Hjælp til valg af det rette akvarie...

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Foran computeren...

Hjælp til valg af det rette akvarie...

Indlæg af Stephensen »

Ja jeg har jo ikke rigtigt startet et akvarie endnu men vi går og kigger meget på hva vi skal have som det første saltvandsakvarie. Har gjort en del i ferskvand men den viden kan jeg ikke rigtigt trække på nu jo :)

Vi er kommet frem til at vi nok godt kunne finde på at købe et boyu 128 liters færdig sæt, men vi har snakket en del om at vi godt kunne tænke os et akvarie der er mere langt i stedet for firkantet, altså mere ligesom en aldminelig tank.... Kender i noget til et færdigsæt som er mere normalt udformet, eller har i gode råd til sammensætningen af et system som ikke bliver meget dyrere end dette sæt. Grunden til at det ikke skal være meget dyrere er at det er det første saltvand og så vil vi jo gerne lige se det lidt an først.

På forhånd mange tak

Bo
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Re: Hjælp til valg af det rette akvarie...

Indlæg af RedSea »

Hej Bo,

find evt noget brugt herinde i "normale størrelser". Det vil være en fordel ved at du får en lavere indkøbspris og du kan evt sælge det igen bagefter hvis du enten vil opgradere eller stopper hobbyen.

Der er i øjeblikket en del til salg i den mindre størrelse herinde for rimelige priser.
... intet vand i stuen for tiden ...
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

et par eksempler:

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=11&t=19429

lampe kan fåes for rimelige penge, så for max 12-1300 har du her alt hvad du skal bruge af "hardware". Så kommer der selvfølgelig sten, koraller, fisk osv osv osv oven i

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=11&t=19436

her et der koster et par tusinde hvor alt udstyr er inklusive
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Foran computeren...

Indlæg af Stephensen »

Det sidste link du viste der er rigtig fint, men hva er det for et par pumper der sidder i hver sin ende, er det til cirkulation ?
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Hej Bo

først og fremmest velkommen, og der er ikke så langt i mellem os, så du/i skal da være velkommen hvis i vil se et setup i den størrelse, og har en masse spørgsmål :D

jeg ville helt klart ikke vælge en færdigløsning som Boyu og red sea max osv, da de alle har en eller flere fejl, og disse fejl er tit meget sværere at afhjælpe da setupet nu engang er lavet.

deruover lære man en del mere ved selv at sætte en setup op og det er tit også meget billigere. jeg startede selv med at bygge mit eget 54l om til saltvand, og det er jeg stadig glad for at jeg gjorde.

med hensyn til længden af akvariet finder i nok snart ud af, at når det gælder saltvand så foretrækker de fleste frem for alt dybde, da det giver en helt anden effekt og realisme.

håber i tager springet fra ferskvand til saltvand, det er slet ikke så svært som man høre, og man behøver ikke gøre det mere kompliceret en man har lyst til, det er helt op til en selv. :)
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Stephensen skrev:Det sidste link du viste der er rigtig fint, men hva er det for et par pumper der sidder i hver sin ende, er det til cirkulation ?
ja det er, men de kan nemt gemmes af vejen eller udskiftes så de ikke er så synlige
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"