målinger nitrat nitrit

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions: 0
21
Postnummer: 2860 Søborg

målinger nitrat nitrit

Indlæg af Jager »

jeg har haft et nitratfilter på 1 måned nu. nitratfilteret er fra deltec.

da jeg satte det på havde jeg en nitrat på 120 mg/l
den har så løbende været faldene og har været lavere i nitratfilteret end i akvariet.
men i dag er der sket en ændring nitraten i baljen er 25 mg/l men i nitratfilteret er den 50 mg/l. jeg har testet med 2 sæt jbl og sera med samme resultat
nitriten har været på 0 men er nu steget til 0,2 mg/l.
min phosphat er 0. og jeg bruger kun osmosevand.
nu til spørgsmålet bør jeg fjerne nitratfilteret eller er det en indkøringsface.
skal siges jeg havde et kæmpe algeboom i tirsdags men de er næsten væk igen har kun nogle slimalger tilbage som jeg vil støvsuge ud idag ved vandskiftet.

jager
Brugeravatar
Clauslh
Palet kirurg
Palet kirurg
17
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2007

Re: målinger nitrat nitrit

Indlæg af Clauslh »

Hej Jager

Uden at skulle gøre mig for klog på det (da jeg ikke har et endnu... ) kunne det godt lyde som om flowet igennem fliteret er i overkanten:

"At startup, you can count on 1 liter per hour and per sulfur liter in the column. Then you can adjust in the following manner:
- If the flow rate is too low, you will get a rotten egg smell at the column's exit due to a production of sulfurous hydrogen (H2S). This will rarely happen for really low flow rates.
- If the flow rate is too high, you will detect nitrites or nitrates in the output water.
- If the flow rate is correct, you should obtain 0 nitrates.
However, experiments show that the system is very tolerant regarding the flow rate, which could go up to 5 liters per hour per sulfur liter. "

http://mars.reefkeepers.net/USHomePage/ ... trator.htm

Håber det kan hjælpe dig lidt :wink:

Claus
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Hej Jager

For 3-4 år siden købte jeg selv et Deltec nitrat-filter baseret på svolvkugler, og kan da huske at Deltec skrev i den meget beskedne manual der var med filtret at det kunne tage op til 8 uger at køre ind. Hvis jeg husker rigtig så fungere filtret på en sådan måde at der ved den meget langsomme flow danner nogle bakterier som lever af nitrat og når der ikke er mere nitrat så går de på svovlkuglerne.

Jeg valgte efter 1 år at udskifte filtret til et refugie med Caulerpa da jeg ikke rigtig kunne få filtret ordenlig op at køre da det hele tiden stoppede til og derved skulle indkøres forfra. Så hvis du for mindre nitrat i dit vand, så vil jeg da mene at dit filter er godt på vej til at være indkørt, men samtidig med at nitraten bliver mindre så mener jeg også at du langsomt skal til at sætte flowet op i filtret.

Håber det giver mening :wink:
MortenMorten
Scooter Blenny
Scooter Blenny
17
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af MortenMorten »

Jager skrev:jeg har haft et nitratfilter på 1 måned nu. nitratfilteret er fra deltec.

da jeg satte det på havde jeg en nitrat på 120 mg/l
den har så løbende været faldene og har været lavere i nitratfilteret end i akvariet.
men i dag er der sket en ændring nitraten i baljen er 25 mg/l men i nitratfilteret er den 50 mg/l. jeg har testet med 2 sæt jbl og sera med samme resultat
nitriten har været på 0 men er nu steget til 0,2 mg/l.
min phosphat er 0. og jeg bruger kun osmosevand.
nu til spørgsmålet bør jeg fjerne nitratfilteret eller er det en indkøringsface.
skal siges jeg havde et kæmpe algeboom i tirsdags men de er næsten væk igen har kun nogle slimalger tilbage som jeg vil støvsuge ud idag ved vandskiftet.

jager
Hej Jager

Er det et filter med svovl eller biobolde - jeg har selv købt et med biobolde - men det er i kassen endnu...
Det er lettest at måle hvor dan filteret køre med en mV måler - her skal værdien være omkring fra -50 til -250. den samme værdi som måles i selve akavariet er typisk på +200 til +400 mV.
Hvis værdien er større end -50 mV skal flowet sænkes ( mindre mad )
Hvis værdien er lavere end -250 mv ( fx -300 mV ) skal flowet forøges ( mere mad )
Altså er der nitit i udløbsvandet skal flowet være mindre - bakterierne kan ikke nå at spise det hel.

Håber at det kan hjælpe lidt.
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
21

Indlæg af Jager »

jeg har skruet ned for anlæget, det er med svovlkugler.
nu giver jeg et dryp pr 2 sekund før ca 1 dryp i sekundet.
jeg tror der har været sket noget med filteret tidlige på ugen at det har lukket en del ud for jeg fik en kæmpe opblomstring af alger og derefter slimalger, det er første gang jeg har set slimalger i baljen.
min mv er over 400 da min ozon er slukket og det gør den ved 400.
hvis det forsætter med at lukke nitrat og nitrit ud ryger filteret ud af sumpen igen. det ser jo ud til at akvariet godt selv kan fjerne affaldsstofferne. nitraten havde sikkert været længere nede nu hvis filteret ikke havde været på da det jo har lukket en stor mængde ud i baljen de sidste par uger.
men selv om jeg har høj nitrat og nitrit står mine koraler fint.
min montipora fik en skade i starten da den stod for tæt på pumpen og åbenbart ikke kunne lide stømmen, men den skade er lukket igen samt den er vokset ca 5mm i kanten hele vejen rundt.
mine tracaphyliaer står med tentaklerne ude hele dagen så der må være noget de kan spise i baljen.
den eneste der ikke folder sig helt ud er min calaustrea men det kan være den er genert.
og min orange fætter som carsten id for mig havde et hul på bagsiden hvor der ikke var noget koral det har den næsten lukket selv nu.
men jeg har også holdt mig fra de svære koraler endnu da jeg ikke mener mine vandværdier er til dem, det vil bare være spild af penge og dumpe dem ned i baljen, selv om det er fristende ikke at gøre det
til gengæld syntes jeg heller ikke mit kalkfilter køre ordentligt kh i akvariet er 12 og på udgangen af filteret er den 22 det syntes jeg er for lidt, det kunne være jeg skulle kæbe et ca testsæt og måle med, jeg køre med co2 så ph'en hele tiden er under 6.5.
jager
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
21

Indlæg af Jager »

jeg har nu kørt 1 uge uden nitratfilteret og min nitrat er faldet til 10 og nitritten er nu under 0,1
så filteret er røget helt ud af sumpen igen.
jeg har kun lavet 1 vandskift i perioden ca 10% og det gør jeg også idag
jeg købte i tirsdags nogle af de billige acopora hos akvarieudstyr og de står stadig med farver og polypperne ude.
jeg købte dem som lidt af et sats da mine værdier jo ikke er helt i orden og havde da regnet med at der gik 1 eller 2 til, men nu var prisen og størelsen ikke til at gå udenom
hvad kan man ellers bruge sådan et nitratfilter til hvis man skifter medie i det?

jager
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det kan vel laves om til et fosfat filter.
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
21

Indlæg af Jager »

nu har jeg jo intet fosfat

jager
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jager skrev:nu har jeg jo intet fosfat

jager
Ikke endnu, men mon ikke også det rammer dig, lige som alle os andre.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"