Test Målinger

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions: 0
17
Postnummer: 6950 Ringkøbing
Geografisk sted: Vestjylland

Test Målinger

Indlæg af prezn »

Hejsa.

Har lige testet og har fået disse målinger

Ca - 420mg

Mg - 1350 mg/ppm

pH - 7,8 (skal den hæves og hvordan ?)

Si - 0 - 0.02 (Kun ikke rigtig helt forstå testen så ved ikke om det er godt)

NO3 - 0,2

No2 - 0 (Næsten 100% sikker)

Tog lige testene igen, da min algefase er ved at være ovre, der er lige lidt alger på stenene men minimalt og lidt på bagruden.
Så ville lige høre om målene er som de skal være så jeg måske snart kan komme ud og købe lidt fisk/koraller :)
Ved godt jeg skal tage de endelige test når de er helt væk, men beehøver de at være 100% væk over det hele eller?

Skal siges er HELT ny i faget :)
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Test Målinger

Indlæg af martin »

Ph'en er lidt lav, men jeg ville lade den være og se om den ikke kommer på plads af sig selv.
Resten af værdierne er fine (silikat er mere eller mindre spild af tid at måle med mindre du har problemer med alger)

Jeg ville købe en omgang cleanup crew ala, noget hugo, en stak snegle og nogle eremitter. Hugoen kommer lidt an på størrelsen af akvariet. Koraller ville jeg vente med da du stadig har lidt alger.
/martin
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg ville ikke spekulere så meget over en pH på 7.8 - Kan du sørge for at din skummer får frisk luft? Hvis den står i et skab kan det hjælpe at trække luftslangen ud af skabet. Cauplera alger i en sump hvor lyset er tændt om natten kan også hjælpe. CO2'en i vandet sænker pH'en. Typisk er den lavest om morgenen og højest om aftenen lige inden lyset slukker.
Derimod kunne din ALK/KH være interessant, specielt ved SPS koraller?

Hvis akvariet har kørt mindst 2-3 uger og du har været igennem brune->grønne alger, så ville jeg ikke se noget i vejen med og lidt levende som snegle og evt eremitkrebs.

Pas på med at komme flere fisk i nu (alt efter størrelsen på akvariet) - Dit akvarie kan helt sikkert ikke holde til fuld belastning.
Så mål ofte og vær sikker på at næringsindholdet holder sig nede og øg belastningen gradvist.

/Henrik
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

martin skrev:Ph'en er lidt lav, men jeg ville lade den være og se om den ikke kommer på plads af sig selv.
Resten af værdierne er fine (silikat er mere eller mindre spild af tid at måle med mindre du har problemer med alger)

Jeg ville købe en omgang cleanup crew ala, noget hugo, en stak snegle og nogle eremitter. Hugoen kommer lidt an på størrelsen af akvariet. Koraller ville jeg vente med da du stadig har lidt alger.
OKay så må jeg lige vente lidt og se med pH'en, men hvis den ikk ændrer sig, hvordan hæver jeg den så?

Har en hugo og 4 eremitter til at løbe rundt i mit 130 L Rsm.
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

Musiker skrev:Jeg ville ikke spekulere så meget over en pH på 7.8 - Kan du sørge for at din skummer får frisk luft? Hvis den står i et skab kan det hjælpe at trække luftslangen ud af skabet. Cauplera alger i en sump hvor lyset er tændt om natten kan også hjælpe. CO2'en i vandet sænker pH'en. Typisk er den lavest om morgenen og højest om aftenen lige inden lyset slukker.
Derimod kunne din ALK/KH være interessant, specielt ved SPS koraller?

Hvis akvariet har kørt mindst 2-3 uger og du har været igennem brune->grønne alger, så ville jeg ikke se noget i vejen med og lidt levende som snegle og evt eremitkrebs.

Pas på med at komme flere fisk i nu (alt efter størrelsen på akvariet) - Dit akvarie kan helt sikkert ikke holde til fuld belastning.
Så mål ofte og vær sikker på at næringsindholdet holder sig nede og øg belastningen gradvist.
/Henrik
Har bare et Rsm 130 L :). så jeg der er ikk nogen grund til bekymring af pH'en ?
Hvad star ALK/KH for :)?
Alvariet har kørt sammenlagt i hvert fald en halvanden måned, og har været i algefasen i godt 3 uger nu. (Har en hugo og 4 eremitter til at løbe rundt)

Det har jeg læst mig frem til det med fiskene og belastningen, må maks have omkring 6-7 fisk...
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Nej jeg ville som nævnt ikke bekymre mig om pH'en, men hvis blot med lidt frisk luft kan hæve den er det jo ikke nogen skade til.
- Prøv at måle om morgenen og om aftenen.
- Eventuelt lette lidt på låget en dag og lave samme trick når låget har stået på klem hele dagen. Det kan også hjælpe.

Alkalinitet (Alk)/ Karbonat Hårdhed (KH) - kan svinge ret voldsomt, indtil akvariet er indkørt og det er ikke noget stenkoraller er glade for (RIP). Jeg måler stort set kun pH når jeg har brug for at justere min KH fordi KH justering også flytter pH'en (op eller ned alt efter om jeg bruger bagt eller "rå" natron)

Summa sumarum mht fiskene, var blot at du ikke skal hælde dem alle i samtidigt. Jeg fodre altid ekstra godt når jeg har fået nye fisk og hvis du plumper 4 nye fisk i skal dit akvarie lige pludselig nedbryde en hel masse mere næring og det kan det ikke lige uden videre.
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

Musiker skrev:Nej jeg ville som nævnt ikke bekymre mig om pH'en, men hvis blot med lidt frisk luft kan hæve den er det jo ikke nogen skade til.
- Prøv at måle om morgenen og om aftenen.
- Eventuelt lette lidt på låget en dag og lave samme trick når låget har stået på klem hele dagen. Det kan også hjælpe.

Alkalinitet (Alk)/ Karbonat Hårdhed (KH) - kan svinge ret voldsomt, indtil akvariet er indkørt og det er ikke noget stenkoraller er glade for (RIP). Jeg måler stort set kun pH når jeg har brug for at justere min KH fordi KH justering også flytter pH'en (op eller ned alt efter om jeg bruger bagt eller "rå" natron)

Summa sumarum mht fiskene, var blot at du ikke skal hælde dem alle i samtidigt. Jeg fodre altid ekstra godt når jeg har fået nye fisk og hvis du plumper 4 nye fisk i skal dit akvarie lige pludselig nedbryde en hel masse mere næring og det kan det ikke lige uden videre.
Men må da lige prøve det med at lette låget og måle ph'en om aftenen for at se om der er forskel.
Men lige igen, er det et testsæt KH? har jeg ikke hvis det er.
Hehe godt klar over det med fiskene :) men tak for den pæne svar :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"