jeg overvejer kalk reaktor hjælp
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
jeg overvejer kalk reaktor hjælp
Er nu lidt træt af hele tiden at blande balling, bruger mine 5 liters dunke på 10 dage.
Så har lidt overvejet at hoppe over på en kalk reaktor. har dog lidt spørgsmål.
Hvad mærke kan anbefales? deltec eller grotech ?
Skal man bruge co2 sammen med? Hvor køber i evt co2 ?
min skal stå ved siden af sumpen, hvilke modeller kan det?
vil jeg mangle andet end medie, co2 og kalk reaktor?
går ud fra i alle sammen også tilføjer MG via jeres blandning til reaktoren?
Så har lidt overvejet at hoppe over på en kalk reaktor. har dog lidt spørgsmål.
Hvad mærke kan anbefales? deltec eller grotech ?
Skal man bruge co2 sammen med? Hvor køber i evt co2 ?
min skal stå ved siden af sumpen, hvilke modeller kan det?
vil jeg mangle andet end medie, co2 og kalk reaktor?
går ud fra i alle sammen også tilføjer MG via jeres blandning til reaktoren?
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Re: jeg overvejer kalk reaktor hjælp
Deltec virker fint, især deres nye. Jeg har selv korallin som også er en glimrende kalkreaktor. De kan alle stå tørt.
Ja, kalkreaktorer virker kun med CO2 - CO2 kan købes hos svejsefirmaer eller hos din lokale akvariepusher. Du skal også have pH styring - det er "dumt" at køre uden.
Jeg bruger MagnesiumPro sammen med mediet i min kalkreaktor.
Ja, kalkreaktorer virker kun med CO2 - CO2 kan købes hos svejsefirmaer eller hos din lokale akvariepusher. Du skal også have pH styring - det er "dumt" at køre uden.
Jeg bruger MagnesiumPro sammen med mediet i min kalkreaktor.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
så skal jeg vel også ha en magnet ventil, og et eller andet de styre den ud fra ph ?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg har også en Koralllin, en 4001. Den er ikke uden problemer at få til at køre ordenligt. Samtidigt er den besværlig at fylde op.
Tidligere havde jeg en ATI, og den var jeg godt tilfreds med. Desværre kunne jeg ikke bruge den i det setup jeg har nu, fordi den skal stå i sumpen, og det er der desværre ikke plads til mere. Eneste negative ting ved ATI'en er pumpen. Det var en Seltz pumpe som brugte rotorer som bare f.....
Jeg bruger ikke nogen form for styring af reaktoren. Og da jeg slet ikke kunne banke phen ned på 6,5 valgte jeg en anden form for medie
ARM, som kun kræver en ph på 7,5 for at blive opløst. Og med en ph på 7,5 går Magnesiumen ikke i opløsning.
Tidligere havde jeg en ATI, og den var jeg godt tilfreds med. Desværre kunne jeg ikke bruge den i det setup jeg har nu, fordi den skal stå i sumpen, og det er der desværre ikke plads til mere. Eneste negative ting ved ATI'en er pumpen. Det var en Seltz pumpe som brugte rotorer som bare f.....
Jeg bruger ikke nogen form for styring af reaktoren. Og da jeg slet ikke kunne banke phen ned på 6,5 valgte jeg en anden form for medie
ARM, som kun kræver en ph på 7,5 for at blive opløst. Og med en ph på 7,5 går Magnesiumen ikke i opløsning.
Senest rettet af Carsten man 29. sep 2008 10:35, rettet i alt 1 gang.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Yeps !StarF skrev:så skal jeg vel også ha en magnet ventil, og et eller andet de styre den ud fra ph ?
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Men hvordan søger kalkreaktoren for at calcium og kh bliver holdt på en vist niveau?? Den ændrer da på CO2 tilførslen alt efter pH-værdien, gør den ikke??
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Bump bump...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
En kalkreaktor unden styring, tilsætter den samme mængde co2 konstant. Med en magnetventil, som er tilsluttet en eller anden form for styring, tænder eller slukker ventilen for co2'en. Magnetventilen måler intet, det gør den probe som er i reaktoren, som igen er forbundet med en styringsenhed, som så styrer magnetventilen.
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ja, men de prober i reaktoren og i baljen, det er vel pH prober?? Hvordan kan de "fortælle" at der mangler calcium??
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Meget mere sikkert at kører uden probe i reactoren, for kører i med probe skal i husk at rengøre denne Ofte ( hver 14 dag ca. ) efter som koncentraten at kalk i reactoren er rigtig høj og prober bliver lyn hurtige ustabile og upålidlige i en reactor, for folk får dem ikke kalibereret så tit som de skal.
Så kør som carsten uden probe og tæl i stedet dråber fra Co2
jeg har selv haft reactor med probe og det er noget være lort såfremt i ikke får kaliberet ofte.
jeg har selv haft reactor med probe og det er noget være lort såfremt i ikke får kaliberet ofte.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Vrøvl, formålet med pH styring er primært at undgå katastrofer (check evt. Mads-Fisks 2xudheld) dernæst at styre den mængde der tilsættes. Det er bestemt ikke mere sikkert at køre uden pH styring.ronny.w skrev:Meget mere sikkert at kører uden probe i reactoren, for kører i med probe skal i husk at rengøre denne Ofte ( hver 14 dag ca. ) efter som koncentraten at kalk i reactoren er rigtig høj og prober bliver lyn hurtige ustabile og upålidlige i en reactor, for folk får dem ikke kalibereret så tit som de skal.
Men min probe bliver da ikke kalkbelagt eller "beskidt" som du siger, har du ikke nok intern cirkukation i din reaktor siden du har haft dette problem ?
Jeg kalibrerer min probe sjældent, og den er typisk nok 0.2 - 0.3 ved siden af når jeg endelig gør det. Men jeg har et indbygget sikkerhedscheck, da jeg ved hjælp at min styring ikke kører hele døgnet med CO2, derfor når pH'en i reaktoren at bliver lig med pH'en i akvariet - og jeg kan derved "checke" at proben er indenfor det acceptable område.
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Lige for at korrigere dig så er Ph styringen altså beregnet til at du selv kan bestemme tidspunktet for hvornår du vil have hvilken Ph, Desuden har du mulighed for at Producere Højst ph ca. 15 min, før lyset slukker ( sunset ) og have lavst Ph ved Sunrise. som er den optimale indstilling for din Ph. og ikke om det er sikkert eller for at undgå katestrofer, så hvem vrøvler lige her??Hougaard skrev:Vrøvl, formålet med pH styring er primært at undgå katastrofer (check evt. Mads-Fisks 2xudheld) dernæst at styre den mængde der tilsættes. Det er bestemt ikke mere sikkert at køre uden pH styring.ronny.w skrev:Meget mere sikkert at kører uden probe i reactoren, for kører i med probe skal i husk at rengøre denne Ofte ( hver 14 dag ca. ) efter som koncentraten at kalk i reactoren er rigtig høj og prober bliver lyn hurtige ustabile og upålidlige i en reactor, for folk får dem ikke kalibereret så tit som de skal.
Men min probe bliver da ikke kalkbelagt eller "beskidt" som du siger, har du ikke nok intern cirkukation i din reaktor siden du har haft dette problem ?
Jeg kalibrerer min probe sjældent, og den er typisk nok 0.2 - 0.3 ved siden af når jeg endelig gør det. Men jeg har et indbygget sikkerhedscheck, da jeg ved hjælp at min styring ikke kører hele døgnet med CO2, derfor når pH'en i reaktoren at bliver lig med pH'en i akvariet - og jeg kan derved "checke" at proben er indenfor det acceptable område.
Det er skam ikke vrøvl. du får da absolut ingen katastofer ved at kører din kalkreactor manuelt via dryp tælle princippet. men der imod kan din magnet ventil stå af ( er hørt og er set ), desuden kender jeg flere som netop har droppet proben i kalkreactoren netop pga. af at den skal kaliberes rimelig tit, for at få en nøjagtig måling.
Desuden da jeg selv kørte med min deltec reactor med probe, sad proben kun i for at lukket hullet, da proben i reactoren fik en difference på ca. 1 på 14 dage og jeg ikke gad rense / kalibere den så tit. så i stedet fik den 1 til 2 dråber co2 i sekundet. ulempen er så bare at man ikke kan koncentrere den til at give det om natten, men her får den samme mængde over 24 timer.
Så den eneste ulempe i mine øjen er at man ikke kan producere Højst Ph 15 min. før lyset slukker og have lavest ved sunrise
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Det lyder da som en rigtig ringe probe, hvilket mærke brugte du, har den være opbevaret korrekt ?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Link til hvor mads beskriver sit ene uheld med CO2:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Jeg er fan af backup systemer.. Kan du forklare hvordan din er sat op Hougaard (WIKI
!)?
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Jeg er fan af backup systemer.. Kan du forklare hvordan din er sat op Hougaard (WIKI

- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Iks og ja den var opbevaret ordenligt, da jeg har 2 stk. PH prober og har altid kaliberet dem på samme tid. har lavet et andet indlæg herinde omkring rensning og kalibering af prober, der tror jeg også at jeg skrev noget med at de viste 0,02 eller sådan noget i diffenrence efter kalibering, så proberne har ikke fejlet noget og gør det heller ikke den dag i dag.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
jeg benytter jo den fantastiske TankCommander computer og med fabriksindstillingen for drift af kalkreaktorMusiker skrev:Jeg er fan af backup systemer.. Kan du forklare hvordan din er sat op Hougaard (WIKI!)?

- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Nu er det jo ikke kun egenskaben at kunne kalibreres der afgør om en probe virker, hvis den "glider" 1 pH på 14 dage, så er proben defekt !ronny.w skrev:Iks og ja den var opbevaret ordenligt, da jeg har 2 stk. PH prober og har altid kaliberet dem på samme tid. har lavet et andet indlæg herinde omkring rensning og kalibering af prober, der tror jeg også at jeg skrev noget med at de viste 0,02 eller sådan noget i diffenrence efter kalibering, så proberne har ikke fejlet noget og gør det heller ikke den dag i dag.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Jeg har end ikke renset/afkalket min probe i kalkreacotoren, og den har nu kørt i ca. 1/2år uden problemer. Så vil give Erik ret i at der må da så være et eller andet galt hvis du (ronny.w) skal afkalke din probe hver 14 dag.
Men pointen ved netop at bruge ph-styring ligger vel i at alt afhængig af hvilket medie man bruger så opløses det ved forskellige ph-værdier og denne værdi kan vel ikke kontroleres hvis man ikke køre med styring.
Men pointen ved netop at bruge ph-styring ligger vel i at alt afhængig af hvilket medie man bruger så opløses det ved forskellige ph-værdier og denne værdi kan vel ikke kontroleres hvis man ikke køre med styring.
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Men hvordan ved kalkreaktoren hvornår den skal tilsætte?? Og "styrer" pHen calciumindholdet i vandet??
For jeg forstår det som om at magnetventilen lukker CO2 ind i kalkreaktoren, indtil der er en vis pH værdi i vandet (så mediet opløses). Når den pH værdi er nået, lukker magnetventilen igen.
Proben i akvariet bruges blot til at sikre at pH ikke bliver for lav, når kalkreaktoren tilsætter vand.
Er det rigtigt, eller helt forkert??
For jeg forstår det som om at magnetventilen lukker CO2 ind i kalkreaktoren, indtil der er en vis pH værdi i vandet (så mediet opløses). Når den pH værdi er nået, lukker magnetventilen igen.
Proben i akvariet bruges blot til at sikre at pH ikke bliver for lav, når kalkreaktoren tilsætter vand.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Kalkreaktoren er lige så dum som en dør. Det er blot et rør fyldt med et medie.christiantt skrev:Men hvordan ved kalkreaktoren hvornår den skal tilsætte?? Og "styrer" pHen calciumindholdet i vandet??
Jo mere Co2 du tilsætter til vandet, jo lavere ph bliver der i reaktoren. Og den lave ph opløser mediet, som så giver Ca til vandet.
Den probe som sidder i reaktoren er måler ph'en i vandet, og når den ønskede ph er nået, slukker computeren for strømmen til magnetventilen som så lukker for Co2.
Hvis du har en ph probe i akvariet, er det blot for at vise hvad den aktuelle ph er og nix andet.
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Okay 
Men hvordan doserer man så en korrekt mængde kalkvand til akvariet?? For jeg forstår ikke hvordan calcium kan holde sig på et fast niveau, hvis man ikke selv skal indstille det?? Computeren som magnetventilen bliver aktiveret af, kan jo ikke måle indholdet af calcium i baljen...

Men hvordan doserer man så en korrekt mængde kalkvand til akvariet?? For jeg forstår ikke hvordan calcium kan holde sig på et fast niveau, hvis man ikke selv skal indstille det?? Computeren som magnetventilen bliver aktiveret af, kan jo ikke måle indholdet af calcium i baljen...
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Nordborg
- Kontakt:
CA niveauet justeres ved at justere på flowet gennem reaktoren.
Med venlig hilsen
Reeflife
http://www.reeflife.dk
info@reeflife.dk
MSN: reeflife@live.dk
--------------------------------------------------------
Altid frisk med et godt tilbud.
Reeflife
http://www.reeflife.dk
info@reeflife.dk
MSN: reeflife@live.dk
--------------------------------------------------------
Altid frisk med et godt tilbud.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Det styrer jeg så faktisk på computeren ved at bestemme hvor lang tid hver dag den kører... Syntes faktisk det er nemmere at ændre tiden med +/- 10% end flowet.Reeflife skrev:CA niveauet justeres ved at justere på flowet gennem reaktoren.
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Men hvordan ved man hvor meget flow der skal være i kalkreaktoren?? Er det noget man skal prøve sig frem til??
Hougaard - Har du så bare indstillet computeren til at give den fuld gas indtil der er en given pH, og så skal den stoppe igen?? Hvilket den så gør x antal gange om dagen??
Hougaard - Har du så bare indstillet computeren til at give den fuld gas indtil der er en given pH, og så skal den stoppe igen?? Hvilket den så gør x antal gange om dagen??
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
"fuld gas", nej, jeg har indstillet CO2'en til at give så tæt på det som jeg ønsker som muligt. Så i en periode på ca. 10 timer er der som udgangspunkt tændt på magnetventilen, men hvis pH kommer under 6.xx pH så slukker den for Co2'en indtil pH er steget til 6.xx + 0.2.christiantt skrev:Hougaard - Har du så bare indstillet computeren til at give den fuld gas indtil der er en given pH, og så skal den stoppe igen?? Hvilket den så gør x antal gange om dagen??
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Så skal der konstant være en pH på f.eks. 6,5 i kalkreaktoren, eller kan den godt stige til 8 når der ikke bliver tilsat CO2??
Og hvordan finder man ud af hvor mange dråber der skal løbe igennem??
Og hvordan finder man ud af hvor mange dråber der skal løbe igennem??
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
Undskyld jeg blander mig i debatten, men jeg har købt en Deltet PF 509 og har en IKS computer med pH probe. Jeg forstår ikke hvorfor proben skal være i kalkreaktoren. Hvis man nu måler pH værdien i akvariet med en probe i sumpen og pH værdien kummer under 8,2 så kan man jo indstillen IKS'en til at styrer magnetventien i det tidsrum hvor pH'en er højest, da den jo altid falder om natten. Magnetventiel frigiver så et par CO2 bobler og pH'en burde ligge stabilt inde for de 8,2-8,4. Så behøver man jo ikke en probe i kalkreaktoren eller?
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jeg vil mene at bare det var så nemt. Men phen i reaktoren skal helt ned på 6,5 og der skal den være om så phen i akvariet er nede på 8,0. Ellers opløses kalkmediet ikke. Og jeg vil mene at der er lidt for langt fra 6,5 til 8,2 til at man bruge målingen i akvariet til noget.