Hjælp med Salifert Mg testsæt søges

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Hjælp med Salifert Mg testsæt søges

Indlæg af MMartin »

Hej!

Jeg er måske lidt dum, men forstår virkelig ikke hvordan jeg bruger Saliferts Mg testsæt. Er her ikke en som kunne tænke sig at skære det ud i pap for mig?

Mvh Martin
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N

Re: Hjælp med Salifert Mg testsæt søges

Indlæg af Morten P. »

Jo selvfølgelig er der det :-)

Med den store sprøjte overfører du 2 ml vand fra akvariet til testbeholderen (den lille tøndeformede beholder).

Hernæst tilfører du 4 dråber MG-1 og blander vand og MG-1 ved at køre røret rundt i cirkler. Det gør du 30 sekunder.

Så tilfører du en teskefuld MG-2 og blander igen i 10 sekunder.

Så sætter du plastikkanylen på den lille/tynde sprøjte, åbner MG-3 flasken, holder sprøjten lodret ned i MG-3 væsken og suger op indtil den sorte gummidut inde i kanylen er lige ud for 1.0 mærket på sprøjten. Der er noget luft fanget inde i sprøjten, men det skal du ikke være nervøs over - det er luft fra kanylenspidsen som nu er havnet oppe i sprøjten. Dette er der taget højde for i testen.

Mens du stadig holder sprøjten med MG-3 væsken lodret begynder du at dryppe MG-3 ned i din testblanding (du ved - den med vand, MG-1 og MG-2). Hver gang du har tilsat lidt MG-3 omrører du testblandingen. Dette fortsætter du med indtil du ser et farveskifte i væsken til grå eller blå.
Når det sker stopper du med at tilføre MG-3, men vender sprøjten om så kanylen nu peger lodret op mod loftet. Aflæs værdien ud for den øverste del af den sorte gummidut (inde i sprøjten). Hvis gummidutten er oppe ved f.eks. 0.30 så svarer det til at du har en magnesiumkoncentration på 1050 ppm i dit akvarievand. Det betyder derved at magnesiumkoncentrationen i dit akvarievand er ca 450 ppm under det anbefalede og du bliver nødt til at tilføre magnesium.

Gav det mening :-)

Mvh. Morten
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

1: fyld 2 ml. vand i målebægeret.
2: kom 4 dråber Mg 1-væske i målebægeret - dryp ved at trykke forsigtigt på flasken .Ryst i 30 sek.
3: Fyld en blå skefuld pulver ( Mg 2) -brug den skeformede del af skeen og ryst forsigtigt
4: Tag sprøjten og sæt den gule spids på
Kom sprøjten i væske nr. 3 og fyld sprøjten til 1 mm. mærket - der vil være lidt luft mellem ml. mærket og væskeoverfladen.
5: tryk væske ud af sprøjten, en dråbe ad gangen ned i målebægeret og ryst efter hver dråbe
6: Fortsæt til farven skifter til grå/blå . den først observerede farve. Aflæs mængden af væske i sprøjten ved at vende sprøjten på hovedet og aflæs, hvor den sorte ring står - i tabellen aflæser du det faktiske Mg-indhold ved at aflæse det tal,der står i højre kolonne i tabellen ud for det tal, du aflæste på sprøjten.

Så kan det vist ikke skæres mere ud i pap

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Indlæg af MMartin »

Mange tak for hjælpen!!!! *S*

Ja det gav mening! Jeg har dog lige prøvet, og allerede da jeg puttede pulveret i var vandet blåt/gråt........ Og det ændrede ikke farve på noget tidspunkt da jeg tilføjede væske nr 3.....
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Naar jeg drypper vaeske 2 bliver det blaat.
Naar jeg drypper vaeske 3 skifter det til klart naar jeg rammer maalet.
Billede
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Ehh..4 dråper?
sikker på at det ikke står 6 dråper,som skal oppi?? :rolleyes:
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

mit siger også 4 dråber
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Sidder med manualen - der står 4 dråber

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Okey.. er ikke så flink i Engelsk,så for rundt tre år siden,fant jeg SVENSKE bruksannvisninger på bl.annet Salifert tester på www.simontorp.com,og lastet self. alle disse ned...kjempesmart trodde jeg... :y
I og med at jeg har disse godt synligt på "testrommet" her,så bruker jeg konsekvent bare disse under målingen,og hiver alle bruksannvisninger ulest,som følger med i originaleskene :rolleyes:
Jeg har flere kar her,og måler annen hver dag Kh/Mg/Ca utifra disse Svenske oversettelsene,og dette har jeg gjort i årevis,som skrevet over..
På denne simontorp Mg. oversettelsen står det faktiskt 6,og ikke 4 dråper :dizzy: !!,og da vil det si at jeg har brukt 6 dråper, annen hver dag i årevis her,til å måle salifert Mg med.. :rolleyes:
Har faktiskt aldri DRØMT OM!!!!,at det har hvert skrevet feilt inn på den Simontorp siden...faktiskt,og derfor aldri "kontrollsjekket" med den som ligger med i esken :oops: :oops:
Hmmm. har jo gått "bra da"... :rolleyes: med karene i tre år.....her... :shock:

Denne "storyen" :rolleyes: .. burde vel stille som en meget STERK KANDIDAT her inne,til årets store tabbe :G ,og i all min ydmyghet,så vil jeg takke dere alle for å ha oppklart en grov måletabbe,jeg egentligt aldri visste jeg hadde engang..,og som har pågått i årevis her hjemme... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
NB!!.. alltid synes det er litt lite i disse dråpeflaskene i Mg.testsettene jeg har brukt,og får alltid "overskudd på alt annet i eskene :hehe: :hehe:
Som Normann burde jeg self. aldri stolt på slike svensketester,he-he..
Takker så meget mine danske venner,selv om jeg egentligt sitter her helt flau nu.. :sneaky2:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er ingen grund til at udnævne sig til årets tåbe for sådan en ting.
Der har været mindst 1 eksempel på at Salifert har ændret på doseringen i testsæt.
Det kan derfor have været helt korrekt at der skulle bruges 6 dråber, dengang oversættelsen blev lavet.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Morten P. skrev:Så tilfører du en teskefuld MG-2 og blander igen i 10 sekunder.

Mvh. Morten
Lige for en sikkerheds skyld du mener vel den medfølgende måleske? :hehe: :hehe:
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N

Indlæg af Morten P. »

leifkrarup skrev:
Morten P. skrev:Så tilfører du en teskefuld MG-2 og blander igen i 10 sekunder.

Mvh. Morten
Lige for en sikkerheds skyld du mener vel den medfølgende måleske? :hehe: :hehe:
Nej da - en grydeske :h

Godt set - det var vist sent da jeg skrev det indlæg :hehe:

/Morten
Ruflo
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Ruflo »

hvormeget skal man fylde skeen, med top eller flat?
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

fladt
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"