Saltvandsverdens svar på neonfisk
- -Bagger-
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 7400 Herning
Saltvandsverdens svar på neonfisk
Hrmmm ja lidt et sjovt spørgsmål måske, men nogen der kender en fin, lille, nem, billig og gerne stimefisk? -Kort fortalt, en salt-"neonfisk".
Open mind for a different view..
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Valby
Re: Saltvandsverdens svar på neonfisk
Chromis, dem har jeg de er fint "fyld" der er fremme hele tiden og har en rigtig flot farve.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
cromis viridis+artsfæller
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der er også flere af de små Apogon arter som er både rimeligt små, stimer meget og er flotte i farven.
- TorbenC
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6760 Ribe
Og de kræver normalt heller ikke så meget svømmeplads som Chromis Viridis m.m.Carsten skrev:Der er også flere af de små Apogon arter som er både rimeligt små, stimer meget og er flotte i farven.
En af mine yndlings er Apogon Leptacanthus http://dk.reeflex.net/tiere/311_Apogon_leptacanthus.htm
Super let og kan blive ret så fed i farverne! (Billederne på Reeflex retfærdigør ikke fisken)
- -Bagger-
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
Orv, ja de små Apogon ser ret hyglige ud, men øhmn hvor mange vil et godt bud være jeg kunne sætte i mit 190L... der går pt. kun 3 klovne, og lidt småkravle (snegle, rejer osv.)
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Jeg har 8 stk. gående i mit akvarie, super fed fisk som står som stime konstant.
Mon ikke du kan putte 5-6 stk. i dit akvarie, da de ikke kræver den store svømme plads.
En anden mulighed kunne også være Nemateleotris magnifica: http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pcatid=168
Mon ikke du kan putte 5-6 stk. i dit akvarie, da de ikke kræver den store svømme plads.
En anden mulighed kunne også være Nemateleotris magnifica: http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pcatid=168
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 3600 Frederikssund
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: 3600 Frederikssund
Hvad koster sådan nogle små fisk?
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg købte mine som et tilbud i Klovnfisken: 4stk= kr. 200,- så det er ikke de dyreste fisk i vores akvarier 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det er bestemt en flot fisk, men den kan ikke gå i stimer, de lever parvis.Lord Mike skrev: En anden mulighed kunne også være Nemateleotris magnifica: http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pcatid=168
- -Bagger-
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
Tak for forslagene, det er lige netop sådanne fisk jeg har været lidt på jagt efter
De her Apagon Leptacanthus, er det nogle man normalt finder, eller bør de bestilles hjem? Til den pris blir jeg da nødt til at prøve nogen af dem... øhmn skal de have en naturlig "fjende" i akvariet for at holde sig i stimer, eller går de altid i stimer?

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Så vidt jeg orienteret, holder de sig altid sammen.
Klovnfisken plejer at have dem hjemme, men ellers kan du bestille dem, til den næste sending.
Klovnfisken plejer at have dem hjemme, men ellers kan du bestille dem, til den næste sending.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg fik at vide af Carsten i Decocean at netop denne (Nemateleotris magnifica) kunne gå i stimer hvorimod feks. Nemateleotris decora holdes parvis. Hvis dette ikke passer så skal jeg vist lige have fat i Carsten igenCarsten skrev:Det er bestemt en flot fisk, men den kan ikke gå i stimer, de lever parvis.Lord Mike skrev: En anden mulighed kunne også være Nemateleotris magnifica: http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pcatid=168

- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Stime eller ej, så har de ret kedelig svømmeadfærd, hvis man forventer at putte nogle neon-lignene fisk i akvarietLord Mike skrev:
Jeg fik at vide af Carsten i Decocean at netop denne (Nemateleotris magnifica) kunne gå i stimer hvorimod feks. Nemateleotris decora holdes parvis. Hvis dette ikke passer så skal jeg vist lige have fat i Carsten igen

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jeg har haft dem flere gange, og hvergang har det endt med at de har stået i hvert sit hjørne, det var der ikke meget stime over.Lord Mike skrev:Jeg fik at vide af Carsten i Decocean at netop denne (Nemateleotris magnifica) kunne gå i stimer hvorimod feks. Nemateleotris decora holdes parvis. Hvis dette ikke passer så skal jeg vist lige have fat i Carsten igenCarsten skrev:Det er bestemt en flot fisk, men den kan ikke gå i stimer, de lever parvis.Lord Mike skrev: En anden mulighed kunne også være Nemateleotris magnifica: http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pcatid=168
Prøv at læse om dem http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... nifica.htm
Der står både at de ikke går i stimer andet end i forhandlerens akvarie og at de har en tendens til at lege flyvefisk.
Jeg har fundet flere på gulvet.
Men du får ham nok ikke til at indrømme at han har fejlet.
Senest rettet af Carsten tirs 7. okt 2008 12:23, rettet i alt 1 gang.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jamen kan du da nævne en fisk som går i stime og samtidig svømmer meget rundt i akvariet, jeg kender ikke en fisk der gør dette.Mikkel E skrev:Stime eller ej, så har de ret kedelig svømmeadfærd, hvis man forventer at putte nogle neon-lignene fisk i akvarietLord Mike skrev:
Jeg fik at vide af Carsten i Decocean at netop denne (Nemateleotris magnifica) kunne gå i stimer hvorimod feks. Nemateleotris decora holdes parvis. Hvis dette ikke passer så skal jeg vist lige have fat i Carsten igen
Carsten jeg har 5 stk gående i mit akvarie, disse står tæt sammen med en enkelt afstikker engang imellem, det skal dog siges at de ikke har gået i akvarie ret lang tid endnu.Carsten skrev:Jeg har haft dem flere gange, og hvergang har det endt med at de har stået i hvert sit hjørne, det var der ikke meget stime over.Lord Mike skrev:Jeg fik at vide af Carsten i Decocean at netop denne (Nemateleotris magnifica) kunne gå i stimer hvorimod feks. Nemateleotris decora holdes parvis. Hvis dette ikke passer så skal jeg vist lige have fat i Carsten igenCarsten skrev:Det er bestemt en flot fisk, men den kan ikke gå i stimer, de lever parvis.Lord Mike skrev: En anden mulighed kunne også være Nemateleotris magnifica: http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pcatid=168
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
KirurgerLord Mike skrev: Jamen kan du da nævne en fisk som går i stime og samtidig svømmer meget rundt i akvariet, jeg kender ikke en fisk der gør dette.

- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Mikkel, har du overhovedet set trådens overskrift.....
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: amager
ja kiruger er en stimefisk...når spøg til side, men jeg giver carsten ret denne magnifica er en underlig flot fisk, jeg har haft dem nogle gange nu og jeg har ikke en i live mere, de springer og stresser hinanden ihjel! og det har kun været 2 ad gangen jeg har haft, og det er de eneste fisk jeg har tabt. i mange år nu....
- -Bagger-
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
190L og så en stime kiruger... Hrmmm... er ikke sikker på det er verdens bedste idé?? men er der nogen der ved hvor nemme de er at holde de her små soldaterfisk? Er de lige så nemme som neonfisk
Og forresten, avler de lige så nemt som kauderni?

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Dem jeg har set inde hos klovnfisken, der har hannen jævnligt gået med æg i munden. Hvor små ungerne er når de lukkes ud ved jeg desværre ikke noget om, men små er de. Om de er så store at de kan spise artemia tvivler jeg på.
Jeg har desværre ingen egen erfaring med hvor holdbare de er i akvariet.
Jeg har desværre ingen egen erfaring med hvor holdbare de er i akvariet.
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
jeg har haft en flok Apagon Leptacanthus i et par år, men idag er der kun 2 tilbage. De er nu næsten 8cm.
De er meget grådige af deres størrelse, holder altid tæt sammen og har deres egen lille hakkeorden.
I naturen lever de mørkt og dybt i huller og sprækker i revet.
På dykkerture har jeg ofte set dem i kæmpeflokke, i vrag hvor vandet er mørkt og stille.
De kaldes også populært for glasfisk og er en nem fisk.
De er meget grådige af deres størrelse, holder altid tæt sammen og har deres egen lille hakkeorden.
I naturen lever de mørkt og dybt i huller og sprækker i revet.
På dykkerture har jeg ofte set dem i kæmpeflokke, i vrag hvor vandet er mørkt og stille.
De kaldes også populært for glasfisk og er en nem fisk.

- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Ja, men også lidt der jeg vil hen. Der er ikke rigtig nogle fisk i saltvandsverdenen der opfører sig som Neonfisk hvis de skal have samme størrelse. Chromis er nok dem der kommer tættest på, men det er heller ikke altid at de vil gå i stimer.Lord Mike skrev:Mikkel, har du overhovedet set trådens overskrift.....