Rense/lave om på stensætning.. ???
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Rense/lave om på stensætning.. ???
Hej
Jeg har tænkt mig at lave lidt om på min stensætning. Dvs omplacere lidt.
Jeg har haft lidt vrøvl med støv i akvariet på det seneste men det har fortaget sig lidt. Spørgsmålet går på om det er muligt at have koraler og fisk i baljen i mens jeg renser sten og flytter lidt rundt på det. Jeg har tænkt mig at gøre det på følgende måde.
1. tager en balje og fylder den med vand fra akvariet og flytter koralerne derover. Skal der være cirkulation osv i den? Kunne forestille mig de udskiller slim osv når jeg flytter dem og de står sammen i et kar.
2. Blæser stenene rene med en pumpe og sætter spandpumpe og 2 pumper med filtervat på.
3. flytter lidt rundt på stenene
Kan fiskene være deri i mens?
Kører permanent med rowaphos men kan der blive så meget udskildt ved rengøringen at der bliver tale om farlige koncentrationer?
Hilsen Kim
Jeg har tænkt mig at lave lidt om på min stensætning. Dvs omplacere lidt.
Jeg har haft lidt vrøvl med støv i akvariet på det seneste men det har fortaget sig lidt. Spørgsmålet går på om det er muligt at have koraler og fisk i baljen i mens jeg renser sten og flytter lidt rundt på det. Jeg har tænkt mig at gøre det på følgende måde.
1. tager en balje og fylder den med vand fra akvariet og flytter koralerne derover. Skal der være cirkulation osv i den? Kunne forestille mig de udskiller slim osv når jeg flytter dem og de står sammen i et kar.
2. Blæser stenene rene med en pumpe og sætter spandpumpe og 2 pumper med filtervat på.
3. flytter lidt rundt på stenene
Kan fiskene være deri i mens?
Kører permanent med rowaphos men kan der blive så meget udskildt ved rengøringen at der bliver tale om farlige koncentrationer?
Hilsen Kim
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions: 2
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Re: Rense/lave om på stensætning.. ???
Jo jeg har i mit gamle 470 liters, da jeg gik fra havemur til sten opsætning 
Lod alt blive i og havde blot noget filtervat i sumpen, efter et par dage hvor alt faldet til igen og så ingen parametere der ændrede sig.

Lod alt blive i og havde blot noget filtervat i sumpen, efter et par dage hvor alt faldet til igen og så ingen parametere der ændrede sig.
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- kimtil
- Kejser fisk
- 17
Hej..
Ja har en "mur" i midten af akvariet..Har også lavet et par broer, men det ser ikke særligt naturligt ud.
Så kunne man jo passende benytte sig af legligheden til at flytte lidt rundt.
Koralerne skal vel op eller hvordan.
Hilsen Kim
Ja har en "mur" i midten af akvariet..Har også lavet et par broer, men det ser ikke særligt naturligt ud.
Så kunne man jo passende benytte sig af legligheden til at flytte lidt rundt.
Koralerne skal vel op eller hvordan.
Hilsen Kim
- Brian
- Æresmedlem
- 21
- Kontakt:
Mine lå på bunde imens og lidt hist og her, tog ikke noget op.kimtil skrev:Koralerne skal vel op eller hvordan.
Hilsen Kim
Jeg ændrede min mur til en dynge i hver side med en kløft imellem.
Mere her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=9512
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- kimtil
- Kejser fisk
- 17
Er i gang nu her.
Har flyttet alle koralerne i en termokasse uden cirkulation. Hvor lang tid kan de stå der?
Hold kæft der er meget lort i stenene. Det er helt vildt man kan jo blive ved med at blæse.
Fiskene ser ud som om de har det fint. Eksperimentere stadig med stenopsætningen, men har givet meget plads at få noget af muren væk.
Har flyttet alle koralerne i en termokasse uden cirkulation. Hvor lang tid kan de stå der?
Hold kæft der er meget lort i stenene. Det er helt vildt man kan jo blive ved med at blæse.
Fiskene ser ud som om de har det fint. Eksperimentere stadig med stenopsætningen, men har givet meget plads at få noget af muren væk.
- Brian
- Æresmedlem
- 21
- Kontakt:
De er nok kommet til landet i en sådan kasse men ellers en lille pumpe i.
Ang det med dine sten så ja - af samme årsag metoden "cooking rocks" som mange amerikanere benytter sig af. Kort sagt en tømning af dine stens organiske rest materialer mm.... Søg på RC på cooking rocks...
Feks :
http://reefcentral.com/forums/showthrea ... did=437342
Ang det med dine sten så ja - af samme årsag metoden "cooking rocks" som mange amerikanere benytter sig af. Kort sagt en tømning af dine stens organiske rest materialer mm.... Søg på RC på cooking rocks...
Feks :
http://reefcentral.com/forums/showthrea ... did=437342
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- kimtil
- Kejser fisk
- 17
Har gennemført rensning og lavet ny stensætning.
Kunne ikke måle nogen ændring i værdierne.
Den ny stenopsætning og rensning kan ses her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... =a#p209773
Nu er alting fint og rent igen. Dejligt
Hilsen Kim
Kunne ikke måle nogen ændring i værdierne.
Den ny stenopsætning og rensning kan ses her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... =a#p209773
Nu er alting fint og rent igen. Dejligt

Hilsen Kim