For helvede da - PLANARIER

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
puffer
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 9430 Vadum
Geografisk sted: Nørhalne

For helvede da - PLANARIER

Indlæg af puffer »

Hej

Sad lige og så ind i akvariet her til aften, og opdagede lige de satans små væsner :devily: . Er løsningen stadig en Scooterblennie, Mandarinfisk eller er der kommet et vidundermiddel siden sidst.

PS: Gider ikke at dyppe mine sten i ferskvand, da jeg lige er blevet rigtigt tilfreds med akvariet.(så må jeg leve med dem)

Nogle der har en løsning eller forslag ?

MVH

Christian
/Christian og Anna

Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Re: For helvede da - PLANARIER

Indlæg af Lord Mike »

Man kan få noget der hedder flatworm exit som skulle hjælpe mod disse. Dette middel tog mine som jeg havde i mit refugie. Men inden da købte jeg en mandarin som overhovedet ikke spiste dem, der imod har flere haft held med at den 6 stribet gylte tog dem, men om den tager alle kommer nok mere an på hvor stort angrebet er.
Brugeravatar
puffer
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af puffer »

Tak Mike

Der sidder nogle på ruden og på enkelte sten. Så jeg tror at jeg prøver den 6 stribede og Flatworm exit på en gang, for at tage det i opløbet.

Mvh

Christian
/Christian og Anna

Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De der røde planarier, er noget værre noget at få ind. Jeg kæmper selv en kamp mod dem.
Undersøg meget nøje dine sten om der sidder flere på dem. en måde at begrænse dem på er en tynd slange(ikke så tynd som en luftslange) og så ned i noget filtervat over sumpen.
Tag evt en bøjet tandbørste og løsn planarierne på stenene.

Jeg har et par gange suget en god del af dem op, og når jeg så skyller filtervattet, bliver det helt mørkorange, og det farvestof skal du ikke få på tøjet eller hænderne. Det er ikke til at få af igen.
Det kan vel ikke undgåes at nogle af planarierne ryger ud i sumpen frem for at blive i filtervattet.
Men jeg har ingen planarier i sumpen. Så noget kan tyde på at de ikke kan leve uden lys.
Om det er en farbar vej ved et meget lille angreb, at totalt mørklægge akvariet i nogle dage skal jeg ikke kunne sige. For planarierne afgiver en gift når de dør.
Det er desværre ikke noget jeg selv kan forsøge med da angrebet i mit akvarie er for massivt.
Jeg har en seksstribet gylte til at gå i mit fragment akvarie, den tager dem, men det er ikke ret mange om dagen, så det skal være et meget lille angreb før end at gylten er en effektiv vej ud af det.
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

Jeg har noget Flatworm exit du godt må få, det er noget djævelskab, men det er godt nok effiktivt!!! Jeg kom af med alle mine planaria over 2-3 dage, desværre også en anemone og en gul kirug, fordi jeg ikke var god nok til at få suget de døde planaria op.. :-S
Open mind for a different view..
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af TorbenC »

Thalassoma Lunare er også fantastisk til at tage planarier - den tømte mit tidligere 250L på en uge (og så røg den ud igen)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Boris skrev:Thalassoma Lunare er også fantastisk til at tage planarier - den tømte mit tidligere 250L på en uge (og så røg den ud igen)
Nu har jeg ikke haft denne smukke fisk før, men var der en grund til at den røg ud igen??
Brugeravatar
puffer
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af puffer »

Hmm, mener også at have læst noget om diverse "bivirkninger" ved Flatworm Exit". Men det er vel bedre at få det gjort nu hvor akvariet er i "opstarts fasen" Som Bagger skriver, er det bare om at få støvsuget akvariet grundigt efter en behandling(jeg har ikke sand i endnu) eller er det noget giftigt stads ? .

Tror at Plantorama har den gylte som Torben har prøvet, det kunne også være at man skulle prøve den.

ELLER OVERREAGERE JEG BARE(ligesom jeg havde 2 pelskrabber og en lille mantisreje i mit gamle akvarie uden problemer)

Mvh

Christian
/Christian og Anna

Billede
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

støvsug også godt inden du giver det flatworm exit, så har du de færre planarier til at afgi gift når de kradser af. jeg har også planarier og har haft dem et stykke tid. jeg suger på ca. 1 gang om ugen.

Har både mandarin fisk, 6 stribet gylte + en anden gylte som skulle ha været god til planarier men intet har hjulpet her.... overvejer flatworm exit men er ikke meget for bivirkningerne
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Et pænt stort vandskifte efter en "kur" med flatwormexit, og en omgang aktivtkul, og en ordenlig skummer, så burde der vist ingen problemer være.
Såvidt jeg husker foreskrives 500 gram kul pr. 200 liter
Brugeravatar
puffer
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af puffer »

Carsten: Tror også at det bliver fremgangsmåden med aktiv kul, vandskifte osv.

Tak for input. Jeg vender tilbage når jeg er færdig med behandlingen.

Mvh

Christian
/Christian og Anna

Billede
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af TorbenC »

Lord Mike skrev:
Boris skrev:Thalassoma Lunare er også fantastisk til at tage planarier - den tømte mit tidligere 250L på en uge (og så røg den ud igen)
Nu har jeg ikke haft denne smukke fisk før, men var der en grund til at den røg ud igen??
De kan være nogle bæster - æder dine bløddyr og jagter andre fisk m.m.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Jeg ville for alt i verden søge at undgå flatworm - den eneste gang jeg brugte det, udryddede det også alle pods.
Prøv en Scooterblenny - det har jeg gjort flere gange og har ikke haft planarier siden. Meget effektiv

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

Jeg havde også et Planarie angreb, men da de nærmst klistrede sig sig til bundlaget og min 6-stribede ikke gad tage en eneste behandlede jeg med Flatworm Exit.

Jeg sugede så mange jeg kunne op jeg kunne inden jeg behandlede og efter behandlingen skyndte jeg mig at suge de døde op med det samme de begyndte at dø.
Efter behandlingen lavede jeg et pænt størrelse vandskift og filtrede med aktivt kul i 3 dages tid. Jeg havde ingen tab overhovedet og jeg slap af med dem alle.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jerslev skrev:Jeg ville for alt i verden søge at undgå flatworm - den eneste gang jeg brugte det, udryddede det også alle pods.
Prøv en Scooterblenny - det har jeg gjort flere gange og har ikke haft planarier siden. Meget effektiv

jerslev
Det er nu godt nok heller ikke noget man lige frem higer efter.

Jeg har haft scooterblennyer, og de gad ikke æde dem, eller også er der blot så mange at det ikke kunne ses.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Carsten skrev:Et pænt stort vandskifte efter en "kur" med flatwormexit, og en omgang aktivtkul, og en ordenlig skummer, så burde der vist ingen problemer være.
Såvidt jeg husker foreskrives 500 gram kul pr. 200 liter
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
puffer
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af puffer »

Hej

Så er er kuren med flatworm exit prøvet. Det virker !!!. Efter ca. 15 minutter flød det rundt med døde planarier efter 30 min var der ikke en eneste levende i akvariet. På den negative side så dræber det også nogle af div. små krebsdyr osv.

Nu er mit akvarie kun i opstarten, men hvis jeg havde et akvarie som havde kørt i flere år, så vil jeg nok være mere forsigtig med at bruge det. Så skulle "angrebet" være kraftigt.

Mvh

Christian
/Christian og Anna

Billede
Besvar

Tilbage til "Sygdom"