Fiskevalg til 160 liters

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Fiskevalg til 160 liters

Indlæg af Hyldager »

Jeg skal til at starte et 160 liters akvarie op i næste uge, på specialmål, 60x45x60 cm.
Men jeg mangler lidt inspiration til dyreliv. Jeg ved ikke helt hvilke dyr der ville være gode til bundlaget. Snegle, eremitkrebs, eller begge dele? Og hvor mange?
Og hvad med fisk? Hvor mange vil der kunne være i?

Det jeg selv har påtænkt er følgende:
2x almindelig klovnfisk + en anemone
1x gul kirurg
2x dannebrogsrejer

Hvad ville jeg ellers kunne have i? Eller hvad ville i putte i, istedet for, og hvorfor?

På forhånd tak for hjælpen. :)
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Fiskevalg til 160 liters

Indlæg af sejeulki »

Din fiskesammensætning ser sådan set ok ud. Husk der jo først må komme liv i om MINDST en måned. Så kan du putte eremit krebs og snegle i. Maks 1-2 fisk ad gangen og gerne 14 dage til en måned inden næste fisk. Nogen kan ikke have eremit og snegle sammen, mens andre kan. Normalt siger man dobbelt så mange snegle som krebs. Ca. 20 snegle og 10 krebs er et godt sted at starte (du kan putte dem i lidt ad gangen jo...).... Har du sand er sandsøstjerner og ceritsnegle også en mulighed. Evt. en hugo eller en anden blenny - goby'er eller små dværgkejser. Kauderni eller en lille blå kirug - der er mange muligheder jo...-men også god tid. Søg efter fisk på sider som: http://www.liveaquaria.com/product/aqua ... s.cfm?c=15 - og se hvad du kunne tænke dig og så hør folk om erfaringer med disse fisk. Vil du vide mere om ting til bundlag så søg efter clean up crew. Man kan også få en sandspiser, men det er en helt anden historie. Held og lykke med hobbyen....!!!
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

Jeps, der er mange at vælge imellem. :)
Er klar over det med tiden, men det skader jo ikke at være lidt på forkant med planerne.
Jeg vil helst have fisk jeg kan have når de også er voksne. Og så går det vel ikke med flere kirurger og dværgkejsere?
Og vil jeg så overhovedet kunne have en gul kirurg?
Jeg ville gerne have en mandarin fisk, men de er vidst stort set umulige at have?
Vil helst heller ikke overfylde akvariet med fisk. Så det bliver alt for belastet.

20 snegle og 10 eremitter, er det ikke lige voldsomt nok til 160 liter vand?
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

20 snegle og 10 eremitter er ikke for voldsomt. Der er som næsten alt med saltvand delte meninger. Men køb lidt snegle ad gangen. Fz hvis du ser din fiskeforhandler har 4 snegle for 100 - så køb en 4 stk.... Vent et par måneder og vurdere om du har brug for flere....Dværgkejser beholder deres størrelse - de bliver ikke ret store sammenholdt med alm. kejsere. Blå kirug er nok udelukket så for de vokser ret hurtige. Jeg har to gule kiruger og de er ikke vokset så meget i den tid jeg har haft dem - så du kan have en i ret lang tid (køb den i small selvfølgelig).... Mandarinfisk er svære fordi de lever af pods. Jo flere sten, des flere pods, hvorfor man også plejer sige at de hun kan gå i store akvarier. De skal også først i min. 6 måneder efter start for at sørge for der er nok pods. Refugium eller andre steder hvor podsene ikke bliver spidst vil øge sansyngligheden for at have en mandarin. Man kan være EKSTREM heldig at finde en der tager artemia. Ellers kan man lave en pod-pile...-søg på google efter mandarin og pod pile så finde du svar... Godt at se du er på forkant!!!
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

Tror jeg dropper mandarinen så. Den bliver nok bare for besværlig, og så stor er akvariet ikke. :)

Tror jeg ligger mig fast på de 3 i indlæg #1. 2x klovn, anemone, 1x gul kirurg og 2x dannebrogsrejer. Hvad ville jeg kunne have i akvariet udover det? Eller er det nok allerede på grænsen?
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Det kommer jo an på levende sten og skummer m.m. Man plejer sige at når nitrat er 0 sætter man en fisk i. Så stiger nitraten nok lidt men når den atter er 0 så putter man en mere i. Så fortsætter man indtil nitraten ikke kommer i 0. Der har man jo så for mange fisk, hvorfor der skal en op. Selvfølgelig gør ingen dette i virkeligheden. 1-2 små fisk mere vil jeg tro....-men det kommer jo også an på størrelsen...
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

Okay. mange tak for info. Tror jeg vil holde mig til dem til at starte med, og så hvordan det går. Og så kan jeg altid tilføje en fisk eller to senere, hvis jeg falder over noget spændende. :)
Måske et par Kauderni. De er rigtig flotte.
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Kan kun anbefale kaudernier. De er sq god sjov. Og så har du osse mulighed for at få unger. Har en halv voksen unge gående i overløbet. Vi har aldrig fodret den :D
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"