vandskift?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
miamus
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions: 0
16
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: 8450 hammel

vandskift?

Indlæg af miamus »

hej forum. er er nogen som ved om når vi skifter feks 200 liter vand. om det har noget at sige om man kommer vandet hurtigt eller langsomt på. har læst på en us side for noget tid siden. at man skulle tilfører nyt vand meget langsomt. ellers kunne man pårvirke ens værdier. kan ikke finde siden mere. men håber på og hører om jeres erfaringer med henhold til hurtig eller langsom tilførsel af vand i akvariet.

ps. det er akvarier der er levende ting så som fisk og koraller jeg snakker om :P
Fif
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Malmø

Re: vandskift?

Indlæg af Fif »

miamus skrev:hej forum. er er nogen som ved om når vi skifter feks 200 liter vand. om det har noget at sige om man kommer vandet hurtigt eller langsomt på. har læst på en us side for noget tid siden. at man skulle tilfører nyt vand meget langsomt. ellers kunne man pårvirke ens værdier. kan ikke finde siden mere. men håber på og hører om jeres erfaringer med henhold til hurtig eller langsom tilførsel af vand i akvariet.

ps. det er akvarier der er levende ting så som fisk og koraller jeg snakker om :P
Jeg gøre det hurtigt her uden dødsfald :) . Men når først akv. køre så skifter jeg ikke vand mere. Men kun i starten det første 6 mdr. ca.

Men det er rigtigt at værdierne påvirkes men det kan jo tag flere dage at skifte vand ellers. Og selv om du kommer det langsom i så vil værdierne også skifte.

200 L er også meget ?? kommer så an på hvor står baljen er jo ?
Mvh fif

Billede

Mit gamle akv. som nu ejes af Helena
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=21071
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Jeg skifter ca. 15% hver 14. dag.
Det skal bare overstaaes :)
Jeg tjekker ikke temp, alk eller calcium eller andet. Det faar lov til at mixe en dag og hvis temperatur foeles ok saa ryger det i saa hurtigt pumpen kan toemmer blande karet.
Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Jeg blander 4-5% vand i 1 times tid og i med det så hurtig som muligt, dette gøres 1 gang om ugen....
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg laver 5-10%'s vandskift en gang om ugen.. Det får også bare lov til at stå og blande indtil salten er opløst derefter ryger det i returkammeret så hurtigt som pumpen kan tømme spanden..
Som en anden nævner så siger 200L jo ikke så meget når man ikke kender størrelsen af akvariet?
200L vil svare til omkring 2/3 af al vandet i mit akvarie og det ville jeg nok lade gasse noget mere af inden jeg skiftede det.. Og sandsynligvis aldrig skifte så meget i en omgang, med mindre der ikke var anden udvej..
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Skifter 15% hver 2 uge to dage i tønden og så direkte i sumpen.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
miamus
Dværg kejser
Dværg kejser
16
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: 8450 hammel

Indlæg af miamus »

har et 630 l akvarie. og 180 l sump. så skifter ca 100 liter hver 14 dag. men var i tvivl om man kunne pårvirke sine værdier ved bare at fyrer vandet i for hurtigt. altså på en negativ måde. har ingen sps koraller endnu. så bruger kun vandskifte til og holde værdierne. mit akvarie er ca 2 år gammelt. men har haft det flyttet for ca 3 måneder siden. så har jo brune alger på mine sten endnu. men håber på de forsvinder snart. det er derfor jeg skifter så meget vand her i starten. ellers plejer jeg at skifte ca 10 % hver 14 dag. det er nok i overkanten. men syntes at det kører fint for mig når jeg gør sådan mvh miamus :)
spdiving

Indlæg af spdiving »

Jeg har startet på ZEOvit og da jeg begyndte med det, skiftede jeg ca 10% vand ca 45L på et system med 400L vand.
Nu hvor det har kørt 5 uger med ZEOvit skifter jeg 25L i stedet for.
Min vandskifte er hvær uge og jeg laver vandet med osmoseanlæg.
Vandet bliver lavet og blandet med salt samme dag som det kommer i akvariet bruger sumpen til at tappe vandet fra og tilsætter det nye vand i.
Det tager ca 15 - 20 min at skifte vand når mine 25l vand er lavet.

Steen
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"