bowle og saltvand.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
bowle og saltvand.
jeg har fået tilbudt en stor bowle til billige penge, en af de der med lys i låget, den er 30L++ ved det ikke nøjagtigt, men kan man have saltvand i sådan en og hvordan? havder overvejet at sætte 2 meget små (3-4cm) klovnefisk og en annemone i. det skulle vel kunne virke med lidt vandskifte en gang om ugen?
kan man, eller kan man ik? og hvorfor?
kan man, eller kan man ik? og hvorfor?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: bowle og saltvand.
Du kan hvad du vil, men jeg vil mene det tangerer dyrplageri. Og det uanset om det er ferskvand eller saltvand.
- kentborg
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8643 Ans By
- Geografisk sted: Grønbæk lidt uden for Silkeborg
Hej melau
du skal tænke på, at du skal have noget teknik i, og en del andre ting for at det skal køre, så der er ikke meget plads til fisk.

Jeg vil sige det samme som Carsten, at det er "dyrplageri"Carsten skrev:Du kan hvad du vil, men jeg vil mene det tangerer dyrplageri. Og det uanset om det er ferskvand eller saltvand.
du skal tænke på, at du skal have noget teknik i, og en del andre ting for at det skal køre, så der er ikke meget plads til fisk.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
dyerne skal have det godt det er hovedsagen. hvad er forskellen på 30L bowle eller 30L akvarie? eller er det bare litterne der er for lidt du mener?
- kentborg
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8643 Ans By
- Geografisk sted: Grønbæk lidt uden for Silkeborg
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
ja det med hullet kan jeg sagtens se. men kan man ikke køre det uden skuller hvis der bare er rigeligt LS?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er som sådan underordnet hvordan beholderen ser ud, men det er størrelsen.melau skrev:dyerne skal have det godt det er hovedsagen. hvad er forskellen på 30L bowle eller 30L akvarie? eller er det bare litterne der er for lidt du mener?
Derrudover skal du også tænke på at fiskene på intet tidspunkt kan søge skjul hvor de har behov for det.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
ja det er rigtigt. tror bare jeg dropper det igen:)
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Damn, der var ikke meget medfølelse. Men må gi de andre ret, det er for småt til langt de fleste fisk.
Men hvis du bare vil have noget flot at kigge på, kunne man vel lave et pico rev(forudsat det kan lade sig gøre uden skummer), med et par kg levende sten, nogle små koraller, og en reje eller 2, en erimit og en snegl eller to og måske 1 - 2 små MEGET velvalgte fisk.
Lidt vand og en anelse liv så der er noget at se på, bare farverne fra koraller og kalkalger alene kan lyse lidt op i stuen.
Hvis dette kunne dække dit behov til at starte med, burde man vel komme frem til en eller anden løsning.
Mht teknik skal der vel bare bruges en enkelt lille cirkulationspumpe, og så benytte små hyppige vandskift.
Bare for lige at lege lidt med tankerne, hvis det ellers passer ind hvor det skal stå, kunne man evt. placere en minisump med filter og skummer(10-20L kar), i et skab over akvariet, herved kan man pumpe/suge vand op i karet, og lave et overløb tilbage i bowlen. Hvordan man lige skal få så meget overflade vand fra bowlenind i pumpe indsuget er så det gyldne spørgsmål.
Men 30L er sku ikke meget, efter 6 måneder med et 130L RSM, er jeg klar til at opradere.
Selvom akvariet/bowlen kun er på 30L skal der stadig testes for en række ting, så test sættene skal der invisteres i, og tilsætning/sporstoffer skal der også bruges. Og det sikkert ekstra kritisk at dosere korrekt, når volumen er så lille.
Men hvis du bare vil have noget flot at kigge på, kunne man vel lave et pico rev(forudsat det kan lade sig gøre uden skummer), med et par kg levende sten, nogle små koraller, og en reje eller 2, en erimit og en snegl eller to og måske 1 - 2 små MEGET velvalgte fisk.
Lidt vand og en anelse liv så der er noget at se på, bare farverne fra koraller og kalkalger alene kan lyse lidt op i stuen.
Hvis dette kunne dække dit behov til at starte med, burde man vel komme frem til en eller anden løsning.
Mht teknik skal der vel bare bruges en enkelt lille cirkulationspumpe, og så benytte små hyppige vandskift.
Bare for lige at lege lidt med tankerne, hvis det ellers passer ind hvor det skal stå, kunne man evt. placere en minisump med filter og skummer(10-20L kar), i et skab over akvariet, herved kan man pumpe/suge vand op i karet, og lave et overløb tilbage i bowlen. Hvordan man lige skal få så meget overflade vand fra bowlenind i pumpe indsuget er så det gyldne spørgsmål.
Men 30L er sku ikke meget, efter 6 måneder med et 130L RSM, er jeg klar til at opradere.
Selvom akvariet/bowlen kun er på 30L skal der stadig testes for en række ting, så test sættene skal der invisteres i, og tilsætning/sporstoffer skal der også bruges. Og det sikkert ekstra kritisk at dosere korrekt, når volumen er så lille.
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Hvad er det da for en omgang sludder at komme med, den er da lige til at skylle ud i
. Bare det at holde et akvarium tangere til dyrplageri, Fisk kommer væk fra sine vante omgivelser og sine vante forhold, såsom at svømme flere 1000 sammen i flokke eller går under helt andre tryk forhold, hvor mange af jer kan lige opfylde det krav.
Og her sidder i og siger at hvis han smider fisk i en bowle så tangere det til dyr plageri, det er da det man kan kalde spildtet opfattelse ( Jeg må godt og det er ikke dyrplageri, men han må ikke for det er kun 30 L også er den rund )
I det store perspektiv, så er der sgu ikke den stor forskel på en 30 L og en 500 L, når vi snakker fiskens vante omgivelser. så drop jeres dobbelmoral.
vi alle er sgu dyrplager, så simpel er det
Og selvfølgeligt kan du det melau. Tag noget vand fra dit store akvarium og skift ud i bowlen så ofte du kan, så har du et akvarium som mange herinde ( også dem som ikke er dyrplager) og sikkert med bedre vand kvalitet i sidste ende.

Og her sidder i og siger at hvis han smider fisk i en bowle så tangere det til dyr plageri, det er da det man kan kalde spildtet opfattelse ( Jeg må godt og det er ikke dyrplageri, men han må ikke for det er kun 30 L også er den rund )
I det store perspektiv, så er der sgu ikke den stor forskel på en 30 L og en 500 L, når vi snakker fiskens vante omgivelser. så drop jeres dobbelmoral.
vi alle er sgu dyrplager, så simpel er det
Og selvfølgeligt kan du det melau. Tag noget vand fra dit store akvarium og skift ud i bowlen så ofte du kan, så har du et akvarium som mange herinde ( også dem som ikke er dyrplager) og sikkert med bedre vand kvalitet i sidste ende.

Senest rettet af ronny.w tirs 19. aug 2008 01:32, rettet i alt 1 gang.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Tjaa, hvis 30L bowle er dyreplageri, er det vel også dyreplageri at have en fisk i et levende billede som her:
http://www.reefs.dk/Det%20levende%20maleri.htm
Så igen, valget af fisk ville jeg overveje meget nøje.
Alt andet lige må det være bedre des større akvariet er. Man bør vel gøre sit bedste for at tlbyde et tilfredstillende miljø for sine akvarie beboere. Dette kan naturligvis gøres ved at vælge besætning efter akvariets størrelse og indhold.I det store perspektiv, så er der sgu ikke den stor forskel på en 30 L og en 500 L, når vi snakker fiskens vante omgivelser. så drop jeres doppelmoral.
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Klart jo større jo bedre, men at sætte sig selv på et Pedistadie og kalde andre folk for Dyrplager hører sig sgu ingen steder hjemme. Hvor mange har lige haft en kanarie fugl i et bur som var 50x40x60. Og så sidder folk sgu herinde og snakker dyrplageri.Lasse skrev:Tjaa, hvis 30L bowle er dyreplageri, er det vel også dyreplageri at have en fisk i et levende billede som her:
Alt andet lige må det være bedre des større akvariet er. Man bør vel gøre sit bedste for at tlbyde et tilfredstillende miljø for sine akvarie beboere. Dette kan naturligvis gøres ved at vælge besætning efter akvariets størrelse og indhold.I det store perspektiv, så er der sgu ikke den stor forskel på en 30 L og en 500 L, når vi snakker fiskens vante omgivelser. så drop jeres doppelmoral.
Uanset hvordan vi vender og drejer den er vi alle vel Dyrplager i en eller anden form, så længe vi holder dyr i fangenskab. Moralen i det og måden at holde dyr på kan så diskuteres, Men "INGEN" herinde opfylder kravne for nogen af de dyr de har, for så skulle næsten alle akvariumer være 30 Ft. høje, for bare at komme en af de mange krav til livs som vores fisk for det meste går under.
Gang på gang ser man at Akvarister peger finger af andre folk ( er vi et fredet folkefærd eller hvad sker der lige ), for det vi laver har da absolut intet med dyrplageri at gøre ( LOL

Folk har fisk i deres akvarium 50x40x40 som kan blive op imod 25 cm. i naturen, men det er helt okay at have den i fangenskab når man er akvarist og alle andre er dyrplager for det er jeg ihvertfal ikke. så længe man lige ligger mærke til om den er ved at vokse ud af ens akvarium eller går i stå med at vokse. så mener folk det er i orden, men i bund og grund er det jo hammeren forkert, hvis man lige tænker sig om.
Så ville det jo svare til at jeg tog min schæffer og satte den i min søns legehus resten af sine dage eller lod den bo i den papkasse vi kørte den hjem i selv om den ville vokse ud af den
PS. jeg har fisk fordi det er kønt/sjovt/ også elsker jeg at se på dem, så enkelt er det. for jeg bevare da ikke noget eller hjælper til med at bevare bestanden da jeg intet sender tilbage til naturen

-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8200 Århus N
Jeg tror ikke jeg er helt enig i at akvarister per definition er dyrplagere. Jo det er da rigtigt at fiskene tages ud at sine vante miljøer, og det er da klart at nogle holder fiskene på mindre plads end de har behov for. Men fiskene er altså også fjernet fra enhver form for predationspres og hvis de eller fodres ordentligt så har fiskene ingen problemer med fødetilgængeligheden. Det tror jeg man kan betragte som en luksus for mange fisk 
Mvh. Morten

Mvh. Morten
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
jeg sagde nej til bowlen, og gad enlig heller ikke rigtigt have den da det aldrig kunne blive pænt med teknikken, jeg nøjes pt med mine 330 litter i hjørnet af stuen, og så må jeg finde noget andet pænt og stille ved siden af tvét. lige meget hvor lille en fisk er vil det jo nok som ronny skriver være dyreplageri. forstil jeg i aldrig måtte gå uden for en dør, man ville sagtens kunne overleve, mmeeeeeeeeeeeen ville det være optimalt?
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
En bowle er bare ikke anvendelig da den forvrænger indtrykket når man kigger igennem
det buede glas. Desuden er overfladen i en bowle, al for lille
så vandet kan have svært ved at blive iltet ved overfladen.
det buede glas. Desuden er overfladen i en bowle, al for lille
så vandet kan have svært ved at blive iltet ved overfladen.

- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Kontakt:
Hvad banker du dine fisk med? Jeg har selv rigtig god erfaring med en fluesmækker... Mine trækker på smilebåndene i dagevis efter sådan en omgang!lykke skrev:en fisk er en fisk. den skal bare ha bank og noget at æde så er den glad

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
haha.. jeg pleger bare at sætte lidt strøm til vandet det virker fint og 1 2 3 så har man fisk med spastiste træk
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2400 København NV
- Geografisk sted: København NV
Typisk pissemistist holdning herinde.. 30l. er for småt... jeg har 20 l. i køkkenet (dog med ferskvand, men det er jo det samme for fiskene) med gubbier startede med 5, de tre døde... efter at have produceret 10 nye, som stadigvæk lever i bedste velgående, de tager både mad osv, og er blevet store nok til faktisk at sælge.
Hvis det er deres adfærd må de jo trives bare nogenlunde?
som en tidligere skrev er det sgu dyreplageri om du så har 500 l. (hvis det er sådan man tænker) fisk ved sgu hverken fra eller til, bare de har et sted at gemme sig.
Det samme gør sig faktisk gældende for RSM akvarier, har et selv, der er 5 fisk i wooow, bl.a. en gul kirurg som vi købte helt lille, og den vokser helt fint, leger fint sammen med vores dværg kejser
vandværdierne spiller, og der er kun flotte alger! og det er vel at mærke efter kun 1½ måned at alt det her var i!
-Kent
Hvis det er deres adfærd må de jo trives bare nogenlunde?
som en tidligere skrev er det sgu dyreplageri om du så har 500 l. (hvis det er sådan man tænker) fisk ved sgu hverken fra eller til, bare de har et sted at gemme sig.
Det samme gør sig faktisk gældende for RSM akvarier, har et selv, der er 5 fisk i wooow, bl.a. en gul kirurg som vi købte helt lille, og den vokser helt fint, leger fint sammen med vores dværg kejser

-Kent