Lidt hjælp med vandværdier

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Foran computeren...

Lidt hjælp med vandværdier

Indlæg af Stephensen »

Ja jeg har jo et akvarie til at stå og køre og fik det med vand så det er ikke nystartet. Det er MEGET angrebet af slimalger, altså der ligger et tæppe hen over alt næsten i akvariet. Brugte for 14 dage siden easy life ffm og det har da givet lidt. Men har aflæst lidt værdier og håber i kan fortælle om de er helt ved siden af og hvordan det kan afhjælpes..

Det er målt med red sea test sættet så det har udgang i deres skemaer
Nitrat 20 (ppm mener jeg)
nitrit 0.1 - 0.2 )igen mener jeg det er ppm)
ammonia 0.25
alkalinity ligger midt i normal skalaen
PH 8.4

På forhånd mange tak

Bo
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: Lidt hjælp med vandværdier

Indlæg af herzberg »

Du kan ikke gøre så meget andet end at vente og lave nogle vandskift (f.eks. 10% om ugen). Du behøver ikke gå så meget op i værdier så længe du er igang med indkøringsfasen.

Når du ikke længere kan måle nitrit og og din nitrat er faldet til et mere alm. niveau så er din opstartsfase ved at være overstået.

Det bedste du kan gøre er at vente og lade være med at sætte noget levende i, det vil kun forlænge din opstartsfase og i muligvis også dræbe det du sætter i.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Foran computeren...

Indlæg af Stephensen »

Takker

Det skam heller ikke noget problem at vente, troede bare der var noget helt galt med vandet som jeg skulle have rettet op på....

Bo
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

et er helt normalt. Med vandskift kan du bringe værdierne ned. Men bakterierne i dine sten skal først etablere sig før akvariet bliver stabilt. Nitrit skal altid være 0, nitrat er knapt så skadeligt, så værdier på 5-15 er ok, hvor 5 dog bør være målet. n
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"