Bio Calcium hæver KH men ikke Ca
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Bio Calcium hæver KH men ikke Ca
Jeg har gennem de seneste par uger forsøgt at hæve Ca lidt med Tropic Marin's Bio Calcium pulver.
Jeg har dog efterfølgende kunne konstatere, at Ca stort set ikke er blevet højere. I stedet er KH steget fra 7 til 11,5.
Hvad har I andre af erfaringer med det produkt? (Eller tilsvarende...)
Jeg har dog efterfølgende kunne konstatere, at Ca stort set ikke er blevet højere. I stedet er KH steget fra 7 til 11,5.
Hvad har I andre af erfaringer med det produkt? (Eller tilsvarende...)
- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Næstved
Re: Bio Calcium hæver KH men ikke Ca
Jeg har samme erfaring og stoppede med at bruge det af samme årsåg. Det hæver KH voldsomt j forhold til CA. Dog hævede det CA for mig, men KH var umulig at styre og strøg i vejret.
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Tak for dit svar Bruno! Det var da ærgeligt. Så har jeg en hel bøtte af det stående til ingen verdens nytte. 
Det skal dog nævnes, at det også har hævet Ca hos mig. Men det er godt nok ikke meget, hvis man tager den store ændring i KH i betragtning. Ca er steget med cirka 10.
Er selvfølgelig stadig meget interesseret i at høre flere erfaringer! Også meget gerne om produkter, som rent faktisk virker.

Det skal dog nævnes, at det også har hævet Ca hos mig. Men det er godt nok ikke meget, hvis man tager den store ændring i KH i betragtning. Ca er steget med cirka 10.
Er selvfølgelig stadig meget interesseret i at høre flere erfaringer! Også meget gerne om produkter, som rent faktisk virker.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Jeg har brugt det og gør det stadig når det er nødvendigt, dog uden at kontrollere KH efterfølgende (Måler altid inden) - Jeg må prøve at måle KH efter jeg har tilsat næste gang.. Min Ca er steget som forventet.
MVh
Henrik
MVh
Henrik
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hos Decocean og Klovnfisken, kan du købe ren calcium klar til at blive blandet op i vand.
Prsien er ca 120-150 kroner for en bøtte med ca 1 kilo. Og der er til rigtigt mange liter vand.
Prsien er ca 120-150 kroner for en bøtte med ca 1 kilo. Og der er til rigtigt mange liter vand.
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Musiker -> Ja, det kunne da være interessant at se, om det har samme effekt på din KH.
Der står dog også på bøtten, at der "initially" nok skal tilsættes mere end efter forskrifterne for at se en stigning. Så dette kan muligvis være skylden til, at jeg ikke har set nogen stor ændring i værdien. Men vil ikke tilsætte mere lige foreløbig, da KH efterhånden er rigeligt høj. Ca er da også på 390 nu, så er absolut ikke kritisk.
Carsten -> Tak for tippet. Har du en idé, om det har nogen indflydelse på KH? Jeg troede faktisk, at det fra Tropic Marin også stort set bestod af ren calcium.
Der står dog også på bøtten, at der "initially" nok skal tilsættes mere end efter forskrifterne for at se en stigning. Så dette kan muligvis være skylden til, at jeg ikke har set nogen stor ændring i værdien. Men vil ikke tilsætte mere lige foreløbig, da KH efterhånden er rigeligt høj. Ca er da også på 390 nu, så er absolut ikke kritisk.
Carsten -> Tak for tippet. Har du en idé, om det har nogen indflydelse på KH? Jeg troede faktisk, at det fra Tropic Marin også stort set bestod af ren calcium.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er meget lang tid siden jeg selv har brugt det, og da i begrænset mængde. Husker desværre ikke hvordan det indvirkede på Kh. Tror faktisk ikke at jeg over hovedet målte for det.
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Jeg fik foræret en smule calcium chlorid af Carsten. Jeg har nu haft lejlighed til at tilføre det og teste løbende, om det skulle have nogen virkning på KH, PH osv.
Jeg har hævet Ca fra 365 -> 415 i løbet af en uge med cirka 30g calcium chlorid. Ingen effekt på hverken PH eller KH. Jeg kan dog læse mig frem til, at dette muligvis ikke er den rigtige måde at gøre det på, da det ændrer på ionbalancen. Hvad dette præcis betyder, ved jeg dog ikke!?
Jeg har hævet Ca fra 365 -> 415 i løbet af en uge med cirka 30g calcium chlorid. Ingen effekt på hverken PH eller KH. Jeg kan dog læse mig frem til, at dette muligvis ikke er den rigtige måde at gøre det på, da det ændrer på ionbalancen. Hvad dette præcis betyder, ved jeg dog ikke!?
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Du skal bare have dine KH og CA værdier til at passe sammen. Du bliver derfor nødt til at tilsætte CA og KH i deres rene form.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: Nordborg
- Kontakt:
Calsium clorid forrykker ionbalancen og bør kun bruges til at rykke ca på palds efterfølgende vedligehold bør ske med noget andet.
Med venlig hilsen
Reeflife
http://www.reeflife.dk
info@reeflife.dk
MSN: reeflife@live.dk
--------------------------------------------------------
Altid frisk med et godt tilbud.
Reeflife
http://www.reeflife.dk
info@reeflife.dk
MSN: reeflife@live.dk
--------------------------------------------------------
Altid frisk med et godt tilbud.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Hvis du udelukkende bruger kalciumklorid og natron til at regulere Ca og KH, vil du, over tid, forrykke ion-balancen, som du også selv skriver.
Når du opløser hhv. kalciumklorid og natron i vandet, får du følgende ioner frit i vandet:
Kalcium-klorid -> Ca + Cl
Natron -> NatriumHydrogenKarbonat -> Na + H + CO3
Når de eneste ioner, som "forbruges" i systemet er Ca og CO3 (hhv. kalcium og karbonat), vil de resterende ioner være i overskud: Na + Cl + H
Altså er der NaCl (køkkensalt) og hydrogen i overskud - NaCl øger selvfølgelig saliniteten og hydrogen sænker pH-værdien (dette modvirkes som regel af bufferkapaciteten).
Balling-systemet har, for at undgå denne skævvridning, en ekstra tilsætning med NaCl-frit salt - denne blanding indeholder "alt det andet, som ikke er køkkensalt", som normalt er i det salt du blander vand af og som derfor kompencerer for de overskydende ioner. Til gengæld vil saliniteten stige over tid.
Red:
Inden eventuelle kemikere begynder at skabe sig, er det måske på sin plads at pointere, at ovenstående, på ingen måde, er afstemt efter elektronantal.
/Kim
Når du opløser hhv. kalciumklorid og natron i vandet, får du følgende ioner frit i vandet:
Kalcium-klorid -> Ca + Cl
Natron -> NatriumHydrogenKarbonat -> Na + H + CO3
Når de eneste ioner, som "forbruges" i systemet er Ca og CO3 (hhv. kalcium og karbonat), vil de resterende ioner være i overskud: Na + Cl + H
Altså er der NaCl (køkkensalt) og hydrogen i overskud - NaCl øger selvfølgelig saliniteten og hydrogen sænker pH-værdien (dette modvirkes som regel af bufferkapaciteten).
Balling-systemet har, for at undgå denne skævvridning, en ekstra tilsætning med NaCl-frit salt - denne blanding indeholder "alt det andet, som ikke er køkkensalt", som normalt er i det salt du blander vand af og som derfor kompencerer for de overskydende ioner. Til gengæld vil saliniteten stige over tid.
Red:
Inden eventuelle kemikere begynder at skabe sig, er det måske på sin plads at pointere, at ovenstående, på ingen måde, er afstemt efter elektronantal.
/Kim
Senest rettet af Nolan ons 19. nov 2008 14:30, rettet i alt 1 gang.
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Okay... Så går jeg ikke ud fra, at det er helt tosset det jeg har gjort alligevel. Jeg har stadig en KH på 9 cirka.
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: Dragør
Jeg bruger også Tropic Marins Bio Calcium, det har fungeret fint for mig. Det hæver fint Ca niveauet.