begynder 180L

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
NikolaiK
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet

begynder 180L

Indlæg af NikolaiK »

hej alle.

jeg har i et stykke tid siddet og læst her på saltvandsforum, og syns det virker vildt spændende det her med saltvand!
jeg har i forvejen et 180l akvastabil med cichlider, der har kørt et par år, som jeg overvejer om jeg skal forsøge at lægge
om til saltvand!
jeg tror jeg har styr på det meste af hvad jeg skal bruge til det, og har også et gammelt 56l akvarie, jeg planlægger at bruge
til sump!
men jeg er lidt i tvivl med lyset i akvastabil akvariet! jeg har et heldækkende effektline armatur med 2x30w t8 rør, som jeg muligvis laver om til
t5! men det er jo heldækkende, og jeg kan se at de fleste har åbne armaturer, vil jeg få problemer med at det er lukket?
og både armaturet og kanter på akvariet, er i alu, vil dette også give problemer?

på forhånd tak :happy:

mvh nikolai
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: begynder 180L

Indlæg af kimtil »

Hey..

Vil sige du skal skifte til t5... som min.

Du vil nok få en smule problemer med varmen. Du kan evt se nogle andre her på siden der har monteret blæsere i deres heldækkende amaturer. Det er nok ikke noget problem nu, men tror det bliver det til sommer.

Du skal nok have en del t5 hvis det kun er det du vil køre med, men det kommer jo også an på hvilke koraler du ønsker at have.

Hilsen Kim
NikolaiK
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17

Indlæg af NikolaiK »

ja jeg har godt set folk sætter blæsere og sådan i, men vil det ikke afhjælpe på det hvis man lader en side i armaturet stå åbent?
eller må jeg jo til at hugge en gammel pc op!
jamen jeg vil gerne nøjes med fisk og lidt smådyr, men man ved jo aldrig, jeg ved selv fra ferskvand at det hurtigt griber om sig! hehe
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af kimtil »

hey..

Altså hvis du kun vil have fisk osv. så er lyset jo ikke det store problem jo.

Hvis du kun har t5 i for at "belyse" akvariet så bliver varmen nok ikke noget problem.

Men lur mig om ikke der går ca. 5 sek før du begynder at tænke koraler og andet godt når først du er kommet i gang..

Saltvand er farligt og vanedannende... :dizzy:

Hilsen kim..
dennisp
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: 9200 Aalborg SV

Indlæg af dennisp »

jeg vil sælge det gamle som der er med fisk og det hele!
købe et nyt uden alu rammer. !!
650 balje med 130 sump, 2 x 250hqi og 2 x 54 T5, Cirkulation 21.000, 2x bubbel magus skummer. deltec509 nitratfiler
M.V.H
Dennis
NikolaiK
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17

Indlæg af NikolaiK »

hehe, nej du har sgu nok ret! :biggrin: men er elektriker, så mon ikke man hurtigt kan fikse noget ordentligt lys, når det griber om sig! :hehe:
NikolaiK
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17

Indlæg af NikolaiK »

okay, er der nogen der har erfarringer med hvor meget det tærrer på aluet?
dennisp
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: 9200 Aalborg SV

Indlæg af dennisp »

alle jeg har snakked med som har saltvand fraråder det pga. aluen ruster.
huis du absolut skal bruge dit gamle akvarie skal du sørge for at fuge indersiden op med akvariesilikone så vandet har svære ved at nå alluen.
problemet bliver nok med det heldækkende amatur. hvis det også er allu.

bare min algeskraber er i berøring med saltvand og jeg glemmer at vaske den i færskvand efter brug, er den rusten næste gang.
650 balje med 130 sump, 2 x 250hqi og 2 x 54 T5, Cirkulation 21.000, 2x bubbel magus skummer. deltec509 nitratfiler
M.V.H
Dennis
NikolaiK
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17

Indlæg af NikolaiK »

okay, troede egentligt alu irrer/korriderer ;) men det kan da godt være man skaulle overveje nyt akvarie så, det ville sgu være ærgerligt at ødelægge et så fint akvarie!
NikolaiK
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17

Indlæg af NikolaiK »

okay, troede egentligt alu irrer/korriderer ;) men det kan da godt være man skaulle overveje nyt akvarie så, det ville sgu være ærgerligt at ødelægge et så fint akvarie!
NikolaiK
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17

Indlæg af NikolaiK »

Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Græsted

Indlæg af akemedes »

jeg ville vælge et nyt akvari hvis det var mig.. Har selv lige købt et 130 liter (brugt) med skab og overløb 500 kr. så herregud det er ikke det der skal velte budgetet
Intet vand til mig lige pt.

Det er ingen skam at spørge.. :)
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af mipe »

NikolaiK skrev:okay, er der nogen der har erfarringer med hvor meget det tærrer på aluet?
Ja, jeg er absolut uenig, gi akvariet silikone invendigt og smør alle udvendige overflader med WD40 eller anden tynd olie så sker der intet med aluet.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af mipe »

dennisp skrev: bare min algeskraber er i berøring med saltvand og jeg glemmer at vaske den i færskvand efter brug, er den rusten næste gang.
Din algeskraber er af stål og ikke alu.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Et akvaire med aluminiums ramme er helt ok. Jeg har selv haft flere af slagsen.
Og grunden til de blev skiftet var ikke fordi aluminiumen korroderede, men at akvarierne blev for små.
Grunden til at man fuger toppe med silicone, er ikke for at forhindre korrodering, men for at forhindre salt i at vandre ovenud af akvariet, og ind under rammen. Det salt som kommer der ind er umuligt at få ud, og sammen med kondensvand, giver det saltstriber på glasset.
Det aluminium som bruges til akvarierne er eloxeret, og korroderer ikke bare lige sådan.
Jeg havde et stykke liggende i min gamle sump i 2 år, og bort set fra at det var blevet mere gråt i farven, havde det ikke ændret sig overhovedet.

WD 40 er det ikke noget manbruger i bil motorere?? Så vil jeg sige et meget dårligt råd.
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af kimtil »

Hey...

Havde selv et 250 med alu-kant. Det var ikke det store problem. Der skal bare hyppig aftøring til så kan det sagtens forblive pænt.
Men som der bliver sagt skal der fuges under kanten. Havde problemer med at saltet trak op under og lavede grisse fy på ruden. Dem vil man jo gerne have pæne. Men i så fald du skulle sælge akvariet igen giver det vel heller ingen problemer med fugede kanter. Det kan sagtens laves pænt. Det sidder jo kun oppe under rammen.

WD 40 ville jeg holde langt væk fra mine fisk.... Er sku rimelig sikker på de vil få det rigtig skidt hvis det kom i vandet... Bare tænk på hvor meget vi prøver på at opretholde de perfekte værdier i vandet.

Hilsen Kim
NikolaiK
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17

Indlæg af NikolaiK »

okay, ja der er delte meninger om det! men hvis der ikke sker noget ved det, vil jeg da helst beholde mit nuværende, for syns det passer godt i stuen!

wd40? vil det ikke på et tidspunkt havne i akvariet?
NikolaiK
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17

Indlæg af NikolaiK »

kimtil skrev:Hey...

Havde selv et 250 med alu-kant. Det var ikke det store problem. Der skal bare hyppig aftøring til så kan det sagtens forblive pænt.
Men som der bliver sagt skal der fuges under kanten. Havde problemer med at saltet trak op under og lavede grisse fy på ruden. Dem vil man jo gerne have pæne. Men i så fald du skulle sælge akvariet igen giver det vel heller ingen problemer med fugede kanter. Det kan sagtens laves pænt. Det sidder jo kun oppe under rammen.

WD 40 ville jeg holde langt væk fra mine fisk.... Er sku rimelig sikker på de vil få det rigtig skidt hvis det kom i vandet... Bare tænk på hvor meget vi prøver på at opretholde de perfekte værdier i vandet.

Hilsen Kim
hehe, havde ikke lige set det du skrev! :wink:
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af mipe »

Olien skal jo ikke i akvariet, bare et tyndt lag på alle udvendige alu overflader, så får man ikke de grå matte ætsninger som saltet vil lave, det er ihvertfald lige til at tørrer af.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

mipe skrev:Olien skal jo ikke i akvariet, bare et tyndt lag på alle udvendige alu overflader, så får man ikke de grå matte ætsninger som saltet vil lave, det er ihvertfald lige til at tørrer af.
Olie har det under alle omstændigheder med at finde vej til vandet. Og det er ingen god kombination
NikolaiK
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17

Indlæg af NikolaiK »

ja ydersiden muligvis godt tåle en gang wd40, men det er vel på indersiden, i feks armaturet, at der er størst salt belastning, og det vand der fordamper op i armaturet, drypper jo ned i vandet igen!
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af kimtil »

Det kan du ikke rigtig gøre noget ved andet end at tørre det af tit...

Det er jo heller ikke sådan det irrer over natten...

Hvis du ikke skal se på det betyder det jo heller ikke så meget...

Men et nyt akvarie (brugt) med overløb er jo heller ikke den største investering.. Det er jo alt udstyret der kommer ved siden af.

Det jeg har lært under min opstart er "GØR DET ORDENTLIG FØRSTE GANG"

Ellers bliver det meget dyrere og meget mere besværligt. (ikke at sige måden du gør det på ikke er ordentligt)

Det skal bare svare til de forventninger du har til akvariet ellers bliver du træt af det...

Hilsen Kim
NikolaiK
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17

Indlæg af NikolaiK »

ja, men nu vil jeg jo godt beholde mit akvaire, og jeg spørger jo til det med om aluet kan holde til det, fordi jeg nødig vil ødelægge det med det samme, ud over det med aluet, så er akvariet vel lige så godt som alle mulige andre akvarier til saltvand, så vil da mene at det er den ordentlige måde at gøre det på? :happy:
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af kimtil »

Jo selvfølgelig er det en ordentlig måde at gøre det på... Det kan sagtens lade sig gøre..

Det bliver spændende at følge din opstart.

Håber ikke du misforstod mig...

Hilsen Kim
NikolaiK
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
17

Indlæg af NikolaiK »

nej slet ikke, derfor den lille smiley! :wink:
så må vi bare se om jeg kan komme af med den nuværende bedrift. eller om den lokale akvarie mand vil adoptere dem!
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"