VSV vs. Nitrat og fosfatfilter

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

VSV vs. Nitrat og fosfatfilter

Indlæg af sejeulki »

Jeg overvejer som flere herinde, at starte med VSV (fattigmands zeovit). Yderligere vil jeg også kører aminos og Probio. Pt har jeg et nitratfilter model JJ og et fosfatfilter. For mig at se er disse udnødvendige når man kører VSV? Nitratfilter har jeg svært ved at få til at dryppe med den rigtige hastighed (det går tit i stå) og det har kørt 2 måneder og er endnu ikke indkørt. For mig at se er VSV langt mere effektiv. Pt. kører jeg med vodka kur for at få min nitrat i 0, men ændrer det idag til sukker+vodka+eddike, og denne vodka kur har været langt billigere og mere effektiv end et nitratfilter. Er der nogen grundt til at beholde mit nitratfilter?
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: VSV vs. Nitrat og fosfatfilter

Indlæg af Anette »

Jeg mener slet ikke man "må" køre med nitratfilter når man kører VSV.... Men hæng mig ikke op på det.. Hvorfor kan jeg ikke give nogen forklaring på, men mener at have læst det et sted herinde...
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

har også lige læst det - men ikke fundet en forklaring.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

hvis du skal køre VSV, så skal du fjerne nitrat filter, og evt UV.. grunden til de ikke må køre, er pga det dræber de bakterier, vi er ude efter, ozon er også en no go, ifølge diverse artikler.

fosfat filter kan du godt forsætte med, såfrem du sku ha lyst til det.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Zeovit her, så du må selv lige læse op på præcist hvordan du dosere og hvilken udstyr og værdier der skal være på plads når du starter VSV metoden.. Noget jeg ABSOLUT vil anbefale dig at gøre inden du hælder i..
Vær desuden hulens konservativ med doseringerne, så du ikke risikere at korallerne dør af chock..

Anyways... Ved Zeovit må anbefales det at fjerne Nitratfilteret når man starter fordi bakterierne man tilsætter netop lever af nitraten.. Og bakterierne så igen indgår som en del af foderet for korallerne..

/Henrik
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Vil det sige man ikke kan kører med nitrat-filter når man kører med VSV nogensinde? Syntes I der kører med VSV ikke at VSV er bedre end et nitratfilter?
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Vil det sige af man kan vælge enten nitratfiler 2300 kr, UV 1000 kr og ozon 1000 kr kontra at dosere lidt VSV pr. dag? Hvilken af metoderne er bedst?
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

@Sejeulki - Du får ikke svar på hvilke metode der er bedst, Det er smag og behag langt hen ad vejen. Begge metoder kan give flotte akvarier.. Men ja, hvis du vil kører Zeovit kan/bør du helt droppe Nitrat, ozon, UV og fosfat filter - VSV vil jeg gætte på noget lignende gør sig gældende.. Men det må dem der ved noget om det lige melde ind på..
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

du må ik køre med ozon, uv eller nitrat filter ved VSV.

hvilke metode der er bedst, er umuligt at svare på. Der er jo mange ting der spiller ind på resultatet.

sjovt VSV er ved at blive så populært her inde.. folk var jo ret kritiske da jeg startede på det.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

De roser ellers brugen af Ozon i Reefkeping

CITAT:

Jörg Kokott, a key contributor to the original thread, recommended the use of ozone during the duration of vodka dosing to maintain high levels of dissolved O2 in the system. This decrease in dissolved O2 is indirectly observed in ORP meter readings after vodka addition. Though not an absolute requirement, as told from many RC participants, ozone may add an extra level of protection by increasing O2 levels during an overdose.

Gelbstoff, German for yellow matter, is reported to buildup in aquariums over time. Additions of vodka or other carbon sources have the potential to accelerate the yellowish water buildup from organics. To solve this problem, people have utilized ozonators to breakdown of the organic molecules responsible for resulting in yellowish water. Ozone is an attractive choice as it would not only breakdown the gelbstoff but will also add O2 to the water in case of an overdose. For people not interested in running ozone other solutions for this problem are the addition of granulated activated carbon or through regular water changes.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

har læst du kan få ilt problemer når du både køre med vsv og ozon. desuden anbefaler glasbox at man ik køre med ozon...
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Zeovit bruger man aktivt kul som også nævnes i klippet ovenfor.. Udover at kullet hjælper med at holde vandet klar, påstås det at kullet optager de gifte der frigives fra korallerne..

Mit vand er ihvertifalde så klart at jeg ikke ser nogen grund til at eksperimentere med ozon.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

jeg ved man bruger aktiv kul i zeovit men gør man også når man 'bare' kører med VSV? Hvad med zeolit - er det snart ikke den eneste forskel fra zeovit og VSV hvis man også tilsætter amino og bak. med VSV?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"