Vandflow?
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Amager
Vandflow?
Hej folkens.
Jeg har godt nok læst rundt omkring at man aldrig kan få nok flow i sit akvarie...men, har jeg for meget i mit?
Her er mine pumper.
1 stk. Koralia 1. 1500L/T
2 stk. Koralia 4. 4600L/T * 2
1 stk. Seio Super flow M1100. 4400L/T
1 stk. Hozelock Cyprio 650. 650L/T
1 stk. Fluval 4. 1000L/T
Altså 16750 Litter i timen, og det er et 180L akvarie.
Det er stadig kun igang med at køre til, så jeg jeg har ikke nogle dyr eller noget i, endnu....jo kun dem der er kommet af sig selv!
PS. Grunden til at jeg har den der Hozelock (Springvandspumpe) er fordi jeg ville bruge den som retur pumpe fra sumpen, men jeg har sku regnet lidt forkert og den er ikke kraftig nok.
Jeg har godt nok læst rundt omkring at man aldrig kan få nok flow i sit akvarie...men, har jeg for meget i mit?
Her er mine pumper.
1 stk. Koralia 1. 1500L/T
2 stk. Koralia 4. 4600L/T * 2
1 stk. Seio Super flow M1100. 4400L/T
1 stk. Hozelock Cyprio 650. 650L/T
1 stk. Fluval 4. 1000L/T
Altså 16750 Litter i timen, og det er et 180L akvarie.
Det er stadig kun igang med at køre til, så jeg jeg har ikke nogle dyr eller noget i, endnu....jo kun dem der er kommet af sig selv!
PS. Grunden til at jeg har den der Hozelock (Springvandspumpe) er fordi jeg ville bruge den som retur pumpe fra sumpen, men jeg har sku regnet lidt forkert og den er ikke kraftig nok.
[url=http://www.TickerFactory.com/]

[/url]

[/url]
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Re: Vandflow?
Du har tæt på 100 gange akvariets volumen i timen som gennemstrøming. Det lyder som en anelse i overkante Om det går godt afhænger nok meget, af, hvordan flowet fordeler sig og, hvad der skal gå i akvariet. Der er helt sikkert ting, der vil trives godt ved så højt et flow. Der er helt sikkert også ting, der vil mistrives. Du kan roligt skrue flowet ned til 10-20 gange i timen. Hvis du baserer dit flow på streampumper bør det ligge i den højere ende af skalaen, da de danner mindre turbulens end alm. cirkulationspumper.
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Amager
nyberg << Jeg er klar over det store vandflow, og min idé var at det kunne skulle være så stort under indkøreingsfasen.
Jeg har prøvet at tegne hvordan flow´et er lige nu.
Cirklerne er levende sten, og firkanterne er pumper.
Den helt oppe i højre hjørne skulle gerne pumpe det bag om de levende sten jeg har der, og de er sårn nogle flade høje nogle.
Og de 2 i midten sidder over de høje sten.
Jeg har prøvet at tegne hvordan flow´et er lige nu.
Cirklerne er levende sten, og firkanterne er pumper.
Den helt oppe i højre hjørne skulle gerne pumpe det bag om de levende sten jeg har der, og de er sårn nogle flade høje nogle.
Og de 2 i midten sidder over de høje sten.
- Vedhæftede filer
-
- untitled.JPG (28.78 KiB) Vist 544 gange
[url=http://www.TickerFactory.com/]

[/url]

[/url]
- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Næstved
Min egen erfaring er at at om det lige præcis er 20, 30 eller 50 gange i timen knap er så vigtigt, men nærmere at du får tilpasset strømmen i baljen så du ikke får stillestående vand nogen steder og samtidigt kan give dine koraller deres optimale strømningskrav.
Jeg syntes nok at 16000 L/timen på 180 Liter er noget i overkanten og jeg vil tro du kan få svært ved at få dine koraller placeret så de overlever. Du burde kunne skære ned på det med valg af rigtige pumper en rigtig placering af pumperne (du burde kunne klare dig med dine 2 Koralia 4 og din retur pumpe).
Jeg syntes nok at 16000 L/timen på 180 Liter er noget i overkanten og jeg vil tro du kan få svært ved at få dine koraller placeret så de overlever. Du burde kunne skære ned på det med valg af rigtige pumper en rigtig placering af pumperne (du burde kunne klare dig med dine 2 Koralia 4 og din retur pumpe).
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
16000 l/t lyder af meget, meeeen.. der er stor forskel på at have flere mindre stream pumper og så en stor satan af en pumpe siddende.
Så længe der ikke bliver blæst vand ud direkte på korallerne i en tynd stærk stråle, og ellers hvad der er af bundlag bliver liggende så kan man stort set ikke få for meget cirkulation.
Når du nu har så mange pumper ville jeg nok overveje at sætte dem på nogle timere så de kører lidt i intervaller, ikke 15 minutter, men mange timer. Sådan at der kommer forskellige vandstrømme på forskellige tidspunkter af døgnet.
Så længe der ikke bliver blæst vand ud direkte på korallerne i en tynd stærk stråle, og ellers hvad der er af bundlag bliver liggende så kan man stort set ikke få for meget cirkulation.
Når du nu har så mange pumper ville jeg nok overveje at sætte dem på nogle timere så de kører lidt i intervaller, ikke 15 minutter, men mange timer. Sådan at der kommer forskellige vandstrømme på forskellige tidspunkter af døgnet.
- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Næstved
enigChris2500DK skrev:16000 l/t lyder af meget, meeeen.. der er stor forskel på at have flere mindre stream pumper og så en stor satan af en pumpe siddende..
sådan set enig, men en anden ting også hvad, der er nødvendigt. Der er jo ingen grund til at have 16000 hvis 8000 er nokChris2500DK skrev: Så længe der ikke bliver blæst vand ud direkte på korallerne i en tynd stærk stråle, og ellers hvad der er af bundlag bliver liggende så kan man stort set ikke få for meget cirkulation.
Syntes jeg er en rigtig god ide, men så er der jo heller ikke 16000 i timenChris2500DK skrev:Når du nu har så mange pumper ville jeg nok overveje at sætte dem på nogle timere så de kører lidt i intervaller, ikke 15 minutter, men mange timer. Sådan at der kommer forskellige vandstrømme på forskellige tidspunkter af døgnet.

-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Ja, flow er et omdiskuteret emne og svært at give et entydigt svar på, hvad der er det rigtige.
Forestiller man sig, at vandet flød jævnt som kom det ud af akvariets ene endevæg og forsvandt ind i modatte ende, ville det i dit tilfælde flyde med 93 meter/timen eller 1,55 meter i minuttet. Hvis dit akvarie er 1 meter lang. Eller det vil tage knap 39 sekunder om at nå fra den ene ende til den anden. Det er rimelig lang tid. En cirkulationspumpe, der tager blot 2000 l/t vil skabe mere røre i akvariet. Ekseplet er selvfølgelig tænkt ekstremt , men giver forhåbentlig en idé om, hvorfor gennemstrøming ikke altid bare kan gøre op i l/t. Det handler om bevægelse og det kan være svært at måle. Bølgemaskiner er et andet godt eksempel på, at man ikke altid kan opgøre akvariets flow i l/t.
Når man beslutter sig for, hvor meget støm man vil have, bør man også tænke lidt natur ind i det. Nogle rev ligger på steder, hvor strømmen kan være temmelig stærk, men er det som i et par perioder i løbet af døgnet. I mellemliggende perioder kan der være helt stille, hvorfor nogle koraller, der lukker sig sammen i den stærke strøm, får muligheden for at folde sig ud og tage føde til sig og på den måde trives. I laguner og vige kan strøm synes næsten fuldstændig udeblivende. Her trives andre typer koraller eller de samme koraller kan tage sig anderledes ud. Man skal dog lige have i baghovedet, at ens akvarie som regel ikke har direkte adgang til et ocean og derfor stadig stiller sine krav til vandbevægelse for at opretholde den rette vandkvalitet.
Forestiller man sig, at vandet flød jævnt som kom det ud af akvariets ene endevæg og forsvandt ind i modatte ende, ville det i dit tilfælde flyde med 93 meter/timen eller 1,55 meter i minuttet. Hvis dit akvarie er 1 meter lang. Eller det vil tage knap 39 sekunder om at nå fra den ene ende til den anden. Det er rimelig lang tid. En cirkulationspumpe, der tager blot 2000 l/t vil skabe mere røre i akvariet. Ekseplet er selvfølgelig tænkt ekstremt , men giver forhåbentlig en idé om, hvorfor gennemstrøming ikke altid bare kan gøre op i l/t. Det handler om bevægelse og det kan være svært at måle. Bølgemaskiner er et andet godt eksempel på, at man ikke altid kan opgøre akvariets flow i l/t.
Når man beslutter sig for, hvor meget støm man vil have, bør man også tænke lidt natur ind i det. Nogle rev ligger på steder, hvor strømmen kan være temmelig stærk, men er det som i et par perioder i løbet af døgnet. I mellemliggende perioder kan der være helt stille, hvorfor nogle koraller, der lukker sig sammen i den stærke strøm, får muligheden for at folde sig ud og tage føde til sig og på den måde trives. I laguner og vige kan strøm synes næsten fuldstændig udeblivende. Her trives andre typer koraller eller de samme koraller kan tage sig anderledes ud. Man skal dog lige have i baghovedet, at ens akvarie som regel ikke har direkte adgang til et ocean og derfor stadig stiller sine krav til vandbevægelse for at opretholde den rette vandkvalitet.