Krybe-strøm

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Krybe-strøm

Indlæg af flemmiov »

Vi kender vel alle til det med at sætte fingrene i baljen, hvorpå der af og til er en svag strøm i vandet, der "bidder" i nallerne...AV FOR SA...! Prøv f.eks at måle med en pol-søger. Hvad kan der gøres for at afhjælpe problemet ??
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

http://www.reefs.org/library/aquarium_n ... 996_5.html

søg evt efter "stray voltage", "grounding probe" på reefcentral.com
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af flemmiov »

Takker :D
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 8381 Tilst
Geografisk sted: 8381 Tilst DK

Indlæg af ravnox »

Ja men du kan også vende stikkene et efter et til strømmen forsvinder, men du skal bruge fingeren og ikke et måleinstrument :idea:
--- Niels som ikke har en smart quote,

250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

flemmiov - Jording af hele dit anlæg må være svaret ;)

ravnox - Vende stik ? Den er jeg ikke helt med på ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Der er delte meninger om hvor smart det er at jorde akvariet. Under alle omstændigheder er det jo nok en god idé at finde ud af hvad det er der "lækker".
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

har du et varme lægme i somregl (Jæger ) varmere
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

jeg har samme problem nogen gange, det gør sgu nass alligevel
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af snogen »

man kan jo bare tage sit måle instrument og sætte den sorte til radiatoren der er i hvertfald stel og så er det jo bare at prøve sig frem med den røde husk at sætte den på ac~1000v(derer jo ingen grund til at futte instrumentet af )

ps. når i har fået et rap over nallerne
så vær lige OBS !! på hovedpine og kvalme
i så fald kontakt lige en skadestue for at få lavet en ekg test
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af flemmiov »

Rolig..Så alvorligt er det nu heller ikke,-der hvor man oftest mærker det, er ved negle-rødderne. Der er ingen varme-legeme i vandet, men lysstof rør mm. kan ofte afgive lidt strøm til vandet, tænk bare på den kraftige cirkulation i overfladen, der får salt til at krybe. Brian : har overvejet at jorde det på et vandrør, via en ledning i sumpen. 8)
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Ved neglerødderne? Er du sikker på at det ikke bare er saltet du kan mærke i små rifter osv.?
Gedemeister
Reactions:

Indlæg af Gedemeister »

hvis du jorder husk at du kun må bruge ting der kan tåle saltvand (INGEN kobber (kobbertråd i ledning), aluminium, jern (og det meste stål) m.m da det koroderer og kan slå alt i baljen ihjel)
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af flemmiov »

Okay, prøver lige i første omgang med en alm. ledning, hvis det virker må finde en løsning på hvad den skal vikles om, inden den kommer i sumpen,- har selvfølgelig ikke et stykke ledning der er langt nok.... :(
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

stel i radiatoren ??????? :MA
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

jorde på et vandrør ?????? :pat: :OJ :D
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af snogen »

hej igen
jorde på et vandrør ??????
det var nu ikke det jeg skrev, meen så kan du jo lige fortelle ,os hvor du så vil få et godt målepunkt fra . :wink:
stel i radiatoren ???????
ja , med mindre at du bor på 19 sal ,
og rørene er lavet af pvc .
dog vil vandrør /kloarkrøerne som regl være udlignet mod jord. i almene bolig byggereier
er i ti tvivl så gå ned i kælderen. og se så om der ikke er sat kabler fast på de fleste rør
som regl fra rør til rør ,
er det tilfældet ,så er der også et målepunkt i jeres radiator , JEG MENER IKKE PERMANENT JORD HER .

men for at komme tilbage til tråden
1. så se og få fundet det svage sted
2. tag strømmen få det rengjort og isoleret det
3. evt hvis du kan få et jordspyd banket i jorden
4. hvis ikke hent jord et eller andet sted fra
5. start igen og nyd dit akvarie :D

mvh snogen
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af ravnox »

For at gå noget tilbage i tråden hvor Brian spurgte "vende stikket" jøps jeg har som gammel elektriker reddet mange underlige krildren i fingrene ved at vende stikket. I det her tilfælde ville en jording være på sin plads, men hvad kan lede strøm og holde til at være i saltvand uden at afgive giftige stoffer ?
Lidt spøjst i øvrigt står der i mange brugsanvisninger at apparatet SKAL være tilsluttet jord, men stikket er af tysk standard hvor jordringen ikke passer med den danske. samtidig står der at hvis stikket eller ledningen går i stykker må det ikke udskiftes...... ironisk :roll:
Det er almindelig kendt at akvastabils amaturer krildrer men det forsvinder hvis stikket vendes.

Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af ravnox »

Hvis overgangen er for kraftig ( > 30 ma) risikerer du også at HPFI-relæet klapper ud. :(

Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af flemmiov »

Tjaa- der er vel ingen anden udvej, end at prøve hver enkelt del af...suk.
I linket fra Gedemeister står der også bla. at det kan have skadelig virkning på fiskene ( og sikkert også korallerne ) - så det bliver tjekket imorgen.
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

har overvejet at jorde det på et vandrør, via en ledning i sumpen.
dette ville jeg nu overveje en eksta gang da du ikke kan være sikker på hvilken jordforbindelse hvis nogen overhovedet du har i dine rør. og hvis jordforbindelsen ikke er ok er du ude i at ved uheldige omstændigheder kunne du gøre dine vandhaner mv strømførende ikke en rar tanke, det er nok ikke for sjov at man trækker lange kabler gennem et hus ud til el tavlen selvom der sidder en radiator lige ved siden af det sted hvor man skal jorde feks. vaskemaskinen :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

ravnox - Ja men det er jo Danmark i en nøddeskal, de tillod disse tyske shuko stik propper, men du må ikke sætte det tyske jorben deri. Nej nej man skal klippe den af og så montere ny stikprop. Jo vist vi gjorde det da på en milliard køleskabe som elektriker men hvor mange privat personer gør det ???
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Jeg har sammen med en masse andet elektrisk udstyr købt "sydpå" også købt en Schuko fordeler.
Den har jordklemmer der passer til stikkene og så sidder de på skrå, så der kan sidde et stik i hvert hul.
Der har jeg så sat et dansk 3 benet stik på ledningen, så den kan sættes i en jordet stikkontakt.

Og kontrolleret at stikket vitterlig også er jordet. Mange gamle installationer er jo udført uden rigtig jord, og så er man jo lige vidt.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af flemmiov »

Nå,- nu er alle dele blevet kontrolleret, og krybestrømmen er der stadig. ( det eneste svage udsving var da T8 røret blev afbrudt ) Har nu købt et stykke kobberkabel, monteret det på et vandrør, og det har fjernet krybestrømmen..der er ihvertfald ingen lys i pol-søgeren mere, så nu vil jeg lige se om ikke der skulle ligge en gl. fiskestang-top, jeg kan skralde for et stykke kulfiber... :lol: -Jeg har herefter tjekket samlige vandhaner i hytten, og de giver heller ingen udsving.
kaan
Reactions:

Indlæg af kaan »

flemmiov skrev:Nå,- nu er alle dele blevet kontrolleret, og krybestrømmen er der stadig. ( det eneste svage udsving var da T8 røret blev afbrudt ) Har nu købt et stykke kobberkabel, monteret det på et vandrør, og det har fjernet krybestrømmen..der er ihvertfald ingen lys i pol-søgeren mere, så nu vil jeg lige se om ikke der skulle ligge en gl. fiskestang-top, jeg kan skralde for et stykke kulfiber... :lol: -Jeg har herefter tjekket samlige vandhaner i hytten, og de giver heller ingen udsving.
Den eneste grund man kan have til at bruge vvs systemet til jord er hvis man prøver aktivt på at dræbe den næste vvs mand der skal tilse systemet.
Til dem der måtte mene at "det har min oldefar da gjort siden ruder knægt var spæd og det er der da aldrig sket noget ved" kan jeg blot sige at det er et meget virkeligt problem at folk dør af den slags arbejdsulykker.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

flemmiov skrev:Nå,- nu er alle dele blevet kontrolleret, og krybestrømmen er der stadig. ( det eneste svage udsving var da T8 røret blev afbrudt ) Har nu købt et stykke kobberkabel, monteret det på et vandrør, og det har fjernet krybestrømmen..der er ihvertfald ingen lys i pol-søgeren mere, så nu vil jeg lige se om ikke der skulle ligge en gl. fiskestang-top, jeg kan skralde for et stykke kulfiber... :lol: -Jeg har herefter tjekket samlige vandhaner i hytten, og de giver heller ingen udsving.
Bare for at være sikker; Du har vel ikke noget kobber i kontakt med dit akvarievand?
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af snogen »

så er der jo stålvier ståltråd piano snor osv
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af flemmiov »

Hej mads. Nej,-Kobberledningen er monteret på et 15 cm fiskestangtop, som er af kulfiber-og dette leder strømmen, så kobberet kommer ikke i berøring med vandet 8)
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
aquapolle
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
19
Geografisk sted: DK6621

Indlæg af aquapolle »

Hej,

lige som info. , hvis man vil have sine Schuko stik jordet, men ikke selv vil i gang med skævbideren og skifte til danske, så har bl.a harald-nyborg konvertere til omkring kr. 40 .

mvh.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

flemmiov skrev:Hej mads. Nej,-Kobberledningen er monteret på et 15 cm fiskestangtop, som er af kulfiber-og dette leder strømmen, så kobberet kommer ikke i berøring med vandet 8)
Ok, godt nok. Synes jo bare det ville være synd hvis du mistede alt indhold grundet kobber i vandet :wink:
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

he he nej det er arrangeret så han mister konen når hun er i bad og hqien falder ned i akvariet. Så blir der råd til nye koraller. :lol:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"