Rødalger hjælp - hvordan udrydde dem?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Rødalger hjælp - hvordan udrydde dem?
Hurtig og kompetent hjælp søges.
Er ved at blive overbegroet med røde alger, a la dem, en eller anden anden på forummet havde problemer med (Tråd: drastisk tiltag mod alger...)
Har læst lidt om dem, at de er nærmest umulige at komme af med, da de har det udmærket i næringsfattigt vand!!
Hvad gør jeg for at blive dem kvit.
Vandværdier er normale - lidt lav saltprocent (0,21) ellers ok
Håber virkelig på hjælp - det er reelt min fremtis som saltvandsakvarist, der står på spil, for gider ikke rigtigt mere, hvis ikke jeg får de rødalger væk.
På forhånd tak
jerslev
Er ved at blive overbegroet med røde alger, a la dem, en eller anden anden på forummet havde problemer med (Tråd: drastisk tiltag mod alger...)
Har læst lidt om dem, at de er nærmest umulige at komme af med, da de har det udmærket i næringsfattigt vand!!
Hvad gør jeg for at blive dem kvit.
Vandværdier er normale - lidt lav saltprocent (0,21) ellers ok
Håber virkelig på hjælp - det er reelt min fremtis som saltvandsakvarist, der står på spil, for gider ikke rigtigt mere, hvis ikke jeg får de rødalger væk.
På forhånd tak
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Re: Rødalger hjælp - hvordan udrydde dem?
Kan du ikke prøve at komme med et billede.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: holstebro
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Den der med at "Jeg har alger og alle mine vaerdier er OK" duer ikke rigtigt.
Du bliver noedt til at taenke paa at du da sikkert nok maaler 0 nitrat og fosfat.
Men det er jo kun paa grund af at algerne holder vaerdierne nede.
Saa du har et naerings problem (for meget).
Du kan fodre mindre, bedre skummer, makro alger i refugie (her flytter du dybest set problemet fra display til desideret alge tank), vand skifte, dyb sandbund og listen er lang.
Men du siger ikke saa meget om hvad der er proevet osv.
Hvis du med roedalger mener cyano bakterier saa kan trikket (naar naering er bragt under kontrol) vaere at knaekke deres livs rytme ved at suge dele af det ud under vandskift.
Du bliver noedt til at taenke paa at du da sikkert nok maaler 0 nitrat og fosfat.
Men det er jo kun paa grund af at algerne holder vaerdierne nede.
Saa du har et naerings problem (for meget).
Du kan fodre mindre, bedre skummer, makro alger i refugie (her flytter du dybest set problemet fra display til desideret alge tank), vand skifte, dyb sandbund og listen er lang.
Men du siger ikke saa meget om hvad der er proevet osv.
Hvis du med roedalger mener cyano bakterier saa kan trikket (naar naering er bragt under kontrol) vaere at knaekke deres livs rytme ved at suge dele af det ud under vandskift.

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Helt næringsfrit kan vandet ikke være, for så var algerne der ikke.
Har du prøvet af sætte et filter med Rowaphos op??
Har du prøvet af sætte et filter med Rowaphos op??
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Har rowaphos. bruger osmose med stort silikatfilter, fodrer 1 gang ugentligt (ja) med meget lidt.
Har ligeledes refugium med Caulerpa. Skummer er overdimensioneret (AM multiskummer rated til 1000 l. har 250l plus 60 liter sump og 5 fisk.
Vandcirkulation: ialt 15.000 liter/time ( retur 3.500, Tunze streams: 1 x 2500, 1 x 4500, 1 x 5500) der er absolut ikke tale om cyano eller dinoflagellater
Kh 9,6, Mg: 1440 (kører med vilje med høj Mg) Ca 450 ( er igang med at nedjustere Balling, håbede at en lidt højere Kh kunne fjerne dem)
Ph4 0 ( men ved godt, det bliver optaget i sten og planter. Har bare buttom samt 50 kg LS
N03: 0, N02: 0 - kan være de optages af algerne, men stenkoraller vokser ok og har aldrig kunnet måle hverken NO2 eller NO3
Algerne er tiltaget efter jeg er gået over til Balling
Skifter i morgen 50 liter vand og skifter forfiltre på Osmoseanlægget - skifter i weekenden yderligere 50 liter vand - måske kan det hjælpe
Osmoseanlægget er et halvt år gammelt.
Skal forsøge at tage billeder i morgen.
jerslev
Har ligeledes refugium med Caulerpa. Skummer er overdimensioneret (AM multiskummer rated til 1000 l. har 250l plus 60 liter sump og 5 fisk.
Vandcirkulation: ialt 15.000 liter/time ( retur 3.500, Tunze streams: 1 x 2500, 1 x 4500, 1 x 5500) der er absolut ikke tale om cyano eller dinoflagellater
Kh 9,6, Mg: 1440 (kører med vilje med høj Mg) Ca 450 ( er igang med at nedjustere Balling, håbede at en lidt højere Kh kunne fjerne dem)
Ph4 0 ( men ved godt, det bliver optaget i sten og planter. Har bare buttom samt 50 kg LS
N03: 0, N02: 0 - kan være de optages af algerne, men stenkoraller vokser ok og har aldrig kunnet måle hverken NO2 eller NO3
Algerne er tiltaget efter jeg er gået over til Balling
Skifter i morgen 50 liter vand og skifter forfiltre på Osmoseanlægget - skifter i weekenden yderligere 50 liter vand - måske kan det hjælpe
Osmoseanlægget er et halvt år gammelt.
Skal forsøge at tage billeder i morgen.
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Hvis du ikke er i tvivl om at det er Røde slim alger ville jeg give en gang Red Slime remover eller Antired, det var kuren her, og faktisk så effektivt at det var imponerende, og jeg var ret hårdt angrebet.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Han mener ikke det er røde slimalger (cyanobakterier)Helena skrev:Hvis du ikke er i tvivl om at det er Røde slim alger ville jeg give en gang Red Slime remover eller Antired, det var kuren her, og faktisk så effektivt at det var imponerende, og jeg var ret hårdt angrebet.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Lad os få et billed af disse alger, så vil der helt sikkert kommer nogle gode ideer til at hjælpe dig af med problemet....
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Halløj
Hermed et billede af, hvordan stort set hele akvariet ser ud for tiden
Håber det hjælper
På forhånd tak
jerslev
Hermed et billede af, hvordan stort set hele akvariet ser ud for tiden
Håber det hjælper
På forhånd tak
jerslev
- Vedhæftede filer
-
- algebillede.JPG (25.64 KiB) Vist 6020 gange
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Det ligner roed turf.
Jeg har en masse i mit refugie. Det er lidt ligesom totter af vat ikke?
Mine kirurg fisk spiser det hvis det er i displayet men det gror fint paa overloebs roeret hvor de ikke kan komme til.
Jeg har en masse i mit refugie. Det er lidt ligesom totter af vat ikke?
Mine kirurg fisk spiser det hvis det er i displayet men det gror fint paa overloebs roeret hvor de ikke kan komme til.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jep Urban - ligesom tynde vattotter,næsten gennemsigtigt - har dem også¨i sump samt i overløbet - de ligger ikke på alle sten, men som du kan se på mange - hvordan kommer jeg af med dem?
jerslev
jerslev
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Under vandskifte proev at suge dem ud med slangen mens du traekker totter af. Proev at suge saa mange traade ud som muligt saa de ikke spreder sig.
Men som sagt saa spiser mine kiruger det saa jeg har ikke oplevet denne type som et problem.
Hvad har du af fisk?
Men som sagt saa spiser mine kiruger det saa jeg har ikke oplevet denne type som et problem.
Hvad har du af fisk?

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
1 gul kirurg, 1 Kauderni, 1 gramma Loreto, 1 Bispinosus, 1 6-stribet samt en Ocellaris.
Ved man, hvad det kommer af?
Det er for omfattende til, at de kan rives af, og de sidder ret fast, så det er ikke en reel mulighed.
jerslev
Ved man, hvad det kommer af?
Det er for omfattende til, at de kan rives af, og de sidder ret fast, så det er ikke en reel mulighed.
jerslev
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Tag et kig igennem den her:
http://www.reefkeeping.com/issues/2002- ... /index.php

- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Ja, det ser ud til at være den, bare synd at de ikke skriver hvad den hedder.UrbanSage skrev:Tag et kig igennem den her:
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Du skal jo ikke snakke med den alligevel
Kom nu bare igang med af udryde istedet!

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Er det den almindelige turbosnegl eller hvad? kan de her i landet importerede turbosnegle anvendes, tror du?
jerslev
jerslev
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Kan de røde alger bedst lide lidt eller meget cirkulation - eller er det fuldstændig lige meget?
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Vi har 3 sten i et lille akvarium. Det er kun den sten der ligger laves og noget af baggrunden der bliver angrebet af røde alger. De to sten der ligger oven på er helt rene for det skidt. Det er sgu da mærkeligt??
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: middelfart
jeg døjer lidt med samme problem min erfaring siger at der er værst i de områder hvor der er ca ingen cirkulation er men ikke dermed sagt at mere cirkulation er din redning. Jeg har hørt at man kan behandle det med 2 produkter fra korallen zucht mener at det er snow og koral vituralisator men er ikke helt sikker. Men det er i hvert fald noget jeg skal hen og sætte mig mere ind i for og prøve
Mvh Thue
Mvh Thue
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Ved bare ikke om vi skal igangsætte en behandling af skidtet for hvad nu hvis det kommer igen, så er vi jo lige vidt... ?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: middelfart
Det kan jeg sagtens følge dig i men sådan er det nok i saltvands verdenen der er man aldrig 100 % sikker på noget der er jo altid noget og kæmpe med
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Siden jeg startede tråden, er jeg blevet en del klogere.
Kontrollerede ved et tilfælde min saltmåler - defekt - købte en ny og vupti: saliniteten på 1,20 -
Gik til min reef secret bog og voila der var forklaringen: Røde slimalger kommer ved for lav salinitet.
Kontrollerede derfor også mine "alger" og lavede cyanotesten - og bingo - vandet var her til morgen helt rødt.
Er nu bved langsom at hæve saliniteten, og så kommer mine 2 spørgsmål:
1: Vil "algerne" (cyanoen) forsvinde, når saliniteten er blevet normaliseret, eller skal jeg i gang med kemisk tilsætning (red slime remover)
2: Skal man filtrere ekstra ved brug af red slime-remover - der står, at det kan frigøre toxiske stoffer
jerslev
Kontrollerede ved et tilfælde min saltmåler - defekt - købte en ny og vupti: saliniteten på 1,20 -
Gik til min reef secret bog og voila der var forklaringen: Røde slimalger kommer ved for lav salinitet.
Kontrollerede derfor også mine "alger" og lavede cyanotesten - og bingo - vandet var her til morgen helt rødt.
Er nu bved langsom at hæve saliniteten, og så kommer mine 2 spørgsmål:
1: Vil "algerne" (cyanoen) forsvinde, når saliniteten er blevet normaliseret, eller skal jeg i gang med kemisk tilsætning (red slime remover)
2: Skal man filtrere ekstra ved brug af red slime-remover - der står, at det kan frigøre toxiske stoffer
jerslev
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Vil pudsigt nok mene at de røde alger også kan komme ved for høj saltindhold. Stod der noget om for højt?
Saliniteten ændre sig da ved forskellige temperaturer ikke også, så hvad temperatur var din?
Hvor højt vil du hæve saliniteten til?
Saliniteten ændre sig da ved forskellige temperaturer ikke også, så hvad temperatur var din?
Hvor højt vil du hæve saliniteten til?
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Jerslev er du sikker på at det er cyano. Den beskrivelse du har givet tidligere af at det er lyserøde vattotter tyder mere på at det er noget som det her: http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... _argus.htm
Cyano er et slimlag, som dækker bund og sten, såsom det her:
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... rien_..htm
Der har tidligere været en tråd om lignende alger: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... B8de+alger
Cyano er et slimlag, som dækker bund og sten, såsom det her:
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... rien_..htm
Der har tidligere været en tråd om lignende alger: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... B8de+alger
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Han er vist sikker på det IKKE er cyano, og det har været oppe førLars M skrev:Jerslev er du sikker på at det er cyano.