Rengøring af skummer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Rasp
Reactions:

Rengøring af skummer

Indlæg af Rasp »

Hej hej

Jeg har for ikke så længe siden nedlagt mit akvarie, da jeg står og skal til at flytte, skal dog have et nyt når jeg har fundet et hus.

Nu står jeg så med en masse teknik, som gerne skulle gemmes til det nye akvarie. Mit problem ligger i at jeg gerne vil have rengjort min skummer, det er en stor "AquaMedic Turboflotor 5000 Baby" som er fyldt med kalkalger på indersiden.

Hvordan får jeg gjort den ordentlig ren, så den er klar til det nye akvarie ??
Kan man fylde vand og noget kalkfjerner i, og så lade den køre et stykke tid ??

Det skulle jo helst ikke være noget der beskadiger skummeren eller nogle dele på den.

- Rasmus
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Saltsyre i en tynd opløsning plejer jeg at bruge - så er det fuldstændigt som nyt bagefter ;)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Rasp
Reactions:

Indlæg af Rasp »

lyder godt, det vil jeg prøve.

Hvor længe skal det stå med det i ???
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Hvordan bruger man egentlig citron syre ? tror jeg nok det hed. Har en bøtte med noget hvidt krystal agtig noget, som kunne bruges til rensning af udstyr.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg plejede at lige stille min i bruseren, varmt vand i skummeren og så saltsyre oven i. God svamp og en smule knofedt og så var den skinnende blank igen ;)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

Dantheman skrev:Hvordan bruger man egentlig citron syre ? tror jeg nok det hed. Har en bøtte med noget hvidt krystal agtig noget, som kunne bruges til rensning af udstyr.
som HTX elev burde du da vide hvad citrolsyre er?
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

ja da, er på den kemiske og fysiske linie, ved skam godt hvad deter ;) men hvordan bruger jeg det til at rense med, skal det bare blanes op med vand eller? for ved jo det er ret giftigt hvis det kommer i baljen.
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

ja.. der står mål forhold på beholderen jeg giver det altid mere pulver end der er skrevet.. så dypper jeg et stykke vat ned i vandet og ruller det om fx en gennemføring hvis jeg skal have kalk af det.. så lader jeg det bare sidde i et par timer.. og done :)
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Det kan også brukes eddikevann, da er det varmt vann og 35% eddikk i en balje og etter 30minutter så kan du spyle skummeren din ren som ny.
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"