fed verden, men hjælp :-)

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: fed verden, men hjælp :-)

Indlæg af leifkrarup »

solberg skrev:men igen... der er mange forskellige meninger... Lars S f.eks. har et flot akvarie og han har kun rør over sit... Men han kan heller ikke holde f.eks. acroporaer...
Nej!.....nu må i altså stoppe gutter.....Korallen Zucht hvor de producerer Acropora har baljer kun med T5. Kik på Buddys balje....han bruger kun T5......kik på Ulrik l´s balje....han bruger kun T5, jeg har set den IRL.
Kik også på Zeovit forum, der er de mest fantastisk flotte baljer med Acropora som er ved at vokse ud af akvarierne under T5 lys.
Der findes måske...måske!...koraller som kræver HQI....men langt de fleste af dem vi normalt har adgang til kan sagtens holdes under tilstrækkelig T5 (samme Watt antal som HQI) og de som ikke kan kræver sandsynligvis også stærkere HQI...400W eller mere.
Så hold dig bare fra de aller..allermest krævende Acropora, og vælg den lystype du synes passer dig bedst, hvis du vælger 250 eller 150W Hqi kan du alligevel ikke holde disse.
Sagt med andre ord..hvad du kan holde under 150 og 250W hQi kan du også holde under tilstrækkelig T5.
Der er meget religion omkring lys her på forum...mit råd: vælg hvad du har lyst til bare sørg for at der er nok T5 hvis du vælger det.
Men forøvrigt passer dimensionerne på HQI bedre end T5 armaturer til et hjørneakvarie.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Lige et par billeder af kun T5 belyste baljer fra Zeovit forum. Tror du ikke at du kunne leve med et akvarium som disse? :biggrin:
Vedhæftede filer
IMG_0697[1].JPG
IMG_0697[1].JPG (76.09 KiB) Vist 1777 gange
Tank-DSCN7277_(Small)[1].jpg
Tank-DSCN7277_(Small)[1].jpg (77.99 KiB) Vist 1777 gange
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Enig med Leif!! 99% af de Koraller vi smider i baljerne kan sagtens holdes med T5, hvis man ser på "nyheder" bla. hos Giesemann,Ati,Sfiligoi, kan man se hvad vej vinden blæser!! nemlig T5 og ofte i kombination med Led så man får det "glimmer" man har via Hqi. Forøvrigt er udviklingen stor indenfor T5, masser af muligheder for at sammensætte lige netop den farvekombination som man syntes passer bedst.
Ang. prisen ved udskiftning af rør kontra Hqi pære er der vel ikke den store prisforskel: 8xrør=ca.1000kr 2xpære=ca.1000kr!!.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Lige nu er jeg mest stemt på at udelukkende bruge T5 til mit næste setup, selvom jeg bruger HQI nu og jeg vil helt bestemt have SPS koraller.. Som Leif siger er det absolut intet problem med SPS under T5 - Nogle af de allerflotteste akvarier som jeg har set, har udelukkende T5, men du skal regne med og bruge lige så mange Watt som med HQI..

Det som har fået mig til at kigge på T5 vil jeg skrive lidt om i min akvariebygger tråd..
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 9850 Hirtshals

Indlæg af maria_elle »

leifkrarup skrev:Lige et par billeder af kun T5 belyste baljer fra Zeovit forum. Tror du ikke at du kunne leve med et akvarium som disse? :biggrin:

hold da op :GO
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af maria_elle »

jeg jar taget en beslutning. Så er det selvfølgelig t8 der er på akvariet nu.

men nogle der har erfaring med disse PL rør fra Interpet?
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Mener at have hørt en del brok over at det ikke er til at finde nogle ordentlige blå PL rør.
/martin
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af maria_elle »

martin skrev:Mener at have hørt en del brok over at det ikke er til at finde nogle ordentlige blå PL rør.
okay hmm
men logisk set kan jeg godt bruge mine 2 T8 og så noget T5?
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

maria_elle skrev:
martin skrev:Mener at have hørt en del brok over at det ikke er til at finde nogle ordentlige blå PL rør.
okay hmm
men logisk set kan jeg godt bruge mine 2 T8 og så noget T5?
Som jeg nævnte så skal du nok op i nogenlunde samme antal Watt som en HQI for at have lys nok til SPS. T8 ville jeg droppe, de er ikke effektive nok efter alt hvad jeg har hørt. Så jeg vil mene at du skal have stoppet mindst 150W lys ind i kassen for at kunne have SPS andet end lige under lampen.

Nu ved jeg ikke hvordan målene er, men burde 1x150-250W HQI+2xT5 ikke være rigeligt til et hjørne akvarie på 180L - Jeg har 250W over mit 250L og (50cm højt)
Lige præcist til et hjørne akvarie (Det var smuttet at det var et sådant) ville jeg nok vælge en enkelt HQI + et par T5 blå.
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

Enig med Leif og Peder. Man kan sagtens holde SPS under T5, men man kan ikke "spare" på lyset ved at have T5, men så er det altså heller ikke korrekt at T5 per definition kræver mere strøm end HQI

Man vil ikke spare, hverken strøm, varme eller penge ved at vælge T5. Det er kun en smagsag om vil have det ene eller det andet. Og så fylder T5 mindre i højden i lyskassen end HQI.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Bruno skrev: men så er det altså heller ikke korrekt at T5 per definition kræver mere strøm end HQI
Det er der vist heller ikke nogen der siger........ i denne tråd ihvertfald! :-o
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

der var vist heller ikke mange der sagde at man ik ku ha sps under t5 ;)

men er det ik letter bare at smide en hqi over, istedet for at sku døje med alle de rør?
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af Bruno »

leifkrarup skrev:
Bruno skrev: men så er det altså heller ikke korrekt at T5 per definition kræver mere strøm end HQI
Det er der vist heller ikke nogen der siger........ i denne tråd ihvertfald! :-o
Øhh citat "Det kan du da sagtens, med med den mængde T5 lys du skal have for at holde de svære koraller, bliver i sidste ende nok dyrer i strøm og rør. end at tage en Hqi"
StarF skrev:der var vist heller ikke mange der sagde at man ik ku ha sps under t5 ;)
Øhhh citat "Det kan du godt, men du får ikke mere lys af den grund..HQI er et must til mange koraller."

Never mind :lipssealed: Sådan læste jeg godt nok tråden lidt mod slutningen, men jeg misforstod nok noget :oops: Jeg undskylder hvis nogen føler sig trådt på :beer:
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

[quote="Bruno Øhh citat "Det kan du da sagtens, med med den mængde T5 lys du skal have for at holde de svære koraller, bliver i sidste ende nok dyrer i strøm og rør. end at tage en Hqi"
[/quote]

Sorry!.....den var lige glippet....er iøvrigt helt enig med dig.
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

køb hs pumper de koster ikk noget og fungere fint ..........har selv harft flere af dem :-)
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Hej og velkommen

Jeg ville, som der også bliver nævnt først i tråden, finde en du kan besøge og se vedkommnes setup, det giver et meget større intryk, plus det er meget nemmere at få svar på de rigtig mange spørgsmål, der helt naturligt kommer her i starten.

Problemet er dog så bare at her i det nordlige er der ikke så mange saltvandsakvarister :( men du er i hvert falde mere end velkommen til et besøg her, og jeg har passende nok et setup meget li det du er ved at starte op

jeg har et 190l hjørneakvarie med 250 watt HQI og kunne bestemt ikke forestille mig det med T5 rør, men der er jo som du sikkert kan høre mange forskellige meninger om emnet.
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af maria_elle »

Mathias_C skrev:Hej og velkommen

Jeg ville, som der også bliver nævnt først i tråden, finde en du kan besøge og se vedkommnes setup, det giver et meget større intryk, plus det er meget nemmere at få svar på de rigtig mange spørgsmål, der helt naturligt kommer her i starten.

Problemet er dog så bare at her i det nordlige er der ikke så mange saltvandsakvarister :( men du er i hvert falde mere end velkommen til et besøg her, og jeg har passende nok et setup meget li det du er ved at starte op

jeg har et 190l hjørneakvarie med 250 watt HQI og kunne bestemt ikke forestille mig det med T5 rør, men der er jo som du sikkert kan høre mange forskellige meninger om emnet.
ej det ville jeg bare super gerne :-)
Brugeravatar
mestermc
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af mestermc »

Og kommer du til Aalborg kigger du bare forbi også der er dog ikke det vildeste koraller da jeg har haft et "anemone i pumpe" uheld, så kun fiskene er deri pt. :)
Nu med RSM130
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af maria_elle »

mestermc skrev:Og kommer du til Aalborg kigger du bare forbi også der er dog ikke det vildeste koraller da jeg har haft et "anemone i pumpe" uheld, så kun fiskene er deri pt. :)
ej så super.
træls med anemone uheld :BA
Brugeravatar
maria_elle
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af maria_elle »

hmm nu har jeg tænkt hele dagen.

og er noget frem til interpe t5 controlere :rolleyes: så må vi se om jeg fortryder at jeg ikke valgte HQI.

så bliver det nok 2 gange tunze nanostreame 6025

hmm skummer bliver nok en jeg har set på qxl (Motordreven ekstern protein skummer for akvarier med en volumen på op til 300L. )
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Vent nu med at tage flere beslutninger til at du har set et akvarie med HQI imorgen, og bestem dig så derefter :)
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af Bruno »

maria_elle skrev:hmm nu har jeg tænkt hele dagen.

og er noget frem til interpe t5 controlere :rolleyes: så må vi se om jeg fortryder at jeg ikke valgte HQI.

så bliver det nok 2 gange tunze nanostreame 6025

hmm skummer bliver nok en jeg har set på qxl (Motordreven ekstern protein skummer for akvarier med en volumen på op til 300L. )
jeg vil vædde med at du kommer til at fortryde valget af Interpet. Selv de såkaldte daylight blue er ikke på mere end ca. 10K Kelvin, hvilket vil få vandet til at se ud som om der er tisset i det.

Hvis du beslutter dig for at starte med T5 kan du ligeså godt starte med "rigtig" T5. Interpet er godt nok billigere, men jeg mener ikke de er pengene værd.

Men som Mathias skriver så vent da med at tage nogen beslutninger før du har set begge dele live
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"