RTN?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

RTN?

Indlæg af Anette »

Øv øv og atter øv! Så kommer man hjem og den største SPS har mistet stort set al væv og er hvid. :G Den stod fint da jeg tog afsted i morges! Lige denne koral har vi haft lidt problemer med siden vi fik den for ca 4 uger siden. Den blev langsom hvid i bunden, og fragmenterede den derfor for 2 uger siden. Vi har dog ikke set nogen vækst i den siden vi fik den.
De andre SPS'er står fint og vokser udemærket. Værdierne er som de skal være, dog har vi haft et lile udsving i nitraten (fra 0,2 til 10ppm), men den er på vej ned igen.
Gætter umiddelbart på at det er RTN. Er der nogle muligheder for at undgå at det breder sig, eller det angriber kun de "svage" SPS'er?
Håber der er nogle der kender et vidundermiddel mod dette bæst af en sygdom!
På forhånd tak!!
Mvh Anette og Kristoffer
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2008

Re: RTN?

Indlæg af T-Svendborg »

er den begyndt og gå i opløsning, typisk fra bunden. (slime) så det op med lortet og ud i en fart, da den kan konterminere hele akvariet..
Mvh.
Thomas Larsen
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af Anette »

Den er røget ud. Kom op med det samme jeg så det... Men kan den have kontimineret de andre koraller med bakterierne, eller spreder det sig ikke gennem vandet? Skulle gerne få nogle koraller i løbet af ugen, og det ville jo være træls at smide dem ned til en dødsdom!
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Prøv at lave en søgning på RTN, og du vil få nogle lede tråde til hvad du kan gøre.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af Anette »

Carsten skrev:Prøv at lave en søgning på RTN, og du vil få nogle lede tråde til hvad du kan gøre.
Synes jeg at jeg har prøvet, og har da også fundet meget om det, men mangler stadig nogle svar... Har kontrolleret flowet, vandskifte er igang, men jeg kan ikke finde noget om hvor smidtsomt det er udover at det "muligvis" kan smitte, og det er igrunden det jeg er mest interessseret i. Umiddelbart vil jeg mene at når det er en bakterie skal den overføres fra koral til koral ved kontakt, men kan de andre koraller kontamineres blot ved at være i det samme vand?
Mvh Anette og Kristoffer
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Hurtige ændringer i vandparametrene er også mistænkt for at kunne give RTN - Problemet er lidt at der ikke er nogen som ved præcist hvad det er.. Bornemann kalder det "Shutdown" i nogle artikler..
Du skriver at Nitraten har lavet et lille udsving. Men hvad med de andre værdier:
KH
Ca
MG
NO3
No2
PO4
PH

I forbindelse med zeovit er KH ofte nævnt som en paramter som kan give ihvertifalde STN hvis den er ustabil.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

for meget aktivt kul, siger nogle også kan give RTN.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

StarF skrev:for meget aktivt kul, siger nogle også kan give RTN.
I det hele taget hurtige/pludselige ændringer i vandkemien.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af Anette »

Ja der er umiddelbart mange faktorer der spilder ind.. Puuh..
Vandværdierne er som følger:
kh: 10,2 (tilsætter bagt natron hver dag for at holde den stabil)
Ca: 450 ppm (stabil)
Mg: 1450 ppm (stabil)
NO3: 8 ppm steget fra 0,2 til 10 og nu på vej ned igen
NO2: 0 (stabil)
PO4: 0 i testsættet, og kører med rowaphos. (stabil)
pH: 7,9-8,1
NH4+: 0 (stabil)
og ingen aktiv kul.
Tilsætter 1 mL vodka om dagen for at hjælpe nitraten nedad..

Musiker: Interessant læsning. Der var noget af det jeg manglede! Mánge tak! Får jo næsten lyst at hive den op af containeren og med i lab i morgen for at kigge nærmere på det..

Leif: vi har flyttet lidt rundt på nogle sten og tilføjet et par nye i weekenden, og i denne forbindelse er nitraten steget. Ellers har vi renset fosfatfiltret i går da det var stoppet til, men fosfaten var ikke steget så meget at det var målbart.
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Musiker skrev:Mit indtryk er at det ikke smitter.
Mit KLARE indtryk er at det smitter - voldsomt !
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Jeg har personligt ikke oplevet det smitte.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

herzberg skrev:Jeg har personligt ikke oplevet det smitte.
Under mit store angreb for nogle måneder siden, fik jeg det (bla.) i en Seriatophora og det fortsatte over på en blå Acropora millipora lige præcis på det sted hvor de to koraller næsten rørte hinanden - Det var meget tydeligt - Den stump af milliporaen som jeg brækkede af i den modsatte side og limede fast et helt andet sted i akvariet lever i dag og vokser fint !
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af Anette »

Hougaard skrev:
herzberg skrev:Jeg har personligt ikke oplevet det smitte.
Under mit store angreb for nogle måneder siden, fik jeg det (bla.) i en Seriatophora og det fortsatte over på en blå Acropora millipora lige præcis på det sted hvor de to koraller næsten rørte hinanden - Det var meget tydeligt - Den stump af milliporaen som jeg brækkede af i den modsatte side og limede fast et helt andet sted i akvariet lever i dag og vokser fint !
Så umiddelbart tyder det på at det kun spredes ved kontakt mellem korallerne på den ene eller anden måde? Rart at vide, så håber jeg da vi slipper uden flere angreb da den ikke har meget tæt på nogle af de andre.
Mange tak for alle svarene! :)
Mvh Anette og Kristoffer
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jeg tror ikke der er noget belæg for at konstatere det smitter..

Ingen ved med sikkerhed hvad RTN kommer af.. Hvis de gør må de gerne fortælle om det, hehe..

Det kan jo også tænkes at seriatiophoraen forgiftede vandet omkring den, da den gik til..
Og det dermed slet ikke var RTN som Acoporaen begyndte og dø af, men blot den gift som den anden koral udskildte i sin dødskamp...

/Henrik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Musiker skrev:Jeg tror ikke der er noget belæg for at konstatere det smitter..

Det kan jo også tænkes at seriatiophoraen forgiftede vandet omkring den, da den gik til..
Og det dermed slet ikke var RTN som Acoporaen begyndte og dø af, men blot den gift som den anden koral udskildte i sin dødskamp...

/Henrik
Har du så noget belæg for det som du skriver??

Jeg har aldrig hørt om at en koral skulle udskille gifte når de dør
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Nu skimmede jeg kun artiklerne jeg linkede til.. Og jeg kan nu se at Eric Bornemann faktisk siger at det smitter her i den her tråd - Soorryyy... : http://forum.marinedepot.com/Topic90421-9-1.aspx

Jeg bemærker at han siger det er en "transient condition" dvs. At smitten sker øjeblikkeligt eller i det mindste meget hurtigt.. Og det var fordi der ikke skulle ske noget ved at tilsætte koraller når først de koraller som viste RTN var væk, jeg lidt for hurtigt konkluderede at det ikke smittede særligt..

Hvis i læser tråden, så giver Hougaards observation (At koraller tæt på hinanden kunne blive "smittet") rigtig meget mening.

Ah - forgot about MACNA being in there, too.

>>the corals did totally succumb within 36 hours from the start. fragging the original did not stop the progression.<<

right. As it shouldn't in a closed system - but there are caveats to this.

>>it did only affect Acros and not all of them. the original one that started the incident and only two others. three other larger colonies and other stony corals were not affected.

will other similar corals always be at risk now if added later? <<

absolutely not. This is a very transient condition.

>>will carbon remove the products of apoptosis?<<

No, but depending on what caused it in the first place, it may help. It also removes other things that could exacerbate stress.

>>how long should one wait before adding similar corals to the ones that died?<<

Trick question. Depends on the cause, and often that is not known. Hypothetically, if it was a single acute event and the issues are immediately solved and all corals undergoing sloughing are totally removed from the system, 48 hours and I would feel safe. This is rarely the case, though, so if the system is stable and no corals are sloughing, wait 5-7 days, as a generalization.

>>is there anything to do to halt the progression once begun?<<

Yes and no. If you look at this histologically, sometimes you see a rapid band-like progression and sometimes you see it all over the colony, from the tips of branches, in the middle of branches, etc. If moving in a band, you can fragment the coral about 1-1.5" ahead of the band where tissue loss is occurring and remove those fragments to another tank. I can't swear you will have gotten into cells that are undergoing apoptosis but have not yet begun total cellular disintegration (seen as sloughing), but the chances are good you will save some. If it is happening all over a colony, or if you don't have 1-1.5" ahead of any sloughing area, forget it. But, you have to move the remaining fragments to different water to give them a chance. In a really big system, you might have a better chance from dilution, but I still wouldn't suggest it. You have just basically removed presumably healthy areas and put them in the same situation as the colony that is dying. Fragmenting and replacing in the same tank works for some things, but not this - at least not well.

>> if the coral undergoing apoptosis is immediately removed will it help protect others in the system?<<

Yes. It will reduce the risk, but keep a sharp eye out.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Musiker skrev:Hvis i læser tråden, så giver Hougaards observation (At koraller tæt på hinanden kunne blive "smittet") rigtig meget mening.
Tak ;)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Så lidt, man må jo give sig når man tager fejl..
Jeg vil dog have ret i at min lille lomme teori om at smitten er en "gift" der udskilles når den først angrebne går i opløsning ikke er helt forkert.. Som sagt læs tråden.. Stress er en faktor der ofte fremkalder det.. Bornemann mener bakterielle årsager er noget mere sjældne.
Citat fra samme tråd (af bornemann):
Wow. Not sure how I missed this one. Yes, it is contagious. It is a cellular reaction called apoptosis that is triggered by many things, numerous stresses, and may even have microbial or viral components in some cases (rare for bacteria, from what I have found, but does happen). The molecular cascade that occurs during apoptosis results in debris with molecular components (in the tissue, even released as active enzymes called caspases) that act as external triggers to initiate apoptosis in other corals (presumably those with similar surface recognition triggers most shared by relatedness). The process initiates without apparent change to the coral and is completed by 36 hours in all corals I have looked at (the visible end point being tissue sloughed from the coral). Some corals seem unable or are resistant to undergoing apoptosis. Many corals, however, do.

You will see this if there is a stress event that causes rapid tissue sloughing in numerous species. But, if you have, say, a Trachyphyllia slough, it will usually not trigger sloughing in Acropora and vice-versa. But, Acropora will trigger sloughing in other Acropora. I cannot make a complete list of every scenario and it would take many years to do so and more money than is available for this type of work, although an Australian researcher, Tracy Ainsworth, and I are both working in this area. She has already isolated many common and conserved hallmark markers of apoptosis in corals she has looked at (like bcl-2, a membrane protein involved in regulating apoptosis) that occurs in species as diverse as corals, zebrafish and humans.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"