Lars S skrev:Der er det grej som der skal til, de 2 rør bør skiftes, det er 2 x 39 watt et blåt og et hvidt - det er samme lysmængde som jeg har på mine 2 andre akvarier og her er der ikke noget problem, med mindre at de vil ha' de ''sværre'' sten koraller, og det ville de ikke i starten.
Til for at hvad?
Du kan sikkert med lidt held holde lidt mushroom koraller under 39 watt (for vi kan jo ikke rigtigt bruge de 39 watt actinic til noget som helst andet end for syns skyld). Stort set alt andet vil sulte langsomt.
Folk der mener at < 50 watt kan holde meget mere end alger i live har aldrig haft erfaring med et vikeligt successfuldt koral akvarie.
Ens holdning om at det passer slet ikke og 39w er helt fint boer laese bare en smule om emnet.
Det lys der er paa nu er ikke godt til andet end at lyse op saa du kan se fisk.
Hvis der kun er fisk i og der ikke er planer om andet saa er det naturligvis alle tiders.
Det der med at haelde det ene og det andet i vandet (odover salt) for at "forbedre" vand kvaliteten er metoder fra 1980, og dengang mistede folk vist en fisk i timen i gennemsnit (overdrevet).
Nitrit skal vaere =< 0.0000000 som Carsten siger. Der er ikke plads til debat.
At du har algaer betyder at akvariet minus algaer ikke har hoej nok eksport af naering. Derfor gror der alger.
Nu gror der saa alger og du maaler sikkert alle vaerdier som 0 da algerne + skummer tager sig af nitrat/fosfat etc.
Nu skrubber du saa stenene. Gaet hvad der sker? Du ender med et forhoejet niveau af vaerdier da de resterende eksportere af naering slet ikke er gearet til den "konstante" maengde af naering. Nu faar du saa en hel masse alger indtil det hele er i balance igen.
Flow er en god ting, men hvordan mener du det hjaelper med til at eksportere naering?
Algerne vil bare vaere tykkere i et hjoerne hvor der er mindre flow.
Hele denne "snak" handler om at maalet er ikke at rende fra ulykke til ulykke og til sidst starte forfra.
Maalet er at fjerne problemet. Problemet er naering i vandet.
Du kan fjerne det ved at saette et refugium op med alger. Derved flytter du de alger du har i displayet til et areal hvor de faar lov til at gro saa tosset de har lyst til.
Du kan fjerne det ved at investere i en rigtig god skummer (der er enorm effekt forskel fra skummer til skummer (pris passer til effekt)).
Eller du kan skifte en masse vand.
Ved at have filtre, skummer, alger, nitrat, fosfat osv. vil du fjerne DELE af saltvand.
Ved at lave vandskift fjerner du SALTVAND. Denne metode er langt den bedste, men det er ikke praktisk at skifte nok vand til at holde vaerdier nede. Derfor har du en skummer, nu kan du skifte mindre vand. Du har et alge filter og du kan skifte endnu mindre vand. Du ved hvad jeg mener.
Men selv hvis du bliver ved med at tilsaette filtre vil du aldrig eliminere noedvendigheden af vandskift.
Taenk paa det som simpel matematik.
Du skal skifte 10 enheder for at holde et sundt akvarie. Nu tilsaetter du en skummer og kan dividere brugen for saltvand med 2.
saa nu har du brug for at skifte 5 enheder for at holde et syndt akvarie saa du tilsaetter et alge filter og kan dividre med 2.
Nu skal du saa skifte 2.5 enheder for at holde et sundt akvarie.
Min pointe er at du kan ikke "dividere" dig til 0.
(Ved godt vand skifte er et varmt debat emne, dette er min holdning, ikke facts sort paa hvidt).