Returpumpe til SCWD

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Returpumpe til SCWD

Indlæg af herzberg »

Hmm... Kender i situationen, hvor man synes ens lille latterlige akvarie bare er for småt?!

Har siddet og luret lidt rundt, og fandt den her tegning, som en bruger her på siden på et tidspunkt lavede:

Billede

Det beskriver faktisk ret godt, hvad jeg kunne tænke mig.

Især tiltaler funktionen med scwd'en på returrøret mig.

Hvis vi nu antog, at jeg anskaffede mig et akvarie på ca. 350 liter, hvilken returpumpe ville i så anbefale? SWCD er jo opgivet til maks 4500 l/t.

Hvis jeg bruger en returpumpe som giver maks udnyttelse af swcd'ens evner, vil jeg så kunne nøjes med dette som cirkulation? Eller vil i anbefale et ekstra powerhead evt. med spraybar som på tegningen?
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Ifølge producenten af scwd'en er skiftehastigheden 4 sec ved 720 gallons per hour.

hvis man monterer en 4500 liters pumpe, så vil den skifte omkring hvert andet sekund. Er det ikke lige lovlig ofte eller hva?

Med en ocean runner 3500, hvor mange liter i timen vil i anslå der når op til SCWD'en, hvis vi antager, at den monteres som anført i tegningen?
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Først og fremmest så er pumpen over rated, der ryger en masse grundet modstand i rør og dertil kommer løfte højde op til SCWDen.

Selve SCWD er i sig selv ikke særlig perfekt da man skal regne med 20% tab i denne grundet dens konstruktion. Herefter kommer der flere rør....

Med andre ord så skal du nok lede efter en ret stor pumpe til den, især hvis denne skal stå i sumpen ;)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Du kunne evt. vælge at gøre det omvendt.

Så returvandet går til en spraybar bag dine sten.

Og så lave et Closed Loop til SCWD´en. Hvor pumpen der står i overløbet forsyner SCWD´en.

Det vil jeg mene er en bedre løsning.
Brugeravatar
weblance
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Indlæg af weblance »

Nu har jeg læst udtrykket "spraybar" nogle gange efterhånden - hvad er det, og hvordan fungerer det?
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Det er groft sagt bare et stykke rør med en masse huller, og en prop i enden.

Hvis man placere den bag sine sten vil man få et godt fordelt flow, komme vand ud mange steder, i stedet for en stor hård stråle.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"