Hvem bruger zeovit i dk....
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Hvem bruger zeovit i dk....
Hey
Har læst en del på zeovit.com men det kan da ikke passe der ikke er mere end 3 brugere i dk...
Har nemlig overvejet det kraftigt og kunne da godt tænk mig at se et kørende system....
Hilsen Kim
Har læst en del på zeovit.com men det kan da ikke passe der ikke er mere end 3 brugere i dk...
Har nemlig overvejet det kraftigt og kunne da godt tænk mig at se et kørende system....
Hilsen Kim
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 5500 middelfart
Re: Hvem bruger zeovit i dk....
jeg bruger også zeovit og er startet for 3 måneder siden. der er rigtig god vækst men det tager lidt tid at vende korallerne til det nye miljø
hilsen ulrik
hilsen ulrik
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 18
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: fyn
jeg bruger også zeovit har brugt det snart 12 uger og der er allerede store fremskridt
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Jeg har brugt grundsystemet i 6 uger for at få det næringsfattige miljø. Jeg ser frem til at det er på plads så jeg kan begynde at tilsætte de mere spændende ting. Det går fremad men Zeovit er helt sikkert for de tålmodige
som kan vente på at tingene langsomt ændrer sig...uden at pille ved en masse.
som kan vente på at tingene langsomt ændrer sig...uden at pille ved en masse.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Nu er det jo sådan at langt fra alle saltvands-nørder i DK bruger forum(mer) som dette, så det antal du kommer frem til her kan du slet ikke tage for givet.kimtil skrev:Hey
Har læst en del på zeovit.com men det kan da ikke passe der ikke er mere end 3 brugere i dk.
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
hey..
Nej ved da godt der er flere... HEHE
Men syntes nu også det kunne være rart at kunne trække erfaring fra folk der har været i gang et styke tid..
TIl jer der har skrevet mange tak... Bruger i startsættet eller noget DIY?
Hilsen kim..
Nej ved da godt der er flere... HEHE
Men syntes nu også det kunne være rart at kunne trække erfaring fra folk der har været i gang et styke tid..
Hilsen kim..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Startsæt og ikke andet. Koster 1795 kr. kan vist ikke betale sig at rode med DIY...det skal være nem at ryste stenene ellers får man det bare ikke gjort.kimtil skrev:hey..
Hilsen kim..
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Jeg har brugt Zeo siden maj. Er rigtig godt tilfreds med det... Bruger min egen lille reaktor, lavet af et par 2 liters sodavandsflasker. Dog udelukkende fordi jeg skal have købt, skummer, returpumpe, cirkulation osv.. ind til et større akvarie og regner med at købe det hele samlet.
Bruger stadig kun grundelementerne og regner heller ikke med at ændre på det, før det nye akvarie er oppe og stå.
/henrik
Bruger stadig kun grundelementerne og regner heller ikke med at ændre på det, før det nye akvarie er oppe og stå.
/henrik
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Men er den grundpakke nok til at ændre farverne på korallerne?? Er den ikke "bare" til at gøre vandet næringsfattigt??
- Mathias_C
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9330 Dronninglund
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Nordjylland
Et næringsfattigt miljø må alt andet lige også give bedre farver
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jooh!..men i og med akvariet bliver næringsfattigt skulle farverne også blive bedre, men jeg tror at det først rigtigt siger "Pang!" når man begynder med nogle af de øvrige tilsætninger.....men igen!...ja... zeovit kræver tålmodighed! Der er eksempler på at det kan tage op til et år at opnå stabilitet og lave værdier i et kørende system. Det er noget mere taknemmeligt at arbejde med et nystartet akvarie.christiantt skrev:Men er den grundpakke nok til at ændre farverne på korallerne?? Er den ikke "bare" til at gøre vandet næringsfattigt??
På de 8 uger jeg har kørt Zeovit er mit NO3 niveau faldet fra 20-30 ppm til 5. De første ca. 6 uger skete der tilsyneladende intet. PO4 viser 0 med Salifert og har altid gjort det. Men det dyre sæt fra Rowa (Merck) viser 0,015-0,030 ppm. Nogle kloge hoveder siger at det er næsten umuligt at komme ned under denne værdi, så det er vel godt nok!
Det tydeligste eksempel jeg har på farveændring er en lyse-rød/brun Hystrix som nu hR fået den pink farve den bør have. Det skal så siges at jeg ikke har acropora endnu....det er jo nok hos den type koraller at man bedst ser en farveudvikling, men jeg har bestemt mig til ikke at komme sarte koraller i akvariet før miljøet er perfekt.
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8464 Galten
- Geografisk sted: Østjylland (hjertet i danmark)
Har kørt med det i 8 uger nu og kan se at der ihvertfald sker en masse med næringsreduktionen i baljen
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Mathias_C - Jeg mente da heller ikke at det ikke var godt. Jeg ville bare høre om der var andre ting i grundpakken. F.eks. sådan noget tilsætning som Leif snakker om at man kan købe udover.
Og i den der grundpakke der, var der en reaktor som selv skubbede rundt i stenene i den??
Og i den der grundpakke der, var der en reaktor som selv skubbede rundt i stenene i den??
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det rådes til at man først begynder med de andre tilsætninger når man er i mål og har et stabilt næringsfattigt miljø.
Mht farverne. Så kan jeg se at mine acroporaer er blevet meget sundere at se på - Især de grøn/blå og en der er multi farvet. Vil se om ikke jeg kan tage lidt billeder.. Min Acopora Valida (lilla spidser) er dog blevet temmelig noget lysere i spidserne, men andelen af brunt i bunden af denne bliver også mindre. Alle gror dog rigtig godt!
Så jeg glæder mig til at begynde og arbejde med at eksperimentere med og få knald på farverne..
Mvh
Henrik
Mht farverne. Så kan jeg se at mine acroporaer er blevet meget sundere at se på - Især de grøn/blå og en der er multi farvet. Vil se om ikke jeg kan tage lidt billeder.. Min Acopora Valida (lilla spidser) er dog blevet temmelig noget lysere i spidserne, men andelen af brunt i bunden af denne bliver også mindre. Alle gror dog rigtig godt!
Så jeg glæder mig til at begynde og arbejde med at eksperimentere med og få knald på farverne..
Mvh
Henrik
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Men hvor meget arbejde er der i det Henrik??
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: 5500 middelfart
jge brúger også zeovit og har kørt ca 3 måneder der sker godt nok meget på farvene de blive meget blege men mun ikke det kommer igen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Nu er jeg jo ikke Henrik...men for mit vedkommende er der ikke meget arbejde i det : Ryste stenene 15 sekunder....tilsætte 3 slags dråber 30 sekunder derud over: Skifte 5 % vand pr. uge, skifte kul hver 4.uge, skifte zeolitsten ud hver 8. uge.christiantt skrev:Men hvor meget arbejde er der i det Henrik??
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Giver Leif ret,
Min daglige rutine er:
- Ryste stenene om morgenen, tilsæt Zeostart evt Bak og Food (ca hver 10 dag)
- Ryste stenene om aftenen, tilsæt Zeostart giv posen med kul et klem
- Efter lyset er gået ud tilsætter jeg CoralSnow + SpongePower Eller Coral Vitalizer
- En gang om ugen skifte 10-20L vand.
- Ind imellem laver jeg også en stribe målinger, som minimum Alk/KH.
Mvh
Henrik
Min daglige rutine er:
- Ryste stenene om morgenen, tilsæt Zeostart evt Bak og Food (ca hver 10 dag)
- Ryste stenene om aftenen, tilsæt Zeostart giv posen med kul et klem

- Efter lyset er gået ud tilsætter jeg CoralSnow + SpongePower Eller Coral Vitalizer
- En gang om ugen skifte 10-20L vand.
- Ind imellem laver jeg også en stribe målinger, som minimum Alk/KH.
Mvh
Henrik
- moby
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2600 Glostrup
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: Glostrup
Har selv haft ZEOVIT i snart 8 mrd. Meget glad for det.! Alle koraller har fået flottere farver. Phosphat og nitrat er ikke målbar. Benytter alle ting KZ har at tilbyde. Men det er svært at vide om det er det ene eller det andet der virker!
Er i gang med et gør det selv projekt der næsten er færdig t hvor jeg har lavet en reactor der selv ryster stenene.
Alle andre tilsætninger bliver tilføjet via doseringsmaskine så i sidste ende skal jeg næsten ikke røre en finger.
Er i gang med et gør det selv projekt der næsten er færdig t hvor jeg har lavet en reactor der selv ryster stenene.
Alle andre tilsætninger bliver tilføjet via doseringsmaskine så i sidste ende skal jeg næsten ikke røre en finger.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg måler Kh ofte, Ca en gang pr. uge og Mg en gang pr. måned.Musiker skrev: Ind imellem laver jeg også en stribe målinger, som minimum Alk/KH.
Alle andre målinger er spild af tid og penge da de er for upræcise. Man får meget mere ud af at kikke nøje på udviklingen i akvariet.
Med Zeovit har man heller ikke brug for at måle for næringsstoffer da de altid er lave når systemet først kører.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg kontrolmåler udover dem du nævner også pH.. Ikke hver gang jeg justere Alk, men en gang i mellem.. Det gør jeg fordi jeg bruger Natron til at justere med den med.. I starten målte jeg Alk nærmest hver dag, Ca og MG målte jeg et par gange om ugen.. Det var også nødvendigt for under opstarten af Zeovit dykkede Alk så ekstremt at jeg følte det var nødvendigt at holde kontrol med både Ca/MG og pH.. Nu har jeg noget mere check på udsvingene.. Så jeg må med skam erkende at jeg ikke længere måler efter et fast skema, men Alk bliver typisk også målt en gang i ugen..
Derudover vil jeg have købt mig et Hannah Fotometer så jeg kan følge min fosfat og få optimeret Zeodosseringerne lidt mere.
/Henrik
Derudover vil jeg have købt mig et Hannah Fotometer så jeg kan følge min fosfat og få optimeret Zeodosseringerne lidt mere.
/Henrik
Jeg køre også med ZEOvit og bruger heller ikke meget tid på det.
Om morgen når jeg står op tilsætter jeg væsker og ryster ZEOvit sten og kul . Det tager under 2 min og om aften det samme.
Når jeg laver vand skifte slukker jeg retur pumpen og tømmer 2x25L spande og kommer 2x25L nyt vand i sumpen og tænder retur pumpen igen. Dette tager ca 20 min.
Så jeg vil sige at jeg er overrasket over hvor lidt tid det entilgt tager.
Nu har jeg kørt med ZEOvit i 12 Dage og jeg kan end til vidre kun se at vandet er blevet klare. Men jeg har en læder koral der var gul men blev brun efter lidt høj tempertur i akvariet det er ca 1 år siden .. men efter jeg er startet med ZEOvit er den begyndt at få gule spidser igen så noget sker der.
Steen.
Om morgen når jeg står op tilsætter jeg væsker og ryster ZEOvit sten og kul . Det tager under 2 min og om aften det samme.
Når jeg laver vand skifte slukker jeg retur pumpen og tømmer 2x25L spande og kommer 2x25L nyt vand i sumpen og tænder retur pumpen igen. Dette tager ca 20 min.
Så jeg vil sige at jeg er overrasket over hvor lidt tid det entilgt tager.
Nu har jeg kørt med ZEOvit i 12 Dage og jeg kan end til vidre kun se at vandet er blevet klare. Men jeg har en læder koral der var gul men blev brun efter lidt høj tempertur i akvariet det er ca 1 år siden .. men efter jeg er startet med ZEOvit er den begyndt at få gule spidser igen så noget sker der.
Steen.
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Er det ikke muligt at få et apperat der selv ryster stenene?? For det er jo ikke sikkert at man har mulighed for at gøre det hver dag.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
@christiantt - Der er lavet nogle Automatiske DIY løsninger, typisk med en kraftig pumpe som står for rystningen.. Men der sker nu ikke noget ved at springe et par dage over..
Der er flere der selv har lavet deres reaktor og nogle få har lavet dem så de selv ryster stenene automatisk. Men problemet er at der stadig skal tilsættes væsker hvær dag også kan man lige så godt selv ryste de sten.
Men det lyder spendene det som Moby har gang i hvor alt køre automatisk desvære skal ZEObaken stå i køleskabet. Men den skal jo også kun tilsættes 2 gange om ugen når ZEOviten har kørt i 10 dage.
Jeg´gør det at når jeg tilsætter mine væsker vender jeg lige stenene først så er det klartet og krammer lige sokken med kul. Det samme gør jeg om aften.
Moby du lægger vel lige lidt billeder og info ud på nettet så vi andre kan se hvordan du har gjort.
Steen
Men det lyder spendene det som Moby har gang i hvor alt køre automatisk desvære skal ZEObaken stå i køleskabet. Men den skal jo også kun tilsættes 2 gange om ugen når ZEOviten har kørt i 10 dage.
Jeg´gør det at når jeg tilsætter mine væsker vender jeg lige stenene først så er det klartet og krammer lige sokken med kul. Det samme gør jeg om aften.
Moby du lægger vel lige lidt billeder og info ud på nettet så vi andre kan se hvordan du har gjort.
Steen
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Hvad så når man skal på ferie, hvad gør man så??
Du kan gøre 2 ting enten lade være med at tildsætte og når du kommer hjem starter du der hvor du slap.
Eller kan du få nogle til lige at gøre det for dig. Det lyder nok besværligt med ZEOvit men det er faktisk ret nemt og tager ikke langt tid at gøre.
Dine fisk skal vel også have noget at spise når du er ude at rejse og der fordamper vel også vand fra akvariet i den tid.
Steen
Eller kan du få nogle til lige at gøre det for dig. Det lyder nok besværligt med ZEOvit men det er faktisk ret nemt og tager ikke langt tid at gøre.
Dine fisk skal vel også have noget at spise når du er ude at rejse og der fordamper vel også vand fra akvariet i den tid.
Steen
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Fiskene kan klare sig i en uge uden foder, og der er automatisk vandpåfyldning 
Men hvis man bare kan fortsætte hvor man slap, så er det jo ganske fint

Men hvis man bare kan fortsætte hvor man slap, så er det jo ganske fint