alger eller hvad?
Algefaser
- Stefan
- Rev haj
- Reactions: 48
- 19
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Re: Algefaser
Sådan nogle totter havde jeg også... Det var dog ikke begrænset, men i hele baljen! Det minder lidt om caulerpa i strukturen, men bare betydeligt mere splejset og mindre. Jeg startede dog med brunalgerne, hvorefter de grønne efterhånden fik overtaget. Jeg fjernede en masse af dem manuelt, så de ikke ville blive brune og frigive alt næringen igen.
Det er svært at sige, hvilken type alger det drejer sig om ud fra beskrivelsen. Ingen tvivl om at et godt billede ville hjælpe meget.
Jeg har et par billeder af min opstartsfase under tråden med mit 157L. Jeg har dog lige oplevet endnu en "opstartsfase". Tror muligvis det var pga. en død rørorm, men ser efterhånden ud til at være på rette køl.
Det er svært at sige, hvilken type alger det drejer sig om ud fra beskrivelsen. Ingen tvivl om at et godt billede ville hjælpe meget.
Jeg har et par billeder af min opstartsfase under tråden med mit 157L. Jeg har dog lige oplevet endnu en "opstartsfase". Tror muligvis det var pga. en død rørorm, men ser efterhånden ud til at være på rette køl.
- Olsen
- Rev haj
- Reactions: 0
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Så det vil måske hjælpe hvis jeg fjernede dem manuelt?
Hvor længe gik der før du kunne se at dine forsvand, eller de kom måske aldrig igen?
Hvor længe gik der før du kunne se at dine forsvand, eller de kom måske aldrig igen?
- Stefan
- Rev haj
- Reactions: 48
- 19
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Uha, kan faktisk ikke huske hvor længe der gik, før de begyndte at forsvinde. Jeg har datoer på i tråden, så der burde man kunne se det nogenlunde. Mener at det tog et par måneder. Det skal dog også nævnes, at jeg kørte med alt for højt saltindhold, som muligvis har fået udryddet lige lovlig meget organisk materiale i stenene, som har givet næring til algerne.
Men ja, du skal helt klart fjerne nogen af dem manuelt. Ellers vil de bare dø og frigive næringen til vandet igen.
Jeg oplevede en lille smule alger igen da jeg puttede fisk i baljen. Men det er efterhånden ved at gå tilbage til normal.
[edit] OT -> Fik du egentlig nogensinde gang i det lille du hentede hos mig?
Men ja, du skal helt klart fjerne nogen af dem manuelt. Ellers vil de bare dø og frigive næringen til vandet igen.
Jeg oplevede en lille smule alger igen da jeg puttede fisk i baljen. Men det er efterhånden ved at gå tilbage til normal.
[edit] OT -> Fik du egentlig nogensinde gang i det lille du hentede hos mig?