STN/RTN på S. hystrix (UPDATE 2. oktober 2008)

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N

STN/RTN på S. hystrix (UPDATE 2. oktober 2008)

Indlæg af Morten P. »

Ja så har jeg også fået lidt erfaringer med STN eller RTN. Det startede på foden af min S. hystrix, som jeg har haft ca tre måneder. Det startede med at foden blev hvid i kanten, men efter et par dage havde det hvide/døde område spredt sig godt en cm op af foden på korallen.

Efter at have konsulteret en del tråde på SF valgte jeg at forsøge mig med en fragmentering.

Status her en uge efter er at der ikke er tegn på STN/RTN, men jeg venter i spænding.

Beklager kvaliteten af billederne, men vil nu alligevel lige dele dem med andre "lidelsesfæller"...

/Morten

P.S. det er godt nok med blødende hjerte at man begynder at klippe i sine stenkoraller, men nu krydses der fingre for at det har hjulpet :pray:
Vedhæftede filer
S. hystrix før STN/RTN.
S. hystrix før STN/RTN.
Den ramte nedre del af hystrixen.
Den ramte nedre del af hystrixen.
Kontrol af foden inden den smides ud.
Kontrol af foden inden den smides ud.
De sølle rester som forsøges reddet.
De sølle rester som forsøges reddet.
Efter beskæringen, hvor delene er forsøgt samlet. Den er ikke for køn...
Efter beskæringen, hvor delene er forsøgt samlet. Den er ikke for køn...
Senest rettet af Morten P. tors 2. okt 2008 22:47, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: STN/RTN på S. hysterix

Indlæg af thyme »

Det var surt, men jeg syntes ende resultatet kunne være værre. Ellers dejlig tyk hystrix du har
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

ja og enten er man heldig eller også er man ikke.... havde den fedeste lyseblå acropora, som også begyndte at blive hvid...

jeg skyndte mig at klippe spidserne af den for at redde hvad der kunne reddes, men allerede dagen efter var de også begyndt at blive hvide...

så hvis det har holdt en uge nu uden nogen forværring af dine "afklippere", så tror jeg godt du kan føle dig sikker på den overlever.
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

RedSea skrev:ja og enten er man heldig eller også er man ikke.... havde den fedeste lyseblå acropora, som også begyndte at blive hvid...

jeg skyndte mig at klippe spidserne af den for at redde hvad der kunne reddes, men allerede dagen efter var de også begyndt at blive hvide...
når man fragmenterer en syg koral er det MEGET vigtigt at man fragmenterer den et stykke over der hvor den er blevet hvid, samt at man bruger handsker til at håndtere fragmenterne. Og når man så har monteret dem, ikke at presse for hårdt på selve korallen.
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af Morten P. »

Handskerne benyttede jeg godt nok ikke, men burde helt sikkert have gjort det. Til gengæld var jeg meget påpasselig med ikke at røre det hvide område under arbejdet.

Men jeg krydser fingre ;-)

/Morten.
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Re: STN/RTN på S. hystrix

Indlæg af Morten P. »

Så er der en lille update på min hystrix. Det lykkedes at fragmentere den et godt stykke over det hvide/døde område så den nu vokser godt igen. Desværre var den tang jeg fragmentere hystrixen med ikke så modstandsdygtig mod saltvand, så mens hystrix klarede skærene måtte tangen ofres ;-)
Vedhæftede filer
DSC01546.JPG
DSC01546.JPG (97.24 KiB) Vist 1966 gange
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Re: STN/RTN på S. hystrix (UPDATE 2. oktober 2008)

Indlæg af Carsten »

En tang er også billigere end en koral.
Kan se du har sat alle fragmenterne på en sten. Det kan godt komme til at hævne sig senere.
Jeg har haft både en stor brun og rød hystix, samt en grøn callindrium som voksede sig meget store, for så at "visne" inden fra. Jeg snakkede så med en tysk "opdrætter" og han havde samme oplevelse som mig med dem. Når de bliver store, ca 20 -25 cm i diameter, bliver de fortætte inden i til at den ordenlig vandcirkulation kan komme rundt, og så starter RTN
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af Morten P. »

Kunne jeg godt forestille mig du har ret. P.t. "står" den mere på en sten end den sidder fast. Men jeg skal have tænkt over vandcirkulationen i mit nye setup så den kommer til at stå et sted hvor der er godt med cirkulation.

/Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Morten P. skrev:Kunne jeg godt forestille mig du har ret. P.t. "står" den mere på en sten end den sidder fast. Men jeg skal have tænkt over vandcirkulationen i mit nye setup så den kommer til at stå et sted hvor der er godt med cirkulation.

/Morten
Ellers ville jeg anbefale dig at pile halvdelen af skudene op , og placere dem på en anden sten.
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af Morten P. »

Ja det er selvfølgelig også en anden løsning. Kunne være jeg skulle overveje det når den bliver lidt større.

Mvh. Morten
Besvar

Tilbage til "Sygdom"