Bundlag

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
jmsjms
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Rakkeby

Bundlag

Indlæg af jmsjms »

Hejsa jeg står og skal i gang med at starte et 325 liters saltvandsakvarie op og vil gerne have nogle input med hensyn til bundlag, hvad bruges der og hvorfor ( fordele og ulemper) og selvfølgeligt vil jeg gerne se billeder :D

Mvh Jesper
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Uden tvivl en smagssag og en varm kartoffel at diskutere ;) Men du vil sikkert møde disse 4 muligheder :

DSB - Deep sand bed, altså en god 10+ cm sand. Meningen er at man får uforstyrede lag i bunden, anarobe zoner hvor affaldsstoffer nedbrydes for at omdannes til gas form, der så kan stige til vejrs og komme ud. Kræver levende sand i de/den rette kornstørrelse og en god microfaune. Er meget omdiskuteret om hvorvidt man en dag løber hovedet mod muren da sandet vil være fyldt så at sige og en stor bombe....

SSB - Shallow sand bed, tyndt lag sand der ikke skulle kunne have den helt store biologiske effekt. Kræver masser af dyr der gennemvender sandet konstant for at holde skidtet i bevægelse.

Koralgrus - Datidens foretrukne, vist ikke mange der bruger det mere da der her virkelig kan gemme sig skidt og møg mellem de store stykker.

BB - Barebottom eller intet på godt dansk. Har den fordel at man kan holde højere flow uden at der er sandstorm og så få skidtet til skummeren. Men ser langt fra naturligt ud.

Ovenstående er lige mine hurtige 5 cent, tager jeg fejl med noget så ret mig endelig. Håber desuden det er skrevet neutralt da jeg ikke vil blande min personlige holdning ind i snakken :D
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Jeg bruger et ret tyndt lag koralsand, Aragonite. Det er lidt dyrt, men flot, og kornene er små nok til, at diverse gravende dyr nemt kan komme til dét.
Jeg har kun haft mit saltvandsakvarie i ca to måneder, så jeg har ikke gjort mig så mange erfaringeer med det endnu, men jeg kan da lige vise et billede af hvordan sandet ser ud i mit akvarie. Fisken på billedet var mindre end min lillefinger, så det er ret finkornet.
Vedhæftede filer
Amblyeleotris wheeleri 2.jpg
Amblyeleotris wheeleri 2.jpg (68.49 KiB) Vist 567 gange
MVH Janne
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"