kh værdi
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9830 Tårs
- Geografisk sted: nordjylland
kh værdi
hej synes mit kh værdi er lavt, det ligger på 6 de andre værdier er
ph 8.2
nitrit 0
nitrat 0
ammonia 0
calcium 0
saltværdi 1.022 ved 28 grader
er der noget jeg skal gøre/ikke gøre
der er 2 alm klovnfisk+1 dannebrogsreje+ 2 turbosnegle+ 1 rødbenet eremitkrebs og 4 koreller i vores rsm akvarium
ph 8.2
nitrit 0
nitrat 0
ammonia 0
calcium 0
der er 2 alm klovnfisk+1 dannebrogsreje+ 2 turbosnegle+ 1 rødbenet eremitkrebs og 4 koreller i vores rsm akvarium
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Horsens
Re: kh værdi
Du kan evt drysse lidt natron i vandet, det hæver kh, og sænker ph en lille smule, men det er ikke meget... 

Mvh Anette og Kristoffer
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
jeg har en flaske phos buster pro, skal jeg bruge det?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvilket mærke er det??morildvej320 skrev:jeg har en flaske phos buster pro, skal jeg bruge det?
link??
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
der står carib-sea.com det er hvad der står på den flaske
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Har du overvejet hvad phos-buster kan stå for?? Og hvorfor har du det, når du ikke ved hvad det er tilmorildvej320 skrev:hej synes mit kh værdi er lavt, det ligger på 6 de andre værdier er
ph 8.2
nitrit 0
nitrat 0
ammonia 0
calcium 0
phos= fosfat buster= fanger/fjerner det er en fosfat fjerner
Tager fra Carib-sea.com
"Add 1 capful (5ml) of Phos-Buster per 5 gallons of aquarium water (1 ml per gallon). Place in the sump, near a powerhead outlet, or any high flow area of the system for rapid dispersal. Some temporary cloudiness will appear. Desired results should be achieved within 72 hours depending upon level of phosphates in the system. Keep all filters running during this time period then rinse or replace filter media. Retest water for phosphates and repeat treatment as needed. Each treatment will remove 1.5ppm of phosphate from aquarium water. Phos-Buster™ may be used monthly as part of a preventative maintenance program.
IMPORTANT For Saltwater Aquariums, Carbonate Hardness Must Be 3.5 meq/l (6-7 dkh) or Higher To Use This Product. Use Buffer To Correct"
Du spørger om der er noget du skal gøre. Ja, mål dit Ca og Po4 indhold
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
hov kan lige se jeg har lavet en fejl. værdien for calcium er selvfølgelig ikke 0 men 450
ph4 testsæt haar jeg ikke endnu, men må hellere få fat i sådan et også
ph4 testsæt haar jeg ikke endnu, men må hellere få fat i sådan et også

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
ph4 testsæt får du nok svært ved at finde

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
ok.
skal jeg være nervøs for at mit kh-værdi ligger på 6, eller er det noget der retter sig selv til med tiden
skal jeg være nervøs for at mit kh-værdi ligger på 6, eller er det noget der retter sig selv til med tiden
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Nej, din kh vil ikke rette sig selv. kh værdien vil stille og roligt falde, fordi der er et forbrug i akvariet.
Nu skriver du ikke noget om hvilke koraller det er som du har, men stenkoraller bruger mere Kalcium carbonat end blødkoraller.
Hvis det er din tanke at fylde akvariet med stenkoraller, så bør du nok overveje en bedre løsning til at holde både kh og ca på plads. Når akvariet ikke er så stort, vil en kalkreaktor være lidt at skyde over målet. Hvorimod jeg vil tro at Ballingmetoden vil passe langt bedre. Samtidigt får du erstattet det vand som fordamper hverdag.
Nu skriver du ikke noget om hvilke koraller det er som du har, men stenkoraller bruger mere Kalcium carbonat end blødkoraller.
Hvis det er din tanke at fylde akvariet med stenkoraller, så bør du nok overveje en bedre løsning til at holde både kh og ca på plads. Når akvariet ikke er så stort, vil en kalkreaktor være lidt at skyde over målet. Hvorimod jeg vil tro at Ballingmetoden vil passe langt bedre. Samtidigt får du erstattet det vand som fordamper hverdag.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 17
jamen så vil jeg læse om balling metoden. men siger mange tak for hjælpen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
En fordel ved Ballingmetoden som jeg ikke fik skrevet, er at det ikke koster ret meget at holde det kørende. De salte som skal blandes op købes rene, og koster ikke alverden.
Det dyreste element i Balling mtoden er det natriumfrie salt, som koster ca 100 kroner for et kilo, og da der kun skal bruges 244 gram til 10 liter. Og det er meget sandsynligt at du kun skal bruge ca 20-30 ml om dagen.
Det dyreste element i Balling mtoden er det natriumfrie salt, som koster ca 100 kroner for et kilo, og da der kun skal bruges 244 gram til 10 liter. Og det er meget sandsynligt at du kun skal bruge ca 20-30 ml om dagen.