Lavasten ??

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Jalockin
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Helsinge

Lavasten ??

Indlæg af Jalockin »

Helt enkelt er mit spørgsmål........

Lavasten..... kan man bruge dem i et saltvandsakvarie ? De forekommer jo naturligt i have osv. i nærheden af vulkaner, men er de "ugiftige" at bruge i et saltvandsakvarie?
Nogen der har prøvet/har nogen erfaringer med det ?

Nickolaj.
360L under planlægning
Reeflife
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordborg
Kontakt:

Re: Lavasten ??

Indlæg af Reeflife »

Det kan ikke tilrådes da de kan indeholde alt muligt som er uønsket.
Med venlig hilsen
Reeflife
http://www.reeflife.dk
info@reeflife.dk
MSN: reeflife@live.dk
--------------------------------------------------------
Altid frisk med et godt tilbud.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Lavasten kan være fyldt med alle mulige metaller, som vi bestemt ikke ønsker i akvariet.

Jeg ville ikke turde smide lava i baljen.

/Kim
Brugeravatar
Jalockin
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18

Indlæg af Jalockin »

Ok, Takker :D
360L under planlægning
Ruflo
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Ruflo »

+ at hvis man har lava sten i hjemmet, giver det BAD LUCK i hjemmet og man bliver søgt af onde ånder.
har jeg lade mig fortælle, på et andet Forum :h
Brugeravatar
Jalockin
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18

Indlæg af Jalockin »

Så gik der vist lidt feng shui i det :D
360L under planlægning
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Jeg har haft lavasten i baljen, og der var ingen ændringer i vandet. Saltvandfyn sælger dem og skriver på deres hjemmeside at de kan bruges som suplement til levende sten. Så jeg kan ikke se hvad problemet skulle være. Der hvor de forekommer i havet er der som regel også aktive vulkaner. Eller en masse svovl. Men når de nu bare ligger i akvariet er det jo ikke det samme som at slæbe en undervands vulkan ind i stuen.
o_O
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Jones skrev:Jeg har haft lavasten i baljen, og der var ingen ændringer i vandet. Saltvandfyn sælger dem og skriver på deres hjemmeside at de kan bruges som suplement til levende sten. Så jeg kan ikke se hvad problemet skulle være. Der hvor de forekommer i havet er der som regel også aktive vulkaner. Eller en masse svovl. Men når de nu bare ligger i akvariet er det jo ikke det samme som at slæbe en undervands vulkan ind i stuen.
At du har haft lavasten uden at observere ændringer, beviser på ingen måde, at de er uskadelige. Du kan jo ikke komme budenom at lava ofte indeholder en masse metaller, hvilke kan frigives i forbindelse med saltvand - og det vil dine koraller bestemt ikke kunne lide!
Det betyder ikke, at du nødvendigvis vil slå alt i hjel ved at smide lavasten i, men der er en klar risiko, og hvorfor overhovedet løbe den? Der er jo ingen grund til at vælge lava frem for levende sten
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Saltvandfyn siger også at man ikke behøver en skummer det prøvede han at overbevise mig om da jeg hentede ZEOvit hos ham sidst. Og Jeg hørte også om et saltavndsakvarie han selv havde haft med kun lavasten i.
Og ikke mindre end det havde han selv købt akvarie ind hvor han kom ikke indkørte lev.sten i og kom både fisk og koraller i samme dag uden at have mistet noget og alt kørte bare som det skal.
Jeg ville aldrig selv gøre nogle at de ting han experimentere med og tror heller ikke en skid på noget af det lort han står og ævlere om...Men jeg handler stadig med Saltvandfyn selv om vi ikke er helt enige.

Steen.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Jeg kenner nogle der er har brugt både lava, kalksten lecablokke mm som LS, både med og uden skummer eller med bundfilter. Og det har kørt ok men slet ikke i nærheden af de flotte sps baljer som det er muligt at have i dag.
Jeg har endag en bog fra 85 hvor der står man skal have lava sten i!

Grunden til vi ikke ser de metoder længer skyldes i stor grad vores viden inden for saltvandværden er blevet meget stører de sidste 10-20 år.

Så hvorfor gå 20 år til bage i tiden, det er da heller ikke fedt at købe en ny commendore 64 eller vic 20.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hvam skrev:Jeg kenner nogle der er har brugt både lava, kalksten lecablokke mm som LS, både med og uden skummer eller med bundfilter. Og det har kørt ok men slet ikke i nærheden af de flotte sps baljer som det er muligt at have i dag.
Jeg har endag en bog fra 85 hvor der står man skal have lava sten i!

Grunden til vi ikke ser de metoder længer skyldes i stor grad vores viden inden for saltvandværden er blevet meget stører de sidste 10-20 år.

Så hvorfor gå 20 år til bage i tiden, det er da heller ikke fedt at købe en ny commendore 64 eller vic 20.
Enig!

Man erfarer hurtigt, at vi har forskellige opfattelser af, hvornår et akvarium er velkørende. En gang var det jo smukt med lange grønne trådalger der bølgedes på koralskeletterne, og sådan er der desværre stadig nogen, der tror det skal være (ikke at dette er bundet til ejeren bag Saltvandsfyn, kender ham ikke og har aldrig set hans baljer).
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
saltvandfyn
Copepod
Copepod
Reactions:
17
Postnummer: 5672 Broby
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

Indlæg af saltvandfyn »

Nu har jeg ALDRIG prøvet at overbevise andre om noget, jeg fortæller om egne erfaringer og hvad jeg selvfølgelig finder ud af/hører/læser osv. hen af vejen, for jeg er og bliver akvarist og hobbyen har altid fungeret på den måde, at man deler ud af sine erfaringer og ikke kun går efter hvad der er politisk korrekt, men det er mange gange de sjove ting folk går og laver man lærer en masse af, det har jeg (og andre) gjort i over 30 år, snart 40.
Jeg elsker at dele erfaringer med medakvarister, det har jeg altid lært meget af.

Skummeren er og bliver et stort emne, men pointen er (som Mads er lidt inde på) at det kommer helt an på mange ting, først og fremmest, betyder belastning, vandskift mm temmelig meget i denne sammenhæng og selvfølgelig indholdet, jeg ville aldrig køre uden i et akv. fyldt med stenkoraller og sarte fisk, da bufferen er mindre hvis noget går galt, men vi talte om at man sagtens kan køre et lowbudget akv. til fornuftige penge uden og det er der mange der gør, jeg har selv haft ca 15 akv kørende med blødkoraller, få fisk, ugentlige små vandskift uden de store problemer og jeg kender en del der også kører på den måde.

At jeg har startet rigtig mange akv op dag 1-2 har jeg faktisk lært i en forretning i kbh og det fungerer rigtig godt, men du glemmer at jeg også sagde, at jeg flere gange har været ude for at jeg skulle skifte en lidt vand dagligt for at holde værdierne og jeg renser mine sten inden, på den måde jeg har lært også i KBH.

Lavesten, der har jeg en rigtig god Amerikansk artikel, hvor man har målt og vejet alle filtermedier i forholdet til Levende sten og deres konklution er at det bedste til saltvand er lavasten, efter LS - det næste er et eller andet fabriksfremstillet og så kan jeg ikke huske hvad der kommer efter.
Jeg har da kørt 4 akv. med lavasten som er startet med noget gammelt sand og i dem har der været en masse blødkoraller, lidt hammerkoraller, lidt fisk osv.

Der er mange der elsker et saltvand med et par blødkoraller og lidt småfisk, uden de store opsætninger, jeg har også kørt en del med T8 og det må altså være målet der vælger teknikken og ikke teknikken der vælger målet.

Mit første "store" akv. ligger herinde og til det kan jeg da tilføje at det blev startet samme døgn og alle koraller og fisk lever stadigvæk og nej der er ikke dødt noget i det, anemonen er desværre solgt da den fyldte over halvdelen og Læderkorallen kom i et 540 liters hvor den også fyldte over halvdelen (den kom til Langeland), men alt har kørt perfekt siden (dengang blev jeg rådet til at forære alt væk) er man opmærksom og har noget erfaring, så behøver saltvand altså ikke være så svært.

Jeg er bare lidt ked af at sten beskylder mig for at lyve - jeg har dagligt 2-8 personer på besøg i privaten (det har jeg altid haft) og de mennesker fra alle dele af Danmark, ser alt hvad jeg laver, så det er lidt svært for mig at stikke en plade uden at blive afsløret.
De venligste hilsner
Jan
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

saltvandfyn skrev:
At jeg har startet rigtig mange akv op dag 1-2 har jeg faktisk lært i en forretning i kbh og det fungerer rigtig godt, men du glemmer at jeg også sagde, at jeg flere gange har været ude for at jeg skulle skifte en lidt vand dagligt for at holde værdierne og jeg renser mine sten inden, på den måde jeg har lært også i KBH.

Hvilken butik var det??
saltvandfyn
Copepod
Copepod
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af saltvandfyn »

Hej Carsten
Du spurgte mig sidste år, så du kan sikkert finde det i din mail.
De venligste hilsner
Jan
saltvandfyn
Copepod
Copepod
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af saltvandfyn »

Ups
Undskyld Carsten, det er nok nærmere 3 år siden, men det er uden betydning.
Jeg nævner aldrig navne når jeg ved der er nogle der kan vende det ;) men manden har betydet utroligt meget for mig mht. saltvand.

Jeg vil da også lige benytte lejligheden til at rose Mads, for han har faktisk også hjulpet mig meget i starten, selvom han ikke ved hvem jeg er ;) jeg har ellers fulgt ham siden han vandt sit saltvand mm. jeg tror kun han var 13 år dengang.
De venligste hilsner
Jan
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

saltvandfyn skrev:Hej Carsten
Du spurgte mig sidste år, så du kan sikkert finde det i din mail.

Jeg har ingen mails fra dig af.

Men hvad er det som gør at det er så hemmeligt, for hvis det er noget som vedkommende gør hele tiden, og fortæller kunder at de skal gøre ligeså, burde vi da nok have hørt om det af anden side.

Og så må du gerne linke til den artikel du referer til.
saltvandfyn
Copepod
Copepod
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af saltvandfyn »

Hej Carsten
Jo du har, du har svaret på den, dengang kunne du heller ikke forstå at jeg ikke lagde navne online.
Jeg bruger aldrig navn på folk på nettet, uanset om de er private eller butikker og jeg vidersender heller aldrig mail.

Der er skam intet hemmeligt i det, men der er temmelig store meningsforskelle på om det er godt eller skidt.

Jeg kan sende den til dig med posten.
De venligste hilsner
Jan
saltvandfyn
Copepod
Copepod
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af saltvandfyn »

Hej Carsten

Jeg fik lige en kop kaffe og faldt over den her
http://www.garf.org/combo2.html

Der er rigtig mange spændende ting.
http://www.garf.org/
De venligste hilsner
Jan
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hvis du ikke vil oplyse det til os alle sammen, så hold din viden for dig selv. Og så kan det få lov til at stå ubekræftet hen.

Den artikel på Garf hvor meget har du læst på den??

Under lava står der:
"Reef safe Idaho Lava comes in many textures and colors. Lava can have many minerals in it so be sure the lava has been tested."

Har du testet det lava du har smidt i?? Eller du vil måske påstå at det er fra Idaho??
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"