Nedbringelse af NO3 og PO4

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Nedbringelse af NO3 og PO4

Indlæg af leifkrarup »

Jeg startede med Zeovit for 2 1/2 md. siden. Jeg havde da et problem med Nitrat på ca. 20 - 30 mg pr. liter og også noget phosfat. Jeg blev ved at skifte store mængder vand, købte en Bubble King mini 200 skummer (overkill jeg har 250 l vand)
og sultede mine fisk...fodrede kun med lidt flager 2 gange pr. uge samt en smule Nori til kirurgerne.
Alligevel lykkedes det ikke at nedbringe mine værdier og jeg havde problemer med STN.
Jeg havde læst en masse om folk som havde problemer med at få nitratfiltre indstillet til at køre optimalt så jeg besluttede ikke at anskaffe et og i stedet at give Zeovit en chance.
Jeg startede op med Zeovitstenene i et filter, aktivt kul i en strømpe i overløb samt dosering af bakterier og Zeostart (bakterieføde) meget enkelt, samtidigt begyndte jeg også at fodre mere normalt.
De første uger uger skete der ikke en sk*d, bortset fra at en kedelig lyserød/brun farvet Hystrix pludselig blev pink og fik lilla polypper og en kedelig hvidlig monti blev mørkegrøn.
Nitratniveauet var tilsyneladende det samme.
Pludselig ved en måling for 2 uger siden var nitraten dykket til ca.10 og i dag lavede jeg så en måling som viste 0 (Testsæt fra Elos). Jeg målte samtidigt PO4 som viste at den også var nær ved 0.
Jeg har i hele perioden ikke købt nye koraller fordi jeg ikke ville komme mere i før betingelserne var optimale. Hidtil har hele øvelsen gået på at få nedbragt næringsindholdet i akv. men nu regner jeg så med at skulle til anskaffe nogle flere SPS og begynde at eksperimentere med de sjovere Zeovitelementer som arbejder med farver og polypudstrækning.
For mig har Zeovit indtil videre betydet en langsom men sikker nedbringelse af næringstofferne og krystalklart vand uden brug af nitrat og phosfatreaktorer.
Dette er bare hvad der ser ud til at virke for mig.... det betyder ikke at de mål jeg har nået ikke kan nåes på et utal af andre måder.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Re: Nedbringelse af NO3 og PO4

Indlæg af nyberg »

En BubbleKing 200 til 250 l kan muligvis godt være mere overkill end godt er. Argumentet er, at der ikke dannes nok skum til, at alt sammen kan nå at blive skubbet over i skummerkoppen inden, at det nedbrydes. Problemet ligger i, at skummerkoppens stigrør får en for stor diameter.

Nå, det var en helt anden snak. Dejligt at høre, at du har success med dit zeovit :)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Det lyder sgu godt at du har fået styr på dine vandværdier med ZEOvit.

Jeg køre også med det men havde ingen problemmer med nitrit og nitrat .. Jeg kunne ikke måle noget fosfat i vandet men dog havde jeg lidt alger afligevel som nu er på tilbage gang.
Nogle af mine koraller er blevet lidt hvide også men tror også det kan skyldes at de har stået for tæt at de har brændt hendanden.
Nogle af mine koraller er begyndt at ændre farve især nogle acoporaer og en læder koral der var gul da jeg købte den som var blevet brun pga. varme problemmer for et år siden og nu er begyndt at få gule spidser igen.

De ugelige vandskifte tror jeg gør en stor foreskæld og aktivt kul vandet bliver mere klart og næringsstoferne bliver holdt nede. Især nå man også har en rigtig god skummer.

Jeg kan også se at mine koraller er begyndt at vokse mere end før .. Hvad med dine koraller kan du se en stører vækst ??

Steen
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

nyberg skrev:En BubbleKing 200 til 250 l kan muligvis godt være mere overkill end godt er. Argumentet er, at der ikke dannes nok skum til, at alt sammen kan nå at blive skubbet over i skummerkoppen inden, at det nedbrydes. Problemet ligger i, at skummerkoppens stigrør får en for stor diameter.

Nå, det var en helt anden snak. Dejligt at høre, at du har success med dit zeovit :)
Jeg er klar over at det ikke er ubetinget godt med en for stor skummer, jeg skulle have ny skummer og havde planer om en fremtidig opgradering og ville ikke skifte en gang tll. Det virker nu som om den er effektiv nok og passer fint til Zeovit hvor det anbefales at skumme meget vådt. Når der skummes vådt er der ikke noget skum som når at nedbrydes.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

RonniA har en skummer magen til og hans akvarie er dog på 480L men skummeren kan klare op til 2000L og i hans system skummer den kaffe mørkt og jeg har selv en SCHURAN JETSKIM 200 som også kan tage 2000L akvarier og den skummer vådt lige som du skriver din gør.

Og som de skriver på ZEOvit forumet er det vigtigt at skummeren er meget effektivt og skummer vådt.

Steen
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

spdiving skrev:Jeg kan også se at mine koraller er begyndt at vokse mere end før .. Hvad med dine koraller kan du se en stører vækst ??

Steen
Ja!.... før var væksten meget langsom nu spurter de derudad. Det ses især på Montierne.
Ang. phosfat har jeg lært så meget at man ikke kan regne en sk*d med de målinget vi laver med alm. testsæt. Når folk skriver: "jeg har algeproblemer, men alle værdier viser 0", så hænger det ikke sammen. Med Zeo, når det kører, ved jeg at værdierne er lave.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

spdiving skrev:RonniA har en skummer magen til og hans akvarie er dog på 480L men skummeren kan klare op til 2000L og i hans system skummer den kaffe mørkt og jeg har selv en SCHURAN JETSKIM 200 som også kan tage 2000L akvarier og den skummer vådt lige som du skriver din gør.

Steen
Royal Exclusiv angiver dog kun akvarier op til 1000 l for en BubbleKing 200 Mini. Har selv haft én på et 576 l (se evt. http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... bubbleking )
Farven på skummet alene siger ikke så meget om, hvor effektiv en skummer er.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

leifkrarup skrev:Jeg startede med Zeovit for 2 1/2 md. siden. Jeg havde da et problem med Nitrat på ca. 20 - 30 mg pr. liter og også noget phosfat. Jeg blev ved at skifte store mængder vand, købte en Bubble King mini 200 skummer (overkill jeg har 250 l vand)
og sultede mine fisk...fodrede kun med lidt flager 2 gange pr. uge samt en smule Nori til kirurgerne.
Alligevel lykkedes det ikke at nedbringe mine værdier og jeg havde problemer med STN.
Jeg havde læst en masse om folk som havde problemer med at få nitratfiltre indstillet til at køre optimalt så jeg besluttede ikke at anskaffe et og i stedet at give Zeovit en chance.
Jeg startede op med Zeovitstenene i et filter, aktivt kul i en strømpe i overløb samt dosering af bakterier og Zeostart (bakterieføde) meget enkelt, samtidigt begyndte jeg også at fodre mere normalt.
De første uger uger skete der ikke en sk*d, bortset fra at en kedelig lyserød/brun farvet Hystrix pludselig blev pink og fik lilla polypper og en kedelig hvidlig monti blev mørkegrøn.
Nitratniveauet var tilsyneladende det samme.
Pludselig ved en måling for 2 uger siden var nitraten dykket til ca.10 og i dag lavede jeg så en måling som viste 0 (Testsæt fra Elos). Jeg målte samtidigt PO4 som viste at den også var nær ved 0.
Jeg har i hele perioden ikke købt nye koraller fordi jeg ikke ville komme mere i før betingelserne var optimale. Hidtil har hele øvelsen gået på at få nedbragt næringsindholdet i akv. men nu regner jeg så med at skulle til anskaffe nogle flere SPS og begynde at eksperimentere med de sjovere Zeovitelementer som arbejder med farver og polypudstrækning.
For mig har Zeovit indtil videre betydet en langsom men sikker nedbringelse af næringstofferne og krystalklart vand uden brug af nitrat og phosfatreaktorer.
Dette er bare hvad der ser ud til at virke for mig.... det betyder ikke at de mål jeg har nået ikke kan nåes på et utal af andre måder.
- Hvilke tilsætninger i Zeo systemet er målrettet imod nedbrydning af Po4 og No3. Og hvad startede du med?

Hvor har du købt ELOS testsæt?

- På forhånd tak!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg kører også med Zeo og har de samme oplevelser mht vækst og farver på korallerne. Jeg kan sige at det basale system i zeo til nedbrydning af Po4 og NO3 basere sig på samme principper som VSV metoden.

Det der sørger for nedbrydningen af PO4 og NO3 er:
1 Zeovit sten
2 Zeobak
3 Zeofood
4 Zeostart

Zeovit stenene hjælper med at binde PO4 og NO3, men fungere sammen med dine levende sten og sandbund også som grobund for de bakterier man tilsætter.
Zeobak er en blanding af bakterier som er målrettet en balanceret nedbrydning af næringstofferne.
Zeofood og Zeostart er foder til bakterierne (Basalt set er det som VSV er opkaldt efter (Vodka, Sukker og Eddike (Vinegar) )

Jeg har i lang tid brugt de 4 ting + aktivkt kul og vandskift.. Farverne på mine røde plade montiporaer er lidt fesne.. Men ellers ser det rigtig godt ud.
I sidste uge begyndte jeg så småt at tilsætte aminosyre fra Pohl (1 dråbe til 250L) og jeg tør næsten sværge på at jeg allerede kan se at væksten har taget endnu mere fart!
Jeg er rigtig godt tilfreds med Zeovit.. Og starter helt sikkert min nye bajle op med det også..

Mvh
Henrik
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Jeg tror at der er mange der overvejer ZEOvit (incl mig selv). Især når i kommer med disse gode historier :)
Kan man køre med ozon hvis man har zeovit, eller er det slet ikke nødvendigt??
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Nej hverken ozon eller UV skal bruges. Da de begge dræber de bakterier som man ønsker..
Mht overvejelserne så vil jeg sige at successen med Zeovit ikke er vejen til lettere success end andre metoder.. Man SKAL være tålmodig og man SKAL lave langsomme små ændringer/justeringer - Ikke noget med at skrue voldsomt op eller ned for doseringer, eller hamre en KH på plads i løbet af et par dage.. Ikke noget med at dosere lidt ekstra fordi man ikke mener der sker noget.. Ikke noget med at fare ud og købe 20 fisk i det øjeblik værdierne er på plads.. Ikke noget med at blive ved med og købe nyt hvis akvariet ikke er i balance (hvis kh sejler fra dag til dag f.eks.)

For mig har det været en stor øjenåbner blot at følge med på Zeovit.com - Når man igen og igen ser de flotteste akvarier, der bliver drevet både med og uden Zeovit og igen og igen høre at det ikke er metoden der er vidundermidlet, men derimod mindsættet (TÅLMODIGHED, nøje overvågning, løbende justering og pasning) som giver resultaterne..

/Henrik
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Det er sådan nogen historier der luner i den kolde tid. Har det hele klar til zeovit mangler bare lige bordet til mit akvarie og så begynder jeg straks med zeovit :D

Man skal de først begynde at dosere Food når man har koraller? Og nogen der ved om ZeoZym er kommet på market?
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Anagenys skrev:
leifkrarup skrev:- Hvilke tilsætninger i Zeo systemet er målrettet imod nedbrydning af Po4 og No3. Og hvad startede du med?

Hvor har du købt ELOS testsæt?

- På forhånd tak!
Fjernelse af næring: Zeolitsten, aktivt kul, Zeobak og Zeostart (Det eneste jeg bruger pt.).
Elos sælges af Akvarieudstyr.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Musiker skrev:Nej hverken ozon eller UV skal bruges. Da de begge dræber de bakterier som man ønsker..

For mig har det været en stor øjenåbner blot at følge med på Zeovit.com - Når man igen og igen ser de flotteste akvarier, der bliver drevet både med og uden Zeovit og igen og igen høre at det ikke er metoden der er vidundermidlet, men derimod mindsættet (TÅLMODIGHED, nøje overvågning, løbende justering og pasning) som giver resultaterne..

/Henrik
Så sandt!...jeg har været slem til hele tiden at justere, rette på ting, afprøve nye ting og udstyr. Efter at være begyndt på Zeo er der kommet ro på og jeg tror nu virkelig på resultater i fremtiden.
Vedr. ozon og uv så kan man faktisk godt bruge både ozon og uv man skal bare sørge for at det ikke kører i 6 timer efter dosering af zeobak....jeg har det fra Bob fra Zeoforum.
Men der er ingen grund til at køre med disse ting...zeo i sig selv giver krystalklart vand og lavt næringsindhold så det giver ingen mening.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Hvidtfeldt skrev:Det er sådan nogen historier der luner i den kolde tid. Har det hele klar til zeovit mangler bare lige bordet til mit akvarie og så begynder jeg straks med zeovit :D

Man skal de først begynde at dosere Food når man har koraller? Og nogen der ved om ZeoZym er kommet på market?
Zeofood er primært føde til koraller, og behøves ikke i opstarten. Jeg har ikke brugt Zeofood da jeg ikke ville komme mere i end højst nødvendigt. Iøvrigt hører den ikke med til Zeovitstartsættet. Zeozym er på markedet og Jan fra saltvandfyn venter det hjem en af dagene.
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Hvidtfeldt »

Okay venter os selv med Zeofood. Skal ned til jan i morgen, kunne være dejligt hvis han lige havde fået det hjem der :) Men har nok ikke.
Nogen der har meldt sig til foredraget?
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Hvidtfeldt skrev:Okay venter os selv med Zeofood. Skal ned til jan i morgen, kunne være dejligt hvis han lige havde fået det hjem der :) Men har nok ikke.
Nogen der har meldt sig til foredraget?
Jeg har meldt mig til.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

leifkrarup skrev:
Hvidtfeldt skrev:Det er sådan nogen historier der luner i den kolde tid. Har det hele klar til zeovit mangler bare lige bordet til mit akvarie og så begynder jeg straks med zeovit :D

Zeofood er primært føde til koraller, og behøves ikke i opstarten. Jeg har ikke brugt Zeofood da jeg ikke ville komme mere i end højst nødvendigt. Iøvrigt hører den ikke med til Zeovitstartsættet. Zeozym er på markedet og Jan fra saltvandfyn venter det hjem en af dagene.
Zeofood7 er da foder til bakterierne i Zeobak og skal doseres sammen med Zeobak... Eller?
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Hvidtfeldt »

Musiker så vidt jeg ser det er det foder til koraller. Men kan godt være du har ret.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Musiker skrev: Zeofood7 er da foder til bakterierne i Zeobak og skal doseres sammen med Zeobak... Eller?
Ifølge Bob har det et blandingsformål: at føde koraller og samtidig føde bakterier. Det anbefales ikke ubetinget til akvarier uden koraller. Når jeg valgte ikke at bruge det var det for ikke at tilføje mere næring end højst nødvendig og som sagt er det ikke en del af startsættet. Jeg spugte på Zeoforum og Food er ikke en unødvendig del af processen med at fjerne næring.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Fra korallen-zucht:
Enthält über 95 Stoffe, unter anderem viele Aminosäuren und Vitamine. Sorgt für ein explosionsartiges Wachstum der Bakterienfauna und versorgt Ihre Korallen mit allen wachstumsfördernden Stoffen.
Direkte oversat.. Inderholder over 95 stoffer, heriblandt aminosyre og vitaminer.. Sørger for en eksplosinsagtig vækst af bakteriefaunaen og sørger for alle vækst fremmende stoffer til deres koraller...
Iflg guiden bør det doseres sammen med Zeobak..

Hehe. Vi har vist begge ret.. Det er både bakterie foder og koral foder..
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

leifkrarup skrev:
Musiker skrev: Zeofood7 er da foder til bakterierne i Zeobak og skal doseres sammen med Zeobak... Eller?
Ifølge Bob har det et blandingsformål: at føde koraller og samtidig føde bakterier. Det anbefales ikke ubetinget til akvarier uden koraller. Når jeg valgte ikke at bruge det var det for ikke at tilføje mere næring end højst nødvendig og som sagt er det ikke en del af startsættet. Jeg spugte på Zeoforum og Food er ikke en unødvendig del af processen med at fjerne næring.
Top - Så lærte jeg også lidt der.. Jeg fik blot at vide jeg skulle dosere det i samme omgang og mængde som Zeobak - Har holdt lidt igen fordi det gav tegn på overdosering.

/Henrik
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"