Det er rigtigt irriterende med det med det brune sand. Indtil jeg læste Brians sidste indlæg ville jeg også have svoret ppå at snadsøstjerner og
snegle ville kunne ændre hele billedet. Har i prøvet med søpølser? Jeg har 3 (2 forskellige arter) i et 1000 l og de arbejder som små heste og er med sikkerhed medvirkende til at holde sandet "rent".
Jeg skal på ingen måde påstå at jeg ikke har haft (eller ikke har) diverse problemer, som røde cyanobakterier og røde planarier. Med hensyn til disse to "lidelser" mener jeg at have nogenlunde styr på både årsag og afhjælpning, men når det er sagt er der jo en del andre problemer, der af uigennemskuelige årsager dukker op af og til. Jeg har spekuleret en del over årsagerne til og afhjælpningen af disse. Uden at have andet en fornemmelse dvs. ingen hard core beviser, så tror jeg, at jo større artsdiversitet og det går på alle niveauer: forskellige
snegle, søstjerner,
søpindsvin, slangestjerner, søpølser,
fisk,
koraller,
muslinger,
rejer etc. etc. jo bedre. Jeg tror også, at det er vigtigt, at få levende sten fra forskellige kilder, for på denne måde at få forskellige mikroskopiske invertebrater såsom, bjørnedyr, Kinorhyncer, hjuldyr etc. ind i bundlaget. Alle disse organismer danner så tilsammen et miniøkosystem, hvor artsdiversiteten betyder, at balancen kun sjældent og ikke så let forskydes i den ene eller den anden retning. Jeg tror også at det er vigtigt at få så stor en del af dyrene ind i akvariet på een gang som muligt idet der dermed ikke gives mulighed for at en organisme får overtaget, således at ingen andre kan "få fat".
Jeg mener ikke at ovenstående er nogen mirakelkur, men dog noget man kan overveje når man skal sætte nye akvarier igang eller ændre et gammelt (f.eks. p.g.a. problemer).
/Hans