Skummer spørgsmål ?
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9700 Brønderslev
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Nordjylland, Brønderslev
Skummer spørgsmål ?
Jeg har lige lidt nybegynder skummer spørgsmål til mit akv.
Skal en skummer køre 24 timer i døgnet ?
Hvilken skummer ville i anvende til et 50 L med ca 40 L sump, der er 9 kg LS i lige nu, men overvejer om der skal et pr kg mere i.
Min mening var at køre med meget let belastning (fisk) og hovedsagelig rejer og koraller, og ingen skummer, men er stadig i tvivl om det er den rigtige vej at gå.
Det har nu kørt en måned og værdierne holder sig egentlig meget fine, ammonium og nitrit på nul eller lavest mulige derover, det kan være svært at vurdere hvad for en af farverne der passer bedst, i en belysning ville jeg sværge nul, og vender jeg mig om ligner den farven lige over nul, hmmmmm.
Hilsen Anders
Skal en skummer køre 24 timer i døgnet ?
Hvilken skummer ville i anvende til et 50 L med ca 40 L sump, der er 9 kg LS i lige nu, men overvejer om der skal et pr kg mere i.
Min mening var at køre med meget let belastning (fisk) og hovedsagelig rejer og koraller, og ingen skummer, men er stadig i tvivl om det er den rigtige vej at gå.
Det har nu kørt en måned og værdierne holder sig egentlig meget fine, ammonium og nitrit på nul eller lavest mulige derover, det kan være svært at vurdere hvad for en af farverne der passer bedst, i en belysning ville jeg sværge nul, og vender jeg mig om ligner den farven lige over nul, hmmmmm.
Hilsen Anders
Har ikke saltvand lige nu, men er ved at samle stumperne til at starte igen.
- Dezon
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Herning
Re: Skummer spørgsmål ?
ja din skumme skal køre 24/7, efter mmin mening helt klart en AM ( aqua medic ) eller bubbel king, det er virkelig dumt at spare penge på en skummer, tro mig, jeg har haft 2 forskellige og nu har jeg en AM 1000. Du skal helst have en skummer som passer til mere volume end du egentlig har. Jeg har en balje på 325L med ca 38kg LS og 90L sump, min skummer passer til 1000L, og efter den er kommet i kan man se det på mit vand det er meget mere klart både i sump og i akvariet..
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Det var dog et pudsigt udsagn. Til et 50L+sump ville jeg måske vælge en Aqua Medic, men aldrig en bubble King ? Alternativt kan der kigges på Tunze 9002 og diverse kina-nålehjulsskummere.Dezon skrev:efter mmin mening helt klart en AM ( aqua medic ) eller bubbel king,
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der er også næsten mere vand i en bubbleking end i det akvarie.Hougaard skrev:Det var dog et pudsigt udsagn. Til et 50L+sump ville jeg måske vælge en Aqua Medic, men aldrig en bubble King ? Alternativt kan der kigges på Tunze 9002 og diverse kina-nålehjulsskummere.Dezon skrev:efter mmin mening helt klart en AM ( aqua medic ) eller bubbel king,

En skimmerbeast ville også klare jobbet fint.
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
har hørt tunze har lavet nogen nye skummer " til små akvarier " Som skulle kunne klare jobbet fortrineligt
Tror det er den der 9002
>Kan fåes ved petsupply for 799
Tror det er den der 9002
>Kan fåes ved petsupply for 799
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Nu kommer størrelsen jo også på spil - en tunze 9002 syntes jeg er udmærket - den skal bare lige modificeres en smule så den bliver lydløs. Folk bruger jo denne skummer på deres RSM så den burde kunne klare de 90L. Bubbleking??? Det er da sindsygt overkill og alt for dyr til sådan et størrelse akvarie.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9700 Brønderslev
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Nordjylland, Brønderslev
Tak for alle jeres hurtige svar, grunden til at jeg spurgte om den skulle køre 24 T var selvfølgelig lyden, hvad skal der gøres ved en Tunze 9002 for at gøre den lydløs, og kan det overhovedet lade sig gøre ?
Jeg havde selv kig på 9002 eller også den her "V2 Skim 120 Nano Skimmer"
http://www.aquatics-online.co.uk/catalo ... immers.asp
http://www.tmc-ltd.co.uk/aquarium/v2skim-nano.asp
Hilsen Anders
Jeg havde selv kig på 9002 eller også den her "V2 Skim 120 Nano Skimmer"
http://www.aquatics-online.co.uk/catalo ... immers.asp
http://www.tmc-ltd.co.uk/aquarium/v2skim-nano.asp
Hilsen Anders
Senest rettet af gapirri søn 24. aug 2008 18:29, rettet i alt 1 gang.
Har ikke saltvand lige nu, men er ved at samle stumperne til at starte igen.
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
Havde selv samme skummer i mit nano: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 8&start=15
har iøvrigt en am 1000 hvis det er - men tror ikke den kan være i din sump.
har iøvrigt en am 1000 hvis det er - men tror ikke den kan være i din sump.
- Dezon
- Rev haj
- Reactions:
- 17
kom også med model mærker som egter min mening er bedst, ikke at han SKAL købe dem
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
????kom også med model mærker som egter min mening er bedst, ikke at han SKAL købe dem
- Dezon
- Rev haj
- Reactions:
- 17
skrev blot min mening omkring de mærker som jeg mener man får mest for pengene i..sejeulki skrev:????kom også med model mærker som egter min mening er bedst, ikke at han SKAL købe dem