Hvad er Jeres mening om denne sump

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Hvad er Jeres mening om denne sump

Indlæg af Kasper j. »

Jeg har købt et nyt akvarium på 350 liter med 80 liter sump :-) men synes ikke at sumpen er sum den burde være :? Jeg har vedlagt nogle billeder. Problemet er at de glas plader der adskiller de 3 kamre, går næsten op til skummerens kant og jeg frygter at noget af vandet ryger på gulvet. Synes haller ikke at en højde på 25 cm er ret meget.. Hvad siger I skal jeg evt. købe en anden sump eller beskærer glaspladerne?
Sump1.jpg
Sump1.jpg (39.91 KiB) Vist 629 gange
Sump2.jpg
Sump2.jpg (34.28 KiB) Vist 630 gange
Sump3.jpg
Sump3.jpg (30.63 KiB) Vist 629 gange
Brugeravatar
mestermc
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvad er Jeres mening om denne sump

Indlæg af mestermc »

Der er jo også det at skulle noget gå galt skal vandet fra overløbet være i sumpen, og det er der ikke meget plads til når de er så høje, og selve sumpen er heller ikke særlig høj, så det er ikke meget vand der kan være deri og vandstanden til en skummer evt kunne også blive lidt af et problem sikkert.
Jeg skulle gerne få en ny sump her en af dagene, og så har jeg en sump i overskud snart, skulle det have interesse kan du jo komme forbi og kigge :)
Nu med RSM130
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Det er fuldstændigt sådan min sump er konstrureret, der er konstant vandstand i kammer 1 (skummer) og kammer 2 (refugie med lys) og så kun variable vandstand i kammer 3 (returpumpe). Der er overløb mellem alle tre kamre og så vidt jeg kan se det på dine billeder er den ene plade lavere end den anden hvilket vil give to overløb.

Spørgsmålet er så blot om du kan have så lav vandstand i kammer 3 (som så også skal indeholde osmolator) at du kan have overfladevandet fra akvariet i tilfælde af at returpumpen ikke kører. Vandstadensbehovet i kammer 3 bestemmes af returpumpen (der må ikke suges luft med ned).
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Hougaard pladerne mellem overløbene er faktisk lige høje, det er bare billederne der ikke er så gode, men tror at jeg vil lave en ny sump som er noget højere, for har fint plads til det under akvariet og så er der meget mere sikkerhed i det. Nu jeg jo aldrig kørt med sump før så jeg må hellere vælge den idiot sikre løsning;-) . Så er der også bedre plads til LS og mikroalger til at tage noget at NO3 i vandet.

Mestermc jeg vil da gerne se din gamle sump, hvad er målene?
Brugeravatar
mestermc
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af mestermc »

80-40-35 lxhxb
Men du kan bare kigge forbi en dag.
Nu med RSM130
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Jeg vil gerne se sumpen i næste uge, den passer fint under mit akvarium og så har jeg stadig plads til at vand behunder :-)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"