Nogen der kan hjælpe mig med min "cyano hovedpine"

Forum for generel snak omkring saltvand.
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

Til bunden af sidenTil toppen af siden
Nej jeg ved det, ”Bacteria Cyanobacteria”, er en ”bakterie”, undskyld jeg brugte ordet alge i denne sammen hæng det var en fejl, men det er så ofte brugt om dem. antibiotikum bruges selffølgelig mog bakterier (som jeg også skrev). Men jeg ville stadig gå efter årsagen i stedet for div kemikalier..
Senest rettet af Gedemeister fre 16. dec 2005 22:52, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Problemet med at finde årsagen er, at hvis de først har etableret sig, så kan du fjerne årsagen (hvilken ingen hvis rigtigt har fundet fakta på endnu) og de lever fint videre - Vel i virkeligheden den egenskab der har gjort dem til klodens ældste organisme, evnen til at overleve og omstille ;-)

Men bare for at slå det fast, jeg syntes også det er noget rigtigt rod med antibiotikum, men hvis alternativet er kloaken og skraldespanden ... sååå !
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

du har ret hougaard, blind og lam...er bedre end kold og død :wink:

"men hvis alternativet er kloaken og skraldespanden ... sååå !"

advokerer bare for at man skal prøve alle andre løsninger før man hælder disse ting i.

men jeg tror at de organismer der tar skade af behandlingen vil genneoprettes efterhånden.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Efter et halvt års problemer måtte jeg også ty til Red Slime remover i efteråret. :pat:
Det gik vældigt godt, slimalgerne forsvandt og der skete så godt som ingen skader i akvariet. Der var et par læderkoraller, der hang lidt længe, men mine stenkoraller kom fint igennem.

Derimod kunne jeg i løbet af en måned tydelig se at min kombinerede sump/DSB/refugium gik ned ad bakke. Tidligere var den fyldt af artemia og forskellige pods. På et tidspunkt var den faktisk død.

Nu er det jo ikke sån at jeg bruger mange timer på at betragte min sump, så hvordan årsag og virkning er ved jeg ikke.
Jeg har nu tilført nye snegle og andre pods, så nu begynder den at komme op igen.

Vi har jo tidligere diskuteret silikat og Cyano. Jeg er grundlæggende enig i at det ikke er silikaten der problemet.
Meen det er jo nu en gang det jeg måler på (silikat) for at konstatere at filteret skal skiftes o.s.v.
En hypotese kunne jo være at et silikatfilter tager en hel masse andre skadelige ting, som vi så får i akvariet, når osmose og silikatfilteret er brugt op.
Vi tester jo kun for ganske få stoffer, mens at der er mange, mange stoffer i saltvand, som vi ikke kan teste for.
Tja blot en hypotese, da jeg har observeret, at problemerne altid begynder, når vandværdierne er kommet ud af kurs.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Et silicat filter, tager alt det som osmosefilteret ikke tager. Indholdet i et silicat filter, er det samme som man bruger i et totalafsalter anlæg til ferskvand. Hvis du prøver at hælde saltvand igennem et silicat filter, vil du se at det har et mindre indhold af salt bagefter.
Så det er ikke en hypotese, men fakta :D
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Vi vil jo blot alle bare det bedste for vores balje og det er da i særdeleshed en pinsel at være ramt af et alge/cyano problem.

Jeg har fuld forståelse for brugen af sådanne stoffer til at komme over problemet, uanset om det teoretisk er noget skrammel eller ej at gøre. Man kan jo sige at hvad er alternativet - skraldespanden(som Hougaard siger) med hele ens dyre projekt...nej vel :)

Angående den evige silikat vs cyano diskution så er det vist ganske rigtigt at det ikke hænger sammen sådan(altså at cyano bruger silikat som et stof til at opbygge sig selv). Jeg har dog selv, som Lars, oplevet en sammenhæng der minder lidt derhen af. Ens silikat filter på osmose anlægget er brugt op og baljen er dejlig rød :D
Men det er jo nok som der nævnes her og andre steder enten :

- "Algerne" er ikke cyano men af en anden art(kiesel ell lign)
- Silikat filteret tager en masse stoffer vi ikke tester for så når det er brugt op får baljen lige pludselig et ordentligt skud af dette og boom så er algerne der.

Gedemeister - Der findes jo ingen fisk eller bløddyr der tager disse alger og angående cirkulation så var mine alger dengang netop hvor min stream pegede hen - altså lige der hvor der var maks flow. Kradsede jeg i dem røg de stille af i denne vandstrøm, men de kan SAGTENS trives der hvor der er aller mest blæs på ;)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af flemmiov »

Hej Weblance.
Kune du ikke prøve at lægge et par billeder ind, så vi kan se problemet..jeg har også pt. fået en del røde -"alger"(cyano ?) og de sidder også som Brian skriver, der hvor strømmen er stærkest, + rundt omkring på stenene, det kan jo være vi har samme problem.
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

Ja smid lige et par billeder op, så vi kan se giraffen :)

Brian: Det var nu bare en generel listning af kure mod alge/cyano problemer, forresten hvad har du gang i saltvands mæssigt? :)

(lige for at tilføje noget ikke relateret. fx. Po4 og si testers måler jo kun ikke-organisk stof I VANDET og ikke bundlag, sten osv. Så man kan sagten ha et alge problem pga. det uden at kan måle det)
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Ja, jeg ville gerne give jer et billede af giraffen, men efter at jeg brugte red slime remover er alle spor af cyano'en borte! Det er som om jeg aldrig har været angrebet af cyanobakterier!
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af flemmiov »

Så prøver jeg :) Er dette cyano-bakterier ??, her fotograferet på en keremik-søjle.....
Vedhæftede filer
cyano (Small).jpg
cyano (Small).jpg (41.06 KiB) Vist 3598 gange
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Det ser lidt behåret ud...

Cyano er som et slim-tæppe der ligger sig oven på alt muligt. Cyanoen udskiller ilt, så der vil være en masse små bobler i den røde masse. Luftboblerne har også en tendens til at hive i slimtæppet så det trævler og flyder oven på en gang i mellem.
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Som Web skriver er det ikke Cyanobakterier du har i akvariet. Efter at have konsulteret litteraturen, kunne det godt lige en Gelidium pusillum.
Desværre står der intet om hvordan man kommer af med den.
Men mon ikke den er lige som alle andre alger, elsker næringsrigt vand.
Så igang med Rowaphosen og nitratfilteret.
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af flemmiov »

Det er bare det at på mine testsæt er vandprøverne total klare, så der er efter saliferts test-sæt ingen måleværdige-værdier... :( Men altid rart at det ikke er cyano...
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Billede

Dette billede er ikke helt dårligt, cyano er slimet - silke agtige tråde der væves som et fint net ud over det hele.
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af flemmiov »

Fint Hougaard, så fik vi set et billed, var også i tvivl med mine egne alger, da kirugerne af og til nippe lidt i dem, og cyanoen rører de vel ikke.
Jeg skal lige have lavet min aqua-bee 500, så vil jeg have sat mit rowaphos filter i gang, det kan muligvis rette lidt op på sagerne.
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hvor stort er dit akvarie og hvilket lys har du over??
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Jeg har læst et eller andet sted, som jeg selvfølgelig ikke kan huske, at der rent faktisk findes en fisk der godt kan finde på at spise cyano.

Andre der har hørt om det?
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af flemmiov »

Carsten skrev:Hvor stort er dit akvarie og hvilket lys har du over??
Jeg formoder det er mit akvarie du spørger til Carsten, håber ikke det gør noget Weblance :oops: Men det er på 576L og der er 2x250w 13000k BLW (2mdr gl.) + et enkelt osram 67 T8.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Grunden til at jeg spurgte, er at gamle slidte pærer, kan være årsag til en pludselig opblomstring af alger. Men med 2 måneder gamle pærer, er det ikke årsagen.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

I det tilfælde hvor det er et nystartet akvarie (ca 1-2mrd gammel) med cyano problemer ville det så være bedst at behandle med atibiotika så tidligt som muligt (inden de får rigtigt fat) eller er det vær at vente og håbe på de går væk af sig selv?
vh Magnus
buller1
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh

Indlæg af buller1 »

Jeg havde Cyano da jeg startede mit akvarie op, og de gik væk af sig selv efter modnings processen var overstået!
Mvh Casper

54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15

350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Ok - takker, så væbner jeg mig med tålmodighed 8)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"