Jeg er ved at planlægge udvigelse til et støre akv og jeg vil helst bruge T5 ly, da T5 kan laves i et mindre amatur, og en lampe længende ned fra loftet og lyse over det hele er ikke lige sagen.
Er der ander som har gode erfaringer med kun at bruge T5 lys?
Hvad er da ikke muligt at holde under T5?
Det er ikke for at støde nogen, jeg har også set en masse rigtige flotte HQi løsninger.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Istedet for T5 er HQI da sagen! du skal blot have lavet en ramme som er 1-2 cm højere end afstanden op til lampen. så er der ingen udstråling af lys og varmen kan stadig komme væk. Der er så stor forskel i lyset fra T5 og HQI, at hvis du først har haft HQI, går man ikke over til T5
Det er svært at svare entydigt på. Nogle kan holde selv de vanskeligste stenkoraller i de oprindelige farver, men andre kan ikke. Der er nok en del andre parametre der også har en indflydelse på tingene.
Jeg kender en i Tsykland, som var blandt de første med T5 han har lavet 1000 vis af fragmenter under T5 og hans "prydakvarie" var også kun bestykket med T5, og akvariet var en del dybere end et almindeligt standard akvarie. Og alle hans koraller stod superflot! Hvorimod andre får en hel masse brune koraller ud af nogle farvede, under de samme rør.
Emnet har været oppe at vende flere, og tror ikke der er nogen endelig konklusion. Hvis du ikke har set denne tråd før kan du prøve at bladre den igennem: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2144
min bekendte i Tyskland, som kun har T5 over. Han fortalte mig, at jeg skulle have samme watt forbrug som med HQI for at få det samme lys over. Den eneste fordel der var ved T5 er at hjørnerne også bliver oplyst.
Jeg har selv i nogle måneder kun kørt med T5. Jeg havde 4 10.000K T5 og 2 Blue Plus. Det virkede fint, uden et eneste problem.
For nyligt har jeg skiftet de 4 hvide ud med 2 150W HQI - det giver mere lys men så sandelig også mere varme!
Kan klart anbefale T5 - husk bare at have nok af dem!
450 l balje >> 150 l sump m/auto vandpåfyldning >> 2 X HQI 150W 14.000K >> Deltec TS1250 >> Deltec HLP 5250 returpumpe >> Tunze Turbelle Stream Kit TS07 m/fotocelle
Hqi skaber måske også mere varme end t5 også ved samme Watt. Det er dog ikke noget jeg 100% ved!
Hvis det kan bekræftes af nogen af jer andre, så vil der med brug at t5 rør være mindre vandfordampning? Det går jeg efter da jeg har en lille bitte lejlighed...