Brugen af filtervat
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Brugen af filtervat
Jeg er begyndt at køre fast med en strimmel filtervat i den sidste bobble fælde i min sump.
Efter 2 dage er det HELT sort og brun og stoppet til og så skifter jeg.... Men man sidder så lidt tilbage og tænker over om ens skummer er for lille er hvad pokker der sker med alt det skidt og lort ?
Efter 2 dage er det HELT sort og brun og stoppet til og så skifter jeg.... Men man sidder så lidt tilbage og tænker over om ens skummer er for lille er hvad pokker der sker med alt det skidt og lort ?
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Brugen af filtervat
Skummeren tager vel ikke alt vandet ind, noget løber vel forbi og ramer filtervattet istedet for.
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Ja det er jo det men det er virkelig en seriøs mængde jeg får ud med det vat - og hvordan var det mon ikke før jeg begynde på det ?
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Jeg har lidt samme oplevelse. Har dog uden tvivl også en elendig skummer (AM MidiFlotor 400).
Men der går ikke mange dage inden filtervattet er godt brunt.
En skummer tager vel nødvendigvis heller ikke større partikler af skidt, som flyder rundt i vandet. Det kan man derimod godt fange med filtervattet.
Men der går ikke mange dage inden filtervattet er godt brunt.
En skummer tager vel nødvendigvis heller ikke større partikler af skidt, som flyder rundt i vandet. Det kan man derimod godt fange med filtervattet.
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: 5240 Odense
På mit ny akvarie har jeg osse lavet et lille sted jeg kan ligge vat ned i, så alt vandet skal igennem der først. Tror faktisk det er en god ide at køre med filter vat en gang i mellem for at tage det værste.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8464 Galten
- Geografisk sted: Østjylland (hjertet i danmark)
Bruger det fine blå filterskum i sumpen og på returpumpen og det samler os meget skidt. Skummeren er en BM 200
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
På min Red Dragon har jeg monteret en stor blå filtersvamp, men alligevel kommer der enorme mængder slam i fragment akvariet. Det er lidt sværere at vurdere mængden i det store, på grund af fiskene.
Hvordan det kan være de mængder slam dannes i fragment akvariet ved jeg ikke
Hvordan det kan være de mængder slam dannes i fragment akvariet ved jeg ikke
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Bruger ikke filtervat hele tiden, indimellem når jeg får for meget svæv, så sætter jeg det i et par dage. Så er det også halvbrunt når jeg hiver det op igen.
Filtervattet sætter jeg i bobbelfælden og alt vand skal passere igennem.
Jeg skummer halv tyndt. Det jeg samler op er grønbrunt og helt flydende.
Mit akvarie er etc250L med en BM160 skummer og få fisk, pt:
1xGul kirug (7cm)
2xAlm klovnfisk 4 og 6cm
1xBlå cromis lignende fisk, ca 4 cm
Filtervattet sætter jeg i bobbelfælden og alt vand skal passere igennem.
Jeg skummer halv tyndt. Det jeg samler op er grønbrunt og helt flydende.
Mit akvarie er etc250L med en BM160 skummer og få fisk, pt:
1xGul kirug (7cm)
2xAlm klovnfisk 4 og 6cm
1xBlå cromis lignende fisk, ca 4 cm
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Malmø
Som standard bruger jeg filtervat i overløbet dvs. alt vand skal forbi der og dermed tager det alt det skidt som jeg ikke vil have i min sump.
Jeg skifter det 1-2 gange om ugen og det fine blå vat jeg har i min sump (deltec sump) renser jeg 1 gamg om mdr. Og der er ikke meget skidt i dem.
Overløb
Øverst fint filtervat
under det fine vat er det noget fint blå svamp og det renser jeg en gang være 14 dag ca. Så jeg bruger max 20 min om mdr. for at holde det rent
Har set nogen bruge bolde op i overløbet, men de er jo ikke til at rense at skulle have dem op
Der er også nogen der siger at alt det vat faktisk skader mere end det gavner. Men jeg vil mene så længe at du skifter det ret tit, og at det ligger i overløbet (riselfilter) så skader det ikke men er med til at holde alt mulig L... ude 
Jeg skifter det 1-2 gange om ugen og det fine blå vat jeg har i min sump (deltec sump) renser jeg 1 gamg om mdr. Og der er ikke meget skidt i dem.
Overløb
Øverst fint filtervat
under det fine vat er det noget fint blå svamp og det renser jeg en gang være 14 dag ca. Så jeg bruger max 20 min om mdr. for at holde det rent

Har set nogen bruge bolde op i overløbet, men de er jo ikke til at rense at skulle have dem op

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense
Jeg kører med BK 200 mini skummer til 250 liter.....virkeligt overkill....alligevel får jeg masser af skidt i filtervattet, så jeg tror ikke det behøver at være din skummer det er galt med.Brian skrev:Men man sidder så lidt tilbage og tænker over om ens skummer er for lille er hvad pokker der sker med alt det skidt og lort ?
En skummer fjerner ikke svæv...... boblerne binder opløste protein og fedtstoffer men ikke faste stoffer.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ