Hjælp med Salifert Mg testsæt søges
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 3600 Frederikssund
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: 3600 Frederikssund
Hjælp med Salifert Mg testsæt søges
Hej!
Jeg er måske lidt dum, men forstår virkelig ikke hvordan jeg bruger Saliferts Mg testsæt. Er her ikke en som kunne tænke sig at skære det ud i pap for mig?
Mvh Martin
Jeg er måske lidt dum, men forstår virkelig ikke hvordan jeg bruger Saliferts Mg testsæt. Er her ikke en som kunne tænke sig at skære det ud i pap for mig?
Mvh Martin
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8200 Århus N
Re: Hjælp med Salifert Mg testsæt søges
Jo selvfølgelig er der det 
Med den store sprøjte overfører du 2 ml vand fra akvariet til testbeholderen (den lille tøndeformede beholder).
Hernæst tilfører du 4 dråber MG-1 og blander vand og MG-1 ved at køre røret rundt i cirkler. Det gør du 30 sekunder.
Så tilfører du en teskefuld MG-2 og blander igen i 10 sekunder.
Så sætter du plastikkanylen på den lille/tynde sprøjte, åbner MG-3 flasken, holder sprøjten lodret ned i MG-3 væsken og suger op indtil den sorte gummidut inde i kanylen er lige ud for 1.0 mærket på sprøjten. Der er noget luft fanget inde i sprøjten, men det skal du ikke være nervøs over - det er luft fra kanylenspidsen som nu er havnet oppe i sprøjten. Dette er der taget højde for i testen.
Mens du stadig holder sprøjten med MG-3 væsken lodret begynder du at dryppe MG-3 ned i din testblanding (du ved - den med vand, MG-1 og MG-2). Hver gang du har tilsat lidt MG-3 omrører du testblandingen. Dette fortsætter du med indtil du ser et farveskifte i væsken til grå eller blå.
Når det sker stopper du med at tilføre MG-3, men vender sprøjten om så kanylen nu peger lodret op mod loftet. Aflæs værdien ud for den øverste del af den sorte gummidut (inde i sprøjten). Hvis gummidutten er oppe ved f.eks. 0.30 så svarer det til at du har en magnesiumkoncentration på 1050 ppm i dit akvarievand. Det betyder derved at magnesiumkoncentrationen i dit akvarievand er ca 450 ppm under det anbefalede og du bliver nødt til at tilføre magnesium.
Gav det mening
Mvh. Morten

Med den store sprøjte overfører du 2 ml vand fra akvariet til testbeholderen (den lille tøndeformede beholder).
Hernæst tilfører du 4 dråber MG-1 og blander vand og MG-1 ved at køre røret rundt i cirkler. Det gør du 30 sekunder.
Så tilfører du en teskefuld MG-2 og blander igen i 10 sekunder.
Så sætter du plastikkanylen på den lille/tynde sprøjte, åbner MG-3 flasken, holder sprøjten lodret ned i MG-3 væsken og suger op indtil den sorte gummidut inde i kanylen er lige ud for 1.0 mærket på sprøjten. Der er noget luft fanget inde i sprøjten, men det skal du ikke være nervøs over - det er luft fra kanylenspidsen som nu er havnet oppe i sprøjten. Dette er der taget højde for i testen.
Mens du stadig holder sprøjten med MG-3 væsken lodret begynder du at dryppe MG-3 ned i din testblanding (du ved - den med vand, MG-1 og MG-2). Hver gang du har tilsat lidt MG-3 omrører du testblandingen. Dette fortsætter du med indtil du ser et farveskifte i væsken til grå eller blå.
Når det sker stopper du med at tilføre MG-3, men vender sprøjten om så kanylen nu peger lodret op mod loftet. Aflæs værdien ud for den øverste del af den sorte gummidut (inde i sprøjten). Hvis gummidutten er oppe ved f.eks. 0.30 så svarer det til at du har en magnesiumkoncentration på 1050 ppm i dit akvarievand. Det betyder derved at magnesiumkoncentrationen i dit akvarievand er ca 450 ppm under det anbefalede og du bliver nødt til at tilføre magnesium.
Gav det mening

Mvh. Morten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
1: fyld 2 ml. vand i målebægeret.
2: kom 4 dråber Mg 1-væske i målebægeret - dryp ved at trykke forsigtigt på flasken .Ryst i 30 sek.
3: Fyld en blå skefuld pulver ( Mg 2) -brug den skeformede del af skeen og ryst forsigtigt
4: Tag sprøjten og sæt den gule spids på
Kom sprøjten i væske nr. 3 og fyld sprøjten til 1 mm. mærket - der vil være lidt luft mellem ml. mærket og væskeoverfladen.
5: tryk væske ud af sprøjten, en dråbe ad gangen ned i målebægeret og ryst efter hver dråbe
6: Fortsæt til farven skifter til grå/blå . den først observerede farve. Aflæs mængden af væske i sprøjten ved at vende sprøjten på hovedet og aflæs, hvor den sorte ring står - i tabellen aflæser du det faktiske Mg-indhold ved at aflæse det tal,der står i højre kolonne i tabellen ud for det tal, du aflæste på sprøjten.
Så kan det vist ikke skæres mere ud i pap
jerslev
2: kom 4 dråber Mg 1-væske i målebægeret - dryp ved at trykke forsigtigt på flasken .Ryst i 30 sek.
3: Fyld en blå skefuld pulver ( Mg 2) -brug den skeformede del af skeen og ryst forsigtigt
4: Tag sprøjten og sæt den gule spids på
Kom sprøjten i væske nr. 3 og fyld sprøjten til 1 mm. mærket - der vil være lidt luft mellem ml. mærket og væskeoverfladen.
5: tryk væske ud af sprøjten, en dråbe ad gangen ned i målebægeret og ryst efter hver dråbe
6: Fortsæt til farven skifter til grå/blå . den først observerede farve. Aflæs mængden af væske i sprøjten ved at vende sprøjten på hovedet og aflæs, hvor den sorte ring står - i tabellen aflæser du det faktiske Mg-indhold ved at aflæse det tal,der står i højre kolonne i tabellen ud for det tal, du aflæste på sprøjten.
Så kan det vist ikke skæres mere ud i pap
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 3600 Frederikssund
- Geografisk sted: 3600 Frederikssund
Mange tak for hjælpen!!!! *S*
Ja det gav mening! Jeg har dog lige prøvet, og allerede da jeg puttede pulveret i var vandet blåt/gråt........ Og det ændrede ikke farve på noget tidspunkt da jeg tilføjede væske nr 3.....
Ja det gav mening! Jeg har dog lige prøvet, og allerede da jeg puttede pulveret i var vandet blåt/gråt........ Og det ændrede ikke farve på noget tidspunkt da jeg tilføjede væske nr 3.....
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Naar jeg drypper vaeske 2 bliver det blaat.
Naar jeg drypper vaeske 3 skifter det til klart naar jeg rammer maalet.
Naar jeg drypper vaeske 3 skifter det til klart naar jeg rammer maalet.

-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
- Saltvand siden?: 1999
Ehh..4 dråper?
sikker på at det ikke står 6 dråper,som skal oppi??
sikker på at det ikke står 6 dråper,som skal oppi??

- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Næstved
mit siger også 4 dråber
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Sidder med manualen - der står 4 dråber
jerslev
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
- Saltvand siden?: 1999
Okey.. er ikke så flink i Engelsk,så for rundt tre år siden,fant jeg SVENSKE bruksannvisninger på bl.annet Salifert tester på www.simontorp.com,og lastet self. alle disse ned...kjempesmart trodde jeg...
I og med at jeg har disse godt synligt på "testrommet" her,så bruker jeg konsekvent bare disse under målingen,og hiver alle bruksannvisninger ulest,som følger med i originaleskene
Jeg har flere kar her,og måler annen hver dag Kh/Mg/Ca utifra disse Svenske oversettelsene,og dette har jeg gjort i årevis,som skrevet over..
På denne simontorp Mg. oversettelsen står det faktiskt 6,og ikke 4 dråper
!!,og da vil det si at jeg har brukt 6 dråper, annen hver dag i årevis her,til å måle salifert Mg med..
Har faktiskt aldri DRØMT OM!!!!,at det har hvert skrevet feilt inn på den Simontorp siden...faktiskt,og derfor aldri "kontrollsjekket" med den som ligger med i esken
Hmmm. har jo gått "bra da"...
med karene i tre år.....her...
Denne "storyen"
.. burde vel stille som en meget STERK KANDIDAT her inne,til årets store tabbe
,og i all min ydmyghet,så vil jeg takke dere alle for å ha oppklart en grov måletabbe,jeg egentligt aldri visste jeg hadde engang..,og som har pågått i årevis her hjemme...
NB!!.. alltid synes det er litt lite i disse dråpeflaskene i Mg.testsettene jeg har brukt,og får alltid "overskudd på alt annet i eskene
Som Normann burde jeg self. aldri stolt på slike svensketester,he-he..
Takker så meget mine danske venner,selv om jeg egentligt sitter her helt flau nu..

I og med at jeg har disse godt synligt på "testrommet" her,så bruker jeg konsekvent bare disse under målingen,og hiver alle bruksannvisninger ulest,som følger med i originaleskene

Jeg har flere kar her,og måler annen hver dag Kh/Mg/Ca utifra disse Svenske oversettelsene,og dette har jeg gjort i årevis,som skrevet over..
På denne simontorp Mg. oversettelsen står det faktiskt 6,og ikke 4 dråper

Har faktiskt aldri DRØMT OM!!!!,at det har hvert skrevet feilt inn på den Simontorp siden...faktiskt,og derfor aldri "kontrollsjekket" med den som ligger med i esken

Hmmm. har jo gått "bra da"...

Denne "storyen"

NB!!.. alltid synes det er litt lite i disse dråpeflaskene i Mg.testsettene jeg har brukt,og får alltid "overskudd på alt annet i eskene

Som Normann burde jeg self. aldri stolt på slike svensketester,he-he..
Takker så meget mine danske venner,selv om jeg egentligt sitter her helt flau nu..

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der er ingen grund til at udnævne sig til årets tåbe for sådan en ting.
Der har været mindst 1 eksempel på at Salifert har ændret på doseringen i testsæt.
Det kan derfor have været helt korrekt at der skulle bruges 6 dråber, dengang oversættelsen blev lavet.
Der har været mindst 1 eksempel på at Salifert har ændret på doseringen i testsæt.
Det kan derfor have været helt korrekt at der skulle bruges 6 dråber, dengang oversættelsen blev lavet.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense
Lige for en sikkerheds skyld du mener vel den medfølgende måleske?Morten P. skrev:Så tilfører du en teskefuld MG-2 og blander igen i 10 sekunder.
Mvh. Morten

Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8200 Århus N
Nej da - en grydeskeleifkrarup skrev:Lige for en sikkerheds skyld du mener vel den medfølgende måleske?Morten P. skrev:Så tilfører du en teskefuld MG-2 og blander igen i 10 sekunder.
Mvh. Morten![]()

Godt set - det var vist sent da jeg skrev det indlæg

/Morten
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2500 Valby
hvormeget skal man fylde skeen, med top eller flat?