Erfaringer med hjørneakvarier søges.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Erfaringer med hjørneakvarier søges.

Indlæg af jesper/aarhus »

Hvis (jeg mener selvfølgelig [glow=red]når[/glow]) jeg skal have startet en balje salt, så ender det nok med at blive et hjørneakvarie. Jeg vil derfor utrolig gerne høre fra folk det selv har / har haft et hjørne akvarie, samt hvilke fordele/ulemper det har medført. Er bl.a lidt usikker mht. om der er optisk forvrængelse hvis man vælger et aq. med buet frontglas?

Jeg har prøvet at finde lidt forskellige alternativer, men synes ikke der er så mange at vælge imellem.
1) Juwel Trigon 190 (jeg har ikke kunne finde ret mange danske butikker der fører dem?)

2 Wromak http://www.avifauna.dk/product_info.php ... ts_id=5695
Synes dog det er ufatteligt grimt (armaturet især) samt dårlig mulighed for sump i underskabet.

3 Akvarieselskabets egne aq. http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=9885

4 Aquael
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... ktID=18747
Dette er godt nok ikke med buet glas, men tilgængæld er det ok billigt + god mulighed for at have en sump i underskabet. (nogle der ved, om akvarieselskabet vil bore huller i et sådant akvarie - og er det i givet fald købers egen ansvar hvis akvariet flækker når de borer det?)

Umiddelbar hælder jeg måske nok mest til nr. 3 - men min største reservation er, om det er til at lave et møbel, der følger akvariets bue. Nogle ideer, links eller andet der kan hjælpe vedr. dette. :?:

Kan det ikke lade sig gøre at lave et ordenteligt møbel til nr. 3, så kunne jeg måske også godt "leve" med nr. 4. Nogle der kender til dette akvaries kvalitet?.

pps.
Jeg regner IKKE med at ville have HQI over akvariet, uanset dets mange fordele. Akvariet skal stå i vores stue, og synes ærlig talt ikke, at ret mange af de HQI løsninger man ser, er særlig elegante. Om jeg så engang bliver klogere - ja det må tiden jo vise... :oops:
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Nu har jeg ikke haft et hjørne akvarie, men en lille 54 liters med buet frontrude. Jeg fortrød meget at jeg havde valgt det. Nettop på grund af at man ikke skal se særligt skævt på det, før det bliver meget forvringet..

Har også hørt at det er noget rigtigt skidt at komme til rengøre overløbet i sådan et hjørneakvarie. Da man skal ind over akvariet for at nå.

Af fordele skal da lige nævnet at det ser fedt ud når en fisk svømmer helt ude i buen, og man sidder tæt på. Så virker det som om den svømmer uden for akvariet... Altså fordi den så ses i forhold til de sorte silikone samlinger i siden... :OJ Hvis det gav nogen mening!!
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
tommy
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Kastrup, Amager

Indlæg af tommy »

Hej Jesper.

Har sendt dig en p.b

Mvh Tommy
aquapolle
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: DK6621

Indlæg af aquapolle »

Jeg har kørt med et hjørneakvarium et halvt års tid og må give jthyge ret i det med overløbet, jeg har ca. en meter fra forkant til overløb - det er lidt af en udfordring.

Til gengæld får man en god udnyttelse af pladsen - mit er ca. 850L og samme sted som mit gamle 300L .

Hvis du vælger at få bygget et, skal du også overveje, hvordan belysningen skal være - jeg har en kombination af HQI og T5 for at få en god dækning.
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

jeg er godt i gang med mit 200 ltr juwel hjørne akvarie
og jo der er masser at tænke på
jeg har en del billeder hvis det har interesse
jeg har prøvet at uploade dem her til siden men forgæves

mvh snogen
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Jeg vil da utrolig gerne se billeder :ele:

Hvis du har problemer med at indsætte billeder, så prøv lige at læse dette link : http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=237

Håber du får det til at fungere - vil super gerne se dit setup.
100 *100 * 50 cm cube
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af snogen »

jeg prøver lige igen :D

akv lige hjemkommet fra bonnie Randers

Billede

pumpe test med Laguna Powerjet 7000
8400 L/T hold da op der var væs på

Billede

eltavle

Billede

limning af tank gennemføring 1
Billede

limning af tank gennemføring 2

Billede

der kommer flere billeder når jeg er kommet vidre
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du burde måske overveje at få nogle bedre tænd/sluk ure end dem du har valgt. De er billige men heller ikke mere værd. Der findes en elektronisk variant, med display til cirka det dobbelte. De harden fordel at der er ikke nogen mekaniske dele der kan gå i stykker.
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Carsten skrev:Du burde måske overveje at få nogle bedre tænd/sluk ure end dem du har valgt. De er billige men heller ikke mere værd. Der findes en elektronisk variant, med display til cirka det dobbelte. De harden fordel at der er ikke nogen mekaniske dele der kan gå i stykker.
Kan der skiftes batteri på dem? Jeg købte nemlig et, men fik det aldrig sluttet til stikkontakten -> batteriet dødt. Nu virker den ikke når jeg kommer den i kontakten...
100 *100 * 50 cm cube
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Carsten skrev:Du burde måske overveje at få nogle bedre tænd/sluk ure end dem du har valgt. De er billige men heller ikke mere værd. Der findes en elektronisk variant, med display til cirka det dobbelte. De harden fordel at der er ikke nogen mekaniske dele der kan gå i stykker.
Til gengæld har de elektronik, der kan gå i stykker :wink:

Jeg har lige præcis de samme tænd-og-sluk-ure som på billedet. Jeg skiftede en fejlende AquaMedic lyscomputer ud med disse fyre, som har kørt uden problemer i nogle år. Hvorfor skifte dem ud så længe de ikke fejler noget?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har haft 4 stk af dem, og de holdt kun ganske få måneder. De blev slidt i stifterne, så lyset ikke blev enten tændt eller slukket.
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af snogen »

ja de er´ billige ca 15 kr i ikea og 78 kr hvis du køber en hos de lokale
akvarie forretninger

det jeg ikke fik skrevet var:
at man lige, skal bruge en rum tid på planlægning af sump,
til et hjørne akv

der kan nemmelig ikke bare stå et firkantet akv der inde under
for det ville max kunne blive på 25-30 ltr

jo så skal det special bygges, og så ville jeg kunne komme op på
ca 70 ltr ,
der skal jo også være plads til skummmer osv måske senere

jeg har taget den spand der er på et af billederne og lavet en sump ud af den 50 ltr
spanden er lavet til fødevare formål så ingen giftighedder der
(der har været Øl farve i den til X-mas ) :D
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"